Is er wel eens een psychologische karakterschets van Jezus Christus gemaakt?

In de bijbel staan een aantal dingen dingen die Jezus doet en zegt. Hebben psychologen er weleens een karakterschets van proberen te maken?

9 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Kristal
9 jaar geleden
leuke vraag, ik ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat Jezus een man was met een schizotypische persoonlijkheidsstoornis en kenmerken van het syndroom van Ganser, megalomanie en (rand)psychotische verschijnselen. Geen idee of daar daadwerkelijk onderzoek naar gedaan is.
Het is bijna onmogelijk om een diagnose te stellen zonder een persoon te spreken.
Voordeel van Jezus is dat zijn leven relatief goed en vanuit meerdere perspectieven is gedocumenteerd.
Erna55
9 jaar geleden
@rabelais : uit DSM 4 of 5 ?
Je zult inderdaad de persoon zelf moeten spreken om uit zijn eigen woorden te horen wat de achterliggende gedachten zijn.
De daden van iemand kunnen een aanwijzing geven over karakter.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Was Hij niet een godsdienstfanaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe je daar op komt @HeerVoldemort, maar Jezus was zeker geen godsdienstfanaat.......
In het christelijke geloof is Hij de Zoon van God die naar de aarde is gekomen.
In het islamitische geloof is hij een profeet die Mohammed heeft aangekondigd.
In het joodse geloof erkennen ze Hem niet en zij verwachten hem nog steeds.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55
DSM IV; ben, zoals velen, niet echt te spreken over V. @HeerVoldemort
Dat was 'ie zeer zeker, maar dat is geen psychische stoornis. Een aantal uitingen van godsdienstwaanzin zou je wel onder defect schizofrenie kunnen scharen, zoals het beleven van visioenen en het hebben van onlogische gedachten die (net) niet aan de classificatie 'wanen' voldoen. @cdegroot
"Fanatisme is een emotie waarbij men vervuld wordt met excessieve, kritiekloze ijver."
Het lijkt me dat Jezus hier wel aan voldoet.
Door mijn werk ben ik overigens bekend met mensen die beweren dat ze (een zoon van) een god zijn. Dat zijn doorgaans niet de meest stabiele personen...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik bedoel het trouwens niet beledigend of denigrerend. Ik bedoel het zoals het woord daadwerkelijk bedoeld is. En niet zoals het tegenwoordig gebruikt word om een terrorist aan te duiden.
Erna55
9 jaar geleden
DSM IV . Ik zie ook wel aanwijzingen voor dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) .

Het beste antwoord

Volgens het bijgevoegde artikel zijn er geen werkelijke karakterschetsen gemaakt om de simpele reden dat dit niet kan. Je zou dan met de man zelf moeten praten en hem hebben moeten bestuderen en observeren tijdens zijn leven. Dat is niet gebeurt, zoals het artikel uitlegt (zie de retro.nrc.nl link).

Er zijn wel karakterschetsen gemaakt maar die hebben dus geen enkele waarde. Ik had gelijk prijs (zie dereddingsark link). Volmaakter dan dat kan het niet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zegt... onvoorstelbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, waarvoor plus.
Tja, een karakterschets van Jezus die is gemaakt door een evangelische gemeente... "Wij van WC Eend..."... dat idee... :-p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens

Andere antwoorden (2)

