is jezus christus een nazireer geweest?

In de bijbel staat dat hij tijdens zijn opdrage in de tempel zich aan geen wijn zou begeven. Nu blijkt het naziraat een gelofteperiode in te houden. Stopte deze toen jezus zei 'het is volbracht' kort nadat hij dronk van een aangereikte wijnspons?

9 jaar geleden
in: Religie
3.6K
capthavoc
9 jaar geleden
ik kan niet helemaal plaatsen wat je bedoelt met opdragen in de tempel
je bedoeld zijn besnjidenis vlak na zijn geboorte ? ik geloof overigens niet dat Jezus niet dronk tijdens zijn bediening ?
gezien het wonder op de bruiloft
en het avondmaal ?

Misschien moet je wel een verschil maken tussen wijn en "tafel wijn"
vaak werk wijn verdund met water om het drinkwater te zuiveren?

Een nazareer ben je ook van afkomst volgens mij
hij woonde na zijn geboorte in Nazareth.
Amadea
9 jaar geleden
Je verwart vermoedelijk Nazireeër met Nazoreeër, erotisi.
Simson was een Nazireeër.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een nare associatie bij de benaming Nazireeër maar daar kan Het Oude Testament niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo capthavoc, de besnijdenis is 1 na de achtste dag, daarnaast werden alle eerstegeborenen ( na de periode van reiniging) aangeboden aan Gd. zie lukas 2: 22-24 volgens exodus 13
[1] De HEER zei tegen Mozes: [2] ‘Wijd alle eerstgeborenen aan mij; alles wat bij de Israëlieten of bij hun vee als eerste de moederschoot verlaat behoort mij toe.’ Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig is de minner(es) ook weer bij iedereen langsgekomen

Het beste antwoord

Jezus was vast geen Nazirër. Wel was hij een Nazarener dus iemand die in Nazareth woonde.Niet alleen verschafte hij de feestgangers wijn op de bruiloft in Canaän maar ook deelde hij bij het laatste avondmaal zijn beker wijn met zijn apostelen. Een Nazireër mag geen doden aanraken. Jezus deed dit echter well en daaruit blijkt opnieuw dat hij geen Nazireër was
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jezus was geen Nazireeer, wel waerd hij gedoopt door Johannes de doper die voortvloeide uit het nazireeerschap.

Jezus zal beslist wel wijn hebben gedronken zoals de voorbeelden hierboven aangehaald door capthavoc.

Jezus had wel een gelofte die hij moest volbrengen van Zijn Vader, daarom zij hij " het is volbracht " .

Deze gelofte was niet het nazireeerschap, maar de gelofte als zoenoffer voor het eeuwige leven die hij kon geven toen hij het nieuwe verbond instelde vlak voor zijn dood.
Dit eeuwige leven hangt samen met de levengevende geest die Gd schenkt via zijn
Zoon Jezus christus.
Is is juist doort deze reden dat Jezus de Messias en de Christus wordt/werd genoemd.

Het Nazireeerschap eindigde bij de dood van Jezus.

