zijn er recente conflicten in een land geweest door verschillende geloven?

-

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ! In Irak tussen soennieten en sjiieten en Koerden . In Syrië het zelfde gelazer tussen verschillen varianten van de islam . In vele landen vaak gezeur over geloven die juist dicht bij elkaar staan . In het christelijke geloof is dat ook zo geweest tijdens de reformatie . Noord Ierland leek het ook over katholieken en protestanten te gaan maar daar gaat het om Ierland ( katholiek ) tegen de Engelse overheersing ( anglicaans ) dus vaak heet het een geloofs strijd maar gaat het om de macht !! Het volk laat zich ophitsen door idioten ( mensen die weten wat god bedoeld )
Cryofiel
9 jaar geleden
In Nederland kenden we een flinke verzuiling waarover mijn ouders nog alles weten. Als je brood nodig had ging je naar de bakker. Maar niet naar de bakker om de hoek, want die was protestants. Nee, je ging naar de bakker aan de andere kant van het dorp, want die was katholiek. De kwaliteit van het brood was niet relevant. Of je verder goed met de bakker kon opschieten telde ook niet mee. Of je dit soort toestanden een "conflict" kunt noemen weet ik niet - maar het is wel tekenend.
Erna55
9 jaar geleden
De verzuiling had veel bizarre gevolgen. En gaf " in het klein" veel conflicten.
Er was o.a. een katholieke geitenfokvereniging en een protestante. De protestante geiten mochten niet gekruist worden met de katholieke.
Het kerkhof had twee begraafplaatsen waar een muur tussen zat.
Een " gemengd" gehuwd echtpaar mocht niet naast elkaar begraven worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar niet op dit moment?

Antwoorden (3)

