Mag een moslim marsepeinen varkens eten?

Er zit geen varkensvlees in dus dat zal het probleem niet zijn. Maar wellicht is het toch Godslasterlijk

9 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste zullen het vreemd vinden omdat het varken toch een onrein dier is. De partner van mijn nichtje is geen 'echte' moslim. Hij rookt, drinkt etc. maar varkensvlees eet hij niet door zijn opvoeding. Varkensvlees voor hem is als insecten voor ons. Zo'n lollie met een nep insect vind ik ook behoorlijk vreemd om op te eten.
Poet
9 jaar geleden
Mogen ze wel een marsepeinen koe?

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat mag, want in marsepein zit geen gelatine. Welke VORM de marsepein heeft is volstrekt irrelevant. Vegetariërs mogen het ook gewoon eten trouwens.
In beide groepen zullen er ongetwijfeld doorgedraaide puristen te vinden zijn die het om symbolische redenen niet willen eten, maar je mag het ze zonder schuldgevoel voorzetten ; ze krijgen er niks mee binnen wat ze niet binnen willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
+juist.
Als er gelatine in marsepein zit, dan mogen ze het uiteraard niet eten. Ikzelf ben ook moslim en ik eet het ook niet voor de zekerheid. Een moslim hoort (eigenlijk) iets niet te eten wat hij niet 100% vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Tenzij er sprake is van een noodsituatie, dan mag een moslim alles eten, als ik het goed heb begrepen. Maar daar zal bij deze vraag niet op worden gedoeld.
Poet
9 jaar geleden
In marsepein zit echter geen gelatine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor Ersan4.
Als je iets niet wilt eten voor de zekerheid dat je het niet vertrouwd, dan kun je beter het volgende niet hoeven weten:
Gelatine is een bindmiddel dat uit huiden en botten van runderen en varkens wordt gehaald.
In de praktijk bestaat er nauwelijks Halal-waardige gelatine omdat het verzamelen van Halal-beenderen en huiden een probleem is.
Daarnaast is er niet voldoende grondstof om Halal-gelatine te produceren.
Runder-gelatine is niet per definitie Halal zelfs als de producenten op de verpakking vermelden dat hun product varkens-gelatine vrij is.
Als je echt geen producten wilt consumeren waar gelatine in zit, dan mag je geen snoep, drop of pepermunt meer gebruiken.
Ook het helder maken van vruchtsappen (b.v. appelsap) gaat met behulp van gelatine.
Hopelijk word je nooit ziek want de capsules van voorgeschreven pillen en vitamine-preparaten worden van gelatine gemaakt..
Vergeet dan ook de pudding, toetjes en halvarine.
Bij wijn, bier en sappen wordt het ook als hulpstof gebruikt en hoeft niet vermeld te worden omdat dit niet als een ingrediënt vermeld hoeft te worden.
Een beetje gezelligheid hoort op zijn tijd.
Het laatste leven wat je hebt op deze aarde,
heeft toch ook zijn waarde. Of niet dan? Ja toch!
Zoals Cryofiel zijdelings terecht opmerkte dat dit niet direct gedoeld is op de eigenlijke vraag, vond ik toch dat je dit ook moest weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat Ersan4 hiervan best op de hoogte is. Moslims die hier attent op zijn, eten ook geen rundergelatine, eten alleen gelatine-vrij snoep en checken elk label op bepaalde E-nummers voor dierlijke stoffen, dus ook halvarine of wat dan ook. Wat betreft wijn en bier, dat is sowieso een 'no go area', dus wat daar in zit zal ons een 'halal' worst wezen ;)