De gehele Mozaische wet werd vervangen door de geest van christus en de eerste tekenen werden zichtbaar vanaf pinksteren zoals beschreven in handelingen hoofstuk twee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Amadeus, Je laatste alinea verbaast mij. Jezus zei dat zolang de hemel boven de aarde staat er geen tiittel of jota van de wet zou vervallen. Als ik uit mijn raam kijk zie ik de hemel nog steeds boven de aarde staan. Ik meen hieruit te mogen opmaken dat de Tora nog steeds van kracht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo henkharen,
De vraag is natuurlijk of je de tekst zo letterlijk moet nemen zoals hij er staat. Jezus stelde vlak voor zijn dood het nieuwe verbond in. Dit verbond vervangt de Wet gegeven aan Mozes (het geschreven document). Lukas 22
[20] Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Dit werd voorzegt in Jeremia 31 vers 31 [31] De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, [32] een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden.
Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. [33] Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. De uitverkorenen zijn geen letterlijke joden meer, maar innerlijke joden die de geest van christus hebben ontvangen. Romeinen 2
[28] Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis
. [29] Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis.
Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi beschreven, Amadeus! Terzijde: Jezus wordt vaak afgebeeld als een softie met lang haar (soms zelfs heel iel weergegeven). Ik kan me daar soms vreselijk aan storen (maar dat is misschien puur persoonlijk).
Hij zal echt geen softie zijn geweest, hij was juist een geboren leider, mensen volgen hem graag. Ook had hij een opbeurende persoonlijkheid, niet droevig makend. Lang haar was alleen verplicht voor nazireeërs (onderscheidend kenmerk), die mochten hun haar niet knippen/snijden. Hij had dus hoogst waarschijnlijk, zoals bij de overigen gebruikelijk was, een netjes bijgehouden kapsel. Volgens een profetie in Jesaja 50:6 had hij trouwens wel een baard.
Kortom, een krachtige, inspirerende en liefdevolle man, geen zielepoot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo artra,
mee eens, stoor me er ook soms aan :-) De Jezus op veel afbeeldingen, vooral op die uit de tijd tot de middeleeuwen, is eerder de Griekse god Zeus. Dit is begrijpelijk want de kerk die Europa heeft 'gekerstend' moest natuurlijk met herkenbare goden komen. Zeus was bekend om zijn lange haar en was meer acceptabel dan een keurige monotheïstische joodse man.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Halo Amadeus, Bedankt voor je uitgebreide reactie over mijn vraag naar het van kracht zijn van de Tora.
Ik ben momenteel door wat gezondheidsproblemen niet in staat om de genoemde teksten uitgebreid te bestuderen, maar het lukt wel om een korte (nou ja kort) opmerking te maken over het vervangen - of juist handhaven - van Gods verbonden met de mens: Na de zondeval in het paradijs heeft God de Messias beloofd. Vele eeuwen later sloot God zijn verbond met Noach. In dat verbond werd helemaal niet gesproken over de eerste belofte aan Adam en Eva. toch kwam heel veel later de Messias. Het verbond met Noach was dus niet een vervanging van het eerste verbond, maar een uitbreiding. Of, om het met een moderne term te zeggen, een update.
Lang na Noach sloot God zijn verbond met Israël. Ook hier werden de eerste twee verbonden niet genoemd, maar ze bleven wel van kracht. Tenslotte de (tot nu toe) laatste update, nu ongeveer twee duizend jaar geleden. Zo als ik het nu zie was ook dit geen vervanging, maar een vernieuwing van het verbond. Ik denk dat we het Nieuwe Testament beter het Vernieuwde Testament kunnen noemen.
Ik schreef opzettelijk "zoals ik het nu zie" want bestuderen van onder andere de door jou genoemde teksten zouden me van mening kunnen veranderen. Wat dat betreft heeft een van de grote rabbijnen (ik weet niet meer wie) een mooie opmerking gemaakt:
De helft van alles waar ik tien jaar geleden van was overtuigd daar denk ik nu anders over. En ik hoop dat ik dat over tien jaar weer kan zeggen, anders heb ik stil gestaan.
Vr. gr.
Henkaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo henkharen, Je opmerkingen zijn terecht.
Gd heeft verschillende verbonden/overeenkomsten/ beloftes gesloten.
Doch merk ik enkele verschillen. Na de ongehoorzaaamheid van de mens heeft Gd de Messias beloofd, het was een belofte die betrekking had/heeft voor de GEHELE mensheid. genesis 3:15.
ALLE mensen kunnen hedentendage( indien zij dit wensen) voordeel trekken van Jezus loskoopoffer. Later, het verbond met Noach was een verbond voor AL zijn nakomelingen, de gehele mensheid na hem, zij waren de enige overlevenden na de vloed.
Zelfs nu nog is dit verbond van toepassing voor alle mensen.
De aarde zal niet nogmaals vernietigd worden door een vloed. Het verbond met Abraham was niet een verbond voor ALLE mensen.
Het was een verbond met betrekking tot een NATIE die uiteindelijk
geheiligd zou worden tot Gds volk.
Via Jakob werd duidelijk dat deze natie ISRAEL zou genoemd worden. de natuurlijke joden Aan deze natie werd uiteindelijk via Mozes de WET gegeven,
het geschreven document.
Deze wet diende zoals beschreven in Galaten 3:19 .....
om overtredingen openbaar te maken en bedoeld als een tijdelijke maatregel totdat de Messias gekomen zou zijn. In Mattheus 22:37-40 wordt duidelijk dat deze Wet afhangt van volgende twee geboden:
1 Gd liefhebben met ons hart en verstand
2 heb uw naaste lief als uzelf Even later stelde Jezus het nieuwe verbond in.
Door dit verbond kan de belofte in genesis 3:15 in vervulling gaan.
Wie uit de heidenen / de natieen (de gehele mensheid) Jezus aanvaard, kan een geestelijke jood worden. Het hebreeuwse woord voor nieuw is HADASJ. ( jeremia 31 )
Als we dit hebreeuwse woord nu bezien in de context van nieuw of vernieuwing vind ik persoonlijk zo geen rol spelen. Belangrijk is dat we weten dat de oorspronkelijk WET afhangt van twee geboden en dat andere dingen (wetten) openbaart zullen worden door de geest van christus. Eén van deze openbaringen is dat we af en toe onze huidige zienswijze zullen moeten bijsturen omdat we dingen door deze geest anders gaan bekijken.
Als we blijven denken zoals we altijd hebben gedacht, zullen we geloven wat we altijd hebben geloofd. . Bovenstaande pen ik neer omdat ik ze begrijp zoals ik ze NU begrijp.
Trouwens, wijze woorden van de rabbijn :-) . lees nog even galaten 6: 11-17 (Israel van Gd) nadien vers 8.
Houd in gedachte romeinen 2:29. Groet amadeus.
De Nazireeërnaam (Hebr. Nazir) (ook gespeld Nazireër; Eng. Nazarite) komt van het werkwoord Nazar: 'afgezonderde, toegewijde, omkranste' . Een Nazireeër kon een man zijn of een vrouw, gebonden door een eed, om apart gezet te zijn voor de dienst van God en gewijd zijn aan God.
Deze verbintenis was voor een vast bepaalde tijdsperiode of voor het leven.
De man of vrouw die tijdelijk of levenslang aan God was toegewijd had de plicht van de onthouding vrijwillig op zich genomen. Men liet het haar groeien, onthield zich van wijn en sterke drank, en mocht niet met een dode in aanraking komen.
Toegepast op de wijnstok betekent nazir ‘ongesnoeid’ (Lev. 25:5, 11).
Zie over het Nazireeërschap, Num. 6: 1-21. Een Nazireeër moet niet verward worden met een Nazoreeër of Nazarener.
Jezus was geen Nazireeër. Hij was een Nazarener, met andere woorden: Hij was van Nazareth en deed nooit een Nazireeër-eed. Hij was gekend als Jezus van Nazareth (Luk.18:37; Joh.1:45)