Hoort het bij een religie dat oude kalenders van vorige jaren bewaren ongeluk zouden brengen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dat hoort niet bij een religie, dat is bijgeloof.

Een bijgeloof is een niet op religie gebaseerd geloof. Je voorbeeld is vergelijkbaar met "niet onder ladders doorlopen" of "hoefijzers boven de deur voor geluk" en honderden andere voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bijgeloof is afgoderij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aimeeTJE Welke god aanbidden mensen die niet onder ladders door willen lopen dan...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ correct antwoord .
@ aimeetje, mee eens
@ Rabelais, volgens christenen zijn al de goden buiten Y-H-W-H afgoden. Alhoewel bijgeloof niet specifiek is verbonden aan een afgod,
is bijgeloof eveneens niet verbonden aan hetgeen Y-H-W-H heeft onderwezen aan zijn onderdanen en meer specifiek aan Abraham en zijn talrijk nageslacht en daaruit voortvloeiend het christendom via zijn zoon. Bijgeloof is een geloof meestal in iets dat ongeluk of geluk brengt, maar niet in overeenstemming met het christelijk geloof daarom is het voor christenen afdoderij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijgeloof is in mijn beeld vaak een aantal rituelen die worden uitgevoerd om geluk af te dwingen of ongeluk af te weren. Het christendom sterft ook van de rituelen. Dat deze in een christelijk context worden uitgevoerd maakt het niet anders dan andere rituelen. @amadeus, wat bedoel je met afdoderij (is dat Freudiaans ;-)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
antwoord is eenvoudig : neen, het hoort thuis onder het kopje ¨ het rijk der fabelen ¨
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, bijgeloof is een geloof dat niet is gebaseerd op een godsdienst. Het leefde vroeger algemeen onder de mensen, vooral toen ik heel klein was. Onder een ladder lopen, zwarte katten, getal 13 , breken van een spiegel.... allemaal taboe. Daarentegen zijn er ook geluksbrengers zoals een koninenpoot, klavertje 4 , anker kruis en hart en geluk hoop en liefde enzovoort. Het houd meestal in dat deze dingen veroorzaakt kunnen worden door bovennatuurlijke krachten. Volgens het christelijk geloof komen deze bovennatuurlijke krachten niet van de Gd van Abraham of van zijn engelen, maar van fallen angels of gevallen engelen.
In de bijbel ook wel demonen genoemd. Afgoderij heeft te maken met aanbidding van en of krachten die niet afkomstig zijn van de enigen monotheistische Gd, de Gd van Abraham. Y-H-W-H. Uit afgoderij zijn ook de polytheistische goden ontstaan. http://www.encyclo.nl/begrip/Polythe%C3%AFsme Andere goden buiten Y-H-W-H zijn afgoden. Daarom ook het verschil in goden/ afgod met g.
De Gd van Abraham met G. http://nl.wikipedia.org/wiki/Afgod