Hoewel het misschien raar klinkt, moeten we eerst stellen dat kerstmis in de eerste periode van het christendom helemaal niet bestond. Er werd door de christenen die de eerste 200 jaar na Christus leefden geen kerst gevierd. Er was in die tijd niemand die zich bezig hield met ‘het kindje Jezus’ of de ‘geboortedag’ van Jezus. Het was niet eens de gewoonte om een verjaardag te vieren, alleen de Romeinen vierden verjaardagen. Voor christenen en Joden was het daardoor helemaal ondenkbaar om een dergelijk feest te vieren.

Naarmate de christenen zich meer en meer uitbreidde onder heidense volkeren, kwamen ook steeds meer heidense gebruiken binnen de leefwereld van de christenen. Romeinen die gewend waren hun verjaardag te vieren, stopten daar niet altijd mee nadat ze bekeerd waren tot het christendom.

In 221 na Christus opperde Julius Africanus (160 – 240) als eerste dat het goed zou zijn 25 dec. als gedenkdag in te stellen voor de geboorte van Jezus Christus.
Julius Africanus was een belangrijk Romeins legerofficier.
Julius was een vriend van koningen en keizers en bekeerd tot het christelijk geloof.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Osiris heeft als symbool een oog, dit oog is de zon.
En de zon stelt de zoon van de onderwereld voor. De zon wordt gevierd op 25 december.
Het Joélfeest is een feest voor de zonnegod. De god Osiris stierf en werd in de onderwereld tot leven gewekt.
Hij kreeg een zoon. Deze zoon is horus.
Daarom de uitdrukking, “ het oog van horus “ . Waarom stelt de zon de zoon van de onderwereld voor ?
Alles is misleiding daarom is niets wat het lijkt, we leven in een schijnbare wereld. Satan is de vader van de leugen die de wereld misleidt zegt de bijbel.
En laat daarom denken dat 25 december het feest van Christus is. De grootste misleiding ooit. Vele gelovigen zitten zo vast verstrengeld in deze traditie, zodanig dat zij niet kunnen of durven voor omstaanders om ermee te breken. Johannes 8:44 ; Efeziérs 2:2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt er zelfs op dat het nog verder teruggaat, namelijk helemaal tot de tijd van Nimrod (toren van Babel).
Een prachtige uiteenzetting van de redenen om tot deze conclusie te komen, vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben erg blij met alle antwoorden en reacties die ik op deze vraag heb gekregen!
Ik geef geen kerstgroet, maar wens iedereen een goed 2015.

Andere antwoorden (3)

Door Filocalus weten we dat voor het eerst Kerstmis werd gevierd in Rome op 25 december in het jaar 336.
Filocalus (Furius Dionysius) was een beroemde christelijke calligraaf. Hij grifte voor paus Damasus talrijke opschriften ter versiering van martelaarsgraven op marmerplaten. Hij verzorgde tevens een editie van een soort almanak ten dienste van de gelovigen van Rome, de zogeheten Chronographicus van 354. Een goede kopie van dat werk bevindt zich in de Staatsbibliotheek te Wenen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypteen Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
„De keuze voor 25 december is niet terug te voeren op een Bijbels precedent”, zegt The Christmas Encyclopedia, „maar op heidense Romeinse feesten die aan het eind van het jaar werden gehouden”, rond de tijd van het wintersolstitium of de winterzonnewende op het noordelijk halfrond. Bij die feesten hoorden de Saturnalia, ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, „en de gecombineerde feesten van twee zonnegoden, de Romeinse Sol en de Perzische Mithras”, zegt dezelfde encyclopedie. Beide verjaardagen werden gevierd op 25 december, het wintersolstitium volgens de juliaanse kalender.

Deze heidense feesten werden ’verchristelijkt’ vanaf het jaar 350, toen 25 december door paus Julius I tot Christus’ geboortedag werd verklaard. „Geleidelijk werden alle zonnewenderiten opgenomen in of vervangen door het geboortefeest van Christus”, zegt de Encyclopedia of Religion. „Afbeeldingen van de zon werden steeds vaker gebruikt als symbool van de verrezen Christus (die ook Sol Invictus werd genoemd), en de oude zonneschijf (...) werd de stralenkrans van christelijke heiligen.”
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens +