Hoe staat de islam tegenover duurzaamheid? Wordt er daarover iets concreets gezegd in de Koran?

10 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.abubakker.nl/0216-sjaria-ecologie.htm

Het beste antwoord

Het begrip duurzaamheid was in de tijd van het ontstaan van de Islam nog niet bekend. De koran zal daar dan ook niets over zeggen. Wat er wel in staat zijn allerlei opmerkingen zijn over bijvoorbeeld het respectvol behandelen van dieren. In het antwoord van Pastoralevragen zijn een aantal links opgenomen die daar inhoud aan geven. Als je deze links leest dan lees je daarin vooral specifieke opmerkingen over specifieke zaken en niet zoiets als een algemene duurzaamheids visie.

In dit verband wil ik wel een vergelijk trekken met de bijbel waarin in genesis de mens de heerschappij over de aarde krijgt wat allerminst wil zeggen dat er staat dat je duurzaam moet handelen, wat wel vaak als dusdanig wordt aangedragen.

Daarnaast wil ik er in dit verband op wijzen dat moslim landen allerminst milieuvriendelijk zijn en dat daaruit moge blijke dat de koran dus helemaal niet zo duurzaam is en men er zich ook niet aan houdt, voorbeelden:
- Indonesie, het grootste islamitische land ter wereld, verbrandt jaarlijks zoveel oerwoud dat men in Australie mondkapjes moet dragen
- Sadam Hoessein zag er geen probleem in om alle oliebronnen van Koeweit in de brand te steken en daarmee een mileuramp van jewelste te creeeren
- Eigen ervaringen bij meerdere bezoeken aan Marokko en Egypte is dat het zwerfvuil je om de oren waait
- Quatar had alleen al uit duurzaamheidoverwegingen nooit voor het WK voetbal moeten gaan
- etcetera

En deze lijst is minstens net zol lang als de lijst die in de westerse wereld gemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting, veel mensen doen dat niet. Je begrijpt dat ik het niet met je eens ben. Mijn eerste paragraaf is een vrij duidelijk antwoord en de rest is toelichting om de vraagsteller een wat breded perspectief te bieden. Als je je echt alleen tot het beantwoorden van de vraag beperkt zou in dit geval het woordje nee voldoende zijn geweest. Of dat nu de bedoeling is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef alsjeblieft een serieus antwoord. Iemand vraagt of er over wordt gesproken. De vraag is niet of het woord voorkomt. Sinds tweede kerstdag 2004 kennen we het woord 'zeebeving'. Dat betekend ook niet dat er tot die tijd nergens het over tsunami's is gegaan of het niet voorkwam. De Bijbel staat ook stampvol over duurzaamheid. Niet een keer zal je het woord tegenkomen. En tot slot de voorbeelden die je noemt zeggen iets over mensen en niet over een boek. Mishandeling van zwartgekleurde mensen was eeuwen lang geen probleem omdat men op eigen wijze gingen interpreteren dat zwarte vervloekte waren. Maar dat zegt niets over de Bijbel of christendom. Dat zegt iets over zieke geesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het niet over het woord duurzaamheid maar over het begrip. En noch in de bijbel noch in de koran wordt er aandat begrip aandacht besteed. En duurzaamheid is bepaald niet dat als je een boom omhakt je er een nieuwe voor in de plaats zet. Daar komt heel wat meer bij kijken. Daarnaast is het een uitermate slap argument om te verklaren dat de bijbel en de koran met alles en iedereen het beste voor hebben maar dat de mensen het verpesten. De Amerikaanse wapenlobby gebruikt het argument dat niet het pistool mensen doodschiet maar de schutter. Maar zonder pistolen zouden er heel wat minder slachtoffers vallen.
Poet
10 jaar geleden
Dank voor de reacties. Ook van de anderen. Ik vond ze wel incompleet en soms tendentieus. Bovendien stond veel van de antwoorden er niet doch alleen via links. Ik heb daarom de Koran zelf ook gelezen. Ik vat de reacties samen en vul aan: Allah creëert naar believen heelal, aarde, bergen, regen, leven, voedsel en natuurrampen. Hij heeft voor elk mens en elk dier vooraf de levensduur vooraf vastgesteld. Op de dag des oordeels zal hij de wereld tot stof doen vergaan. Daarbij gaan de mensen voor eeuwig naar hel of hemel.
Nmm betekent dit dat duurzaamheid op aarde nauwelijks relevant is en ook dat de mens daar nauwelijks invloed op heeft; noch ten goede noch ten kwade. In hel en hemel is het irrelevant omdat alles daar vanzelf eeuwigdurend hetzelfde blijft. In de beperkte periode op aarde straft Allah zondaars met natuurrampen en beloont godsvruchtigen met voedselrijkdommen. In die zin kun je nmm zeggen dat voor die korte periode op aarde godsvruchtigheid nog de belangrijkste bijdrage aan duurzaamheid oplevert. Dan zijn er dus die opdrachten van Allah aan de mens. Bovenal de 5 zuilen (belijdenis, gebed, aalmoezen, ramadan en pelgrimtocht naar Mekka). Deze hebben met duurzaamheid weinig te maken. Er is een aantal praktische regels over omgang met schaars water. Elkanders drinktijd bij de bron respecteren, geen irrigatie beginnen bovenstrooms van andere akkers, geen wild vangen tijdens bedevaart, groen respecteren in Mekka, niet spilzaam zijn met voedsel. Dit zijn inderdaad aanwijzingen om zuinig met schaars goed om te gaan en de wildstand te behouden, dus duurzaam. Ze zijn overigens niet zo uniek als wel beweerd wordt. Ook de Romeinen hadden al dit soort regels. Een aantal meer algemene elementen wordt wel beschouwd als goddelijke opgave tot duurzaamheid: De mens is aangesteld als stedehouder/bewaarder van de aarde, moet goede werken doen, dient zorgzaam te zijn voor het hem door Allah toevertrouwde, mag geen wanorde scheppen maar dient het evenwicht te bewaren en Allah is in alles wat op aarde is. Zulks als beproeving op straffe van de hel. Dit lijkt ten minste deels betrekking te hebben op duurzame omgang met de aarde hoewel het niet echt expliciet wordt gemaakt. Er zijn ook elementen die juist een nadelig effect op duurzaamheid kunnen hebben. De oproep tot vermenigvuldiging, de boodschap dat alle schoonheid op aarde slechts schijn is en liefde voorde aarde zelfs een dwaling is.

Andere antwoorden (1)

De Koran heeft als bijnaam het groene heilige boek. Er schijnt geen religie te zijn waar zo vaak verwijzingen in te vinden zijn. Er bestaat zelfs een term voor: Groene Moslims. http://www.groenemoslims.nl/