Eigenlijk zijn dat er te veel om op te noemen, maar de meest bekende situatie is nog wel die van Israël vs Palestina. Verder wil er in Ierland nog wel eens wat mis gaan tussen de katholieken en de protestanten. Om over Afrika nog maar te zwijgen. Simpel antwoord op je vraag: ja, en veel ook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is de bekende oorzaak en gevolg discussie. Er is altijd een andere oorzaak als medeoorzaak aan te wijzen, overal en altijd. In Noord Ierand is het bijvoorbeeld ook waar dat de 1/3e minderheid van protestanten de topposities in handen hadden tegenover de 2/3e meerderheid katholieken, en zo zijn er vast nog veel meer oorzaken aan te wijzen die niet (rechtstreeks) met geloof te maken hebben. Maar om nu te zeggen dat Israel en Palestina niks met geloof te maken heeft vind ik heel apart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet ook even niet hoe ik moet reageren op de stelling dat het conflict tussen Israel en Palestina niets met geloof te maken zou hebben...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet vergeten dat de meeste conflicten niets met een geloof te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben dan heel benieuwd welke grote recente conflicten je daarmee bedoelt. Geloof is volgens mij heel vaak aanwezig in het conflict als catalysator. En ik vrees toch ook vaak als aanleiding. Maar goed, misschien zie ik een paar grote recente conflicten over het hoofd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@alkmaar1966, Noord-Korea, Mexicaanse drugsoorlog, Pro-Russische opstand in oostelijk Oekraïne. Natuurlijk is het moslimterrorisme wereldwijd aanwezig, maar dit gaat om één geloof.
Ik zou zeggen,kijk eens goed om je heen en volg het nieuws. Dit geeft vanzelf antwoord op je vraag.
Als je het nieuws goed volgt of gevolgd zou hebben,zou je deze vraag waarschijnlijk niet gesteld hebben.
Boko Haram / IS en zo zijn er vele over het algemeen door de islam ingegeven conflicten.
De strijd tussen de Palestijnen en Israël heeft niets met religie te maken zoals in een eerder antwoord gesteld werd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Israël en Palestina betreft, gaat het over meerdere zaken, de joden hebben een deel van Palestina bezet in 1950, en nu draait het vaak om Jeruzalem, dat de vrede verhindert. Deze stad is het heiligdom van christenen, joden en moslims. Deze twee laatste eisen die stad op. In die context, heeft het wel degelijk met het geloof te maken. Het jood zijn op zich lokt al veel conflicten uit in die streek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 1948 heeft het Joodse volk zichzelf niet een stuk grond "toegeëigend" .
De staat Israël is gesticht op basis van besluiten van de Volkerenbond in 1922 en de Verenigde Naties in 1947.
Waarbij voor de Arabische bevolking Jordanië (als Arabische staat) werd gevormd en wel op 78% van het grondgebied van Palestina.
Gebaseerd op erkenning dat het Joodse volk als alle andere volken recht heeft op zelfbeschikking in gebieden waar zij de meerderheid vormt + de erkenning dat het Joodse volk er 3000 jaar onafgebroken heeft gewoond. Het grootste deel van Palestina ligt dus in het huidige Jordanië wat dus 78% van het oorspronkelijk oppervlak van Palestina beslaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hetgeen jullie schrijven is terug te vinden via de wiki, weet ik ook wel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_staat_Palestina Het feit alleen al dat de Joden (Israëlieten) per se zich in dat gebied hebben gevestigd (het beloofde land), bewijst dat het wel degelijk met het geloof te maken heeft. Al de verdere conflicten aldaar, spruiten uiteindelijk daaruit voort. Ook de toenemende kolonisatie van Palestijns grondgebied dat meestal door orthodoxe joden (extreme gelovigen) opgeëist wordt, heeft met het geloof te maken. Ze eisen dat (hun) land gewoon op.
Als alle Palestijnen zich bekeren tot het jodendom, of alle joden tot moslim, is het conflict voor 95% opgelost.
http://www.verledentijd.com/2012/06/06/jodendom-en-het-beloofde-land/
http://www.quest.nl/artikel/hoe-is-het-conflict-tussen-israel-en-de-palestijnen-ontstaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Feit blijft natuurlijk wel dat het Jodendom al is ontstaan in een tijd waarin men in van alles en nog wat geloofde zoals dat ook in onze contreien het geval was (Wodan,Donar,Freya,Zeus en dan natuurlijk alle Romeinse,Egyptische etc. etc... goden) Het Jodendom ging uit van het bestaan van 1 god en was dus een uitzondering.
Het Jodendom is ook ontstaan in het Midden-Oosten heeft zijn wortels dus in wat nu over het algemeen islamitisch gebied is.
Het Joodse volk heeft van daaruit natuurlijk het volste recht op een eigen vestigingsplaats (lees land).
Vergeet daarbij ook niet dat veel Arabische landen zoals wij die nu kennen,net als de staat Israël in het verleden ook niet bestonden,maar zijn gecreëerd door de Internationale gemeenschap.
Inderdaad zijn er Orthodoxe Joden die hun grondgebied gebaseerd op religieuze gronden graag willen uitbreiden.
Vanuit hun religieuze standpunt claimen zij "recht" te hebben op bepaald grondgebied.
De Joden hebben het gebied al in de Bijbelse tijd bevolkt daar waar Palestina lag en van daar uit dus recht op hun land Israël zoals de Volkerenbond in 1922 al besloten had.
Het conflict bestond echter al ver vóór die tijd.
Dat nu heden ten dage de islam de grootste vijand van het Jodendom is (en niet alleen van het Jodendom) is wel op religieuze gronden gebaseerd maar stond niet aan de basis van het hedendaagse conflict.
Dit wordt er door de Palestijnen en de meeste islamieten wel graag bijgehaald maar feit blijft dat het Jodendom al ver vóór het christendom bestond (van islamieten had men overigens sowieso nog nooit gehoord want die bestonden niet) en dus dat het joodse volk eenvoudigweg de oudste rechten heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een andere mening. Heel de geschiedenis door zijn er oorlogen, volksverhuizingen en gebieden bezet/veroverd. Ga je eveneens beweren dat de inwoners van Rome en Egypte terug recht hebben op hun oorspronkelijk rijk? Wat vind je van het Griekse, Ottomaanse en Perzisch rijk, en al de volkeren die in het verleden andere gebieden bezaten, waar nu andere mensen wonen en andere culturen bestaan. Wat dacht je van de indianen in Amerika? Hebben zij recht op hun oorspronkelijk gebied. De Aboriginals die nog steeds onderdrukt worden in Australië, hebben zij recht op hun continent? De zwarten in Zuid Afrika, waar de blanken de rijkdom beheren, moeten de blanken daar niet verdwijnen?. Afrika en het Midden-Oosten, ook Latijns Amerika, de VS en Canada zijn bijna volledig gekoloniseerd geweest door vreemde mogendheden en lijden daar nog steeds onder of hebben het nog in hun bezit. Moeilijk te bepalen van wie de aarde, of delen ervan in werkelijkheid is/zijn...als je de puntjes op de -i- gaat zetten
De joden hadden best in een ander gebied kunnen gaan wonen, ik meen dat daar omtrent voorstellen om zijn gedaan. Het is door hun geloof dat ze een deel van Palestina kregen, noem maar bezet hebben, en dat zullen ze blijven doen. Ik heb ooit een documentaire gezien: toen Clinton nog president was en onder zijn invloed, was er bijna vrede tussen Israël en Palestina, onder leiding van Arafat. Het grote struikelblok (nog steeds) was de verdeling van Jeruzalem. Deze stad zullen de joden nooit opgeven en heeft alles met het geloof te maken. Daardoor blijft het conflict, wat geloof betreft, bestaan.
Het begrip conflict is een erg breed begrip.
Het zelfde geldt voor "geloven", want atheïsme is ook een geloof.

Hierbij een lijst van 50 landen waar je niet vrij kunt geloven, in al die landen zijn er conflicten waarbij overheid/machthebbers/groepen mensen gelovigen vervolgen:
1 Noord-Korea
2 Somalië
3 Irak
4 Syrië
5 Afghanistan
6 Soedan
7 Iran
8 Pakistan
9 Eritrea
10 Nigeria
11 Malediven
12 Saudi-Arabië
13 Libië
14 Jemen
15 Oezbekistan
16 Vietnam
17 Centr.-Afrikaanse Republiek
18 Qatar
19 Kenia
20 Turkmenistan
21 India
22 Ethiopië
23 Egypte
24 Djibouti
25 Birma
26 Palestijnse gebieden
27 Brunei
28 Laos
29 China
30 Jordanië
31 Bhutan
32 Comoren
33 Tanzania
34 Algerije
35 Colombia
36 Tunesië
37 Maleisië
38 Mexico
39 Oman
40 Mali
41 Turkije
42 Kazachstan
43 Bangladesh
44 Sri Lanka
45 Tadzjikistan
46 Azerbeidzjan
47 Indonesië
48 Mauritanië
49 Ver. Arabische Emiraten
50 Koeweit