Hoe is het Onuris vergaan in de verhalen uit de Egyptische mythologie?

Het internet vertelt over de god Onuris: 'Onuris was een god uit de Egyptische oudheid, de Egyptische naam is Anhur. De god Onuris was een oorlogsgod en een jachtgod. Men begon hem te vereren in de Thinitische periode en hij kwam dus uit Thinis (Abydos). Zijn naam betekent "hij die de terugbrenger is van die ver weg woont" en houdt verband met de mythe dat de god naar Nubië ging om het oog van Ra terug te brengen die zijn echtgenote werd: Mekhit. Onuris vertoont gelijkenis met Sjoe in de Heliopoliaanse versie van het "Oog van Ra". Onuris werd ook geassocieerd met Horus en in de Ptolemaeïsche tijd werd hij vereenzelvigd met de god Ares.'
Verder kan ik niks vinden over de verhalen over deze god, zijn 'levensverhaal' zeg maar. Kan iemand mij a.u.b. vertellen welke verhalen er over hem zijn, en wat er in die verhalen met hem gebeurd is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Anhur was in de latere perioden van het Egyptische rijk de beschermgod van soldaten en werd waarschijnlijk 'populair' omdat in het Nieuwe Rijk en de Natijd het imperialisme een belangrijkere rol ging spelen in Egypte dan voorheen, en later natuurlijk de groeiende dreiging van invasie en overheersing door Grieken en Romeinen. Daarom ook bestaan er mythen die hem laten lijken op Shu en Horus, dat ging vaker zo in Kemet. De politiek suggereerde de religie, die dan werd gemodelleerd op de oude vormen en waarden.
Vergelijk het ons kerstmis: een kerstening van het heidense Germaanse midwinter/ en joelfeest, de terugkeer van het licht.
Meer dan de verhalen die je zelf al vond is er van Anhur naar mijn weten niet bekend. Hij was geen 'grootheid' als Horus of Hathor.

Toegevoegd na 9 minuten:
En PS, als je googelt op Onuris, Onouris, Anhur en Inhert vind je nog aardig wat kleinere weetjes en feitjes over hem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi samengevat. +