Betekenis van omgekeerde getrokken zwaarden bij een Islamitisch huwelijk?

Mijn schoonzus is in Indonesië getrouwd met een moslim.
Tijdens het huwelijks voltrekking stonden een aantal mannen met een getrokken zwaard
omgekeerd in hun handen.
Met het lemmet dus in handen.
Hun gezichten waren ook bedekt.
Enig idee wat de betekenis daarvan is?

Mogelijk relevant mijn schoonzus komt uit een Nederlands (Katholiek) gezin en haar
man komt dus uit Indonesië (Moslim).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klinkt eerder als een traditioneel Indonesisch ritueel dan als een islamitisch ritueel.
Waar in Indonesie was het? Het is een groot land met veel verschillende tradities.

Antwoorden (1)

Dat zullen geen gewone zwaarden zijn geweest, maar krissen. Mogelijk nog specifieker een kadoetan, een Balinese kris die groter is dan de Javaanse.
Een kris (in het Indonesisch keris) wordt beschouwd als een magisch steekwapen dat een ziel heeft. Je mag er niet mee wijzen en er ook niet mee steken in de voetsporen van een persoon, anders volgt de dood spoedig.
Bij speciale gelegenheden waarbij traditionele kleding gedragen wordt, zoals een huwelijk en bij het Javaanse Nieuwjaar, speelt de kris een rol. Niet als wapen, maar om status, zelfvertrouwen en leiderschap aan te duiden. Er wordt gemeend dat een kris bescherming biedt tegen ziekte en onheil.
Amadea