Ja, die studie bestaat en is gemaakt door de Belgische psychopatholoog dr. H.Somers en gepubliceerd in het boek 'Jezus De Messias'. (1987) Somers komt op grond van Jezus' beschreven gedrag, opvattingen en uitlatingen en die van mensen in zijn omgeving tot de conclusie dat Jezus leed aan het syndroom van de parafrenie. "Hij leed aan zeldzame hallucinatoire crisissen, aan waangedachten met genetische inhoud aanleiding gevend tot identificatie met mythische figuren als de Mensenzoon en Dienaar van Jahweh, het zich ten onrechte toeschrijven van ongewone machten en een interpretatie-delirium waardoor een reeks vage uitdrukkingen in het oude testament als op hemzelf bedoeld aangenomen werden." (uit de samenvatting van het boek).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alhoewel ik het niet eens ben met de inhoud van het boek, geef jij wel een correct antwoord op de vraag. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus
Mee eens.
Er is blijkbaar wel degelijk onderzoek gedaan en is er dus, los van de inhoud van die studie, sprake van een correct antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal een correct antwoord zijn op de vraag , maar het onderzoek en boek is totaal een uit de lucht gegrepen fantasieverhaal.
Wil men echt een psychologisch karakterschets maken zal men toch echt de persoon in kwestie in levende lijve moeten observeren en bevragen , en dat is nooit gebeurd , dus ... ?? Wat in het boek beschreven staat is gewoon maar aannames , veronderstellingen , het zou zo maar kunnen enz. , dus een boek vol sprookjesverhalen die totaal niet op waarheid berust
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ passantje, mee eens.
de vraag is,
Is er wel eens een psychologische karakterschets van Jezus Christus gemaakt? Het antwoord hierboven zegt ja en haalt er ook een bron bij. De inhoud van de bron mag dan ook geen invloed hebben op de correctheid van de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde; De inhoud van de bron mag dan ook geen invloed hebben op de correctheid van HET ANTWOORD de vraag. ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Heer Somers gaat eveneens uit van een volledig misinterpretatie van jesaja 53:3,4. Schandaling om op basis van zulk een misinterpretatie een volledig schets te maken van de Zoon van de Allerhoogste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Adriaanv doorgaans wordt er heel veel over "gekken" geschreven omdat dat interessantere stof is dan over normale mensen te schrijven. Veel "gekken" hebben vaak ook wel een prominente plaats in de wereldgeschiedenis. Heel veel van die "gekken" hebben tijdens hun leven heel wat meer tot stand gebracht dan Jezus tijdens zijn leven. Dat is pas begonnen na zijn dood en daarmee vooral door anderen gerealiseerd. Om even te nuanceren. Jezus heeft volgens mij geen enkel geschrift nagelaten, laat staan verzonnen. Dat heeft hij wijselijk aan anderen over gelaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aamadeus wat is de interpretatie van mijnheer Somers t.a.v. Jesaja 53:3.4? Ik ken die niet en ben wel nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie niks verkeerd. Jezus heeft geen woord op papier gezet, dat hebben zijn volgelingen gedaan. En er zijn zat mensen die heel wat meer tot stand hebben gebracht tijdens hun leven dan Jezus tijdens zijn leven. Alles is na zijn dood tot stand gebracht (of verzonnen, een woord wat je zelf introduceert). Ik stel hierbij de, eventueel verzonnen, boodschap niet ter discussie. Maar je gebruikt dezelfde link als ik (de reddingsark) waarbij het mij onduidelijk is wat je daarmee wilt. Maar voor mij is die dat verhaal echt een sprookje met nog minder realiteit als ene mijnheer Somers, die ook al een grote duim heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog ; citaat " Dat de "Knecht des Heren" vertrouwd was met ziekte staat in de bijbel (Jes.53:3); welnu, volgens dr. Somers was de ziekte van Jezus parafrenie. Dat wil zeggen dat hij leed aan waangedachten en hallucinaties, allerlei vage uitdrukkingen uit de bijbel op zichzelf toepaste en zich ten slotte volledig met de hemelse Zoon des mensen identificeerde. @ adriaanv zo maar..... . De geest werd door zijn opstanding beschikbaar voor degenen die innerlijke joden waren of werden, besneden in het hart, niet naar vlees wat het geschreven document inhoud. Vlak voor zijn dood stelde hij het nieuwe verbond in. Allen die naar geest leven, ( dus uitverkorenen ), zijn joden volgens dit verbond. ( hij is een jood die het innerlijk is ) romeinen 2:29.
Erna55
9 jaar geleden
@adriaanv.
Er zijn veel historische figuren die we na 2000 jaar proberen te begrijpen. Rond dezelfde tijd: Julius Caesar, Cleopatra .
En nog verder terug in de tijd : Confusius, , Plato,
Of van 2000 voor Ch. : we willen ook Cheops begrijpen.
Hoe kan de klei de Pottenbakker beoordelen ?

De Here Jezus was de Zoon van God, maar ook het Woord van God.
Wij zijn geschapen door het Woord van God, wat op aarde kwam voor ons.
Het nam de Gestalte aan van een mens.

Joh 1: Vers 14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
Joh 1: Vers 16 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

De geboorte, het leven en de opstanding van Jezus is een bovennatuurlijk mysterie.
Een karakterschets door mensen gemaakt, doet altijd te kort.