hoeveen procent van de moslims doet aan het offerfeest?

En hoe is dit in bij de ("geïntegreerde")moslims in Europa?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (1)

Voor zover ik daar informatie over gelezen heb is dat honderd procent. Het is binnen de Islam een traditie, en die blijven moslims volhouden ook nadat ze in een Europees land zijn gaan wonen.

In de laatste maand van het moslimjaar vieren moslims het Offerfeest, ook wel ‘het grote feest’ of ‘feest van Ibrahim’ of ‘Schapenfeest’ genoemd. Moslims vieren dit feest bij voorkeur in Mekka, als onderdeel van de haddj (pelgrimstocht), op de tiende dag van de twaalfde maand van de islamitische kalender. Maar ook de thuisblijvers vieren het feest, waarbij ze deelnemen aan gezamenlijke gebedsdiensten. Als men dat enigszins kan betalen, slacht men een offerdier, bij voorkeur een schaap of een geit.

Met dit feest herdenkt men het grote offer dat van Ibrahim (bij de christenen bekend als Abraham) werd gevraagd, toen hij de opdracht kreeg het dierbaarste dat hij bezat - zijn enige zoon - te offeren. Het is een feest voor de hele moslimgemeenschap, verspreid over de wereld, die zich solidair voelt met de pelgrims. Tegelijkerijd is het voor iedere moslim een uiting van zijn individuele geloofsbeleving.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp zal elke moslim(familie...), die dit kan betalen, een geit/schaap slachten.
Of ze nu niet echt extreem zijn (laten we zeggen een gemiddelde turk/marrokaan in Nederland/België) tot extreem?
Bedankt
Amadea
9 jaar geleden
Ze zullen het lang niet allemaal kunnen bekostigen. Het slachten moet ook nog eens gebeuren in een legaal slachthuis. In 2012 werd geschat dat in 95 slachthuizen in Nederland zo'n 75.000 schapen en geiten en 4000 runderen worden geslacht (http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-detail.1006.0.html?tx_ttnews[tt_news]=362285&cHash=b01fe9107757706b8708f8ae434c3d17). Maar daarom is het ook een mooie regel dat je zelf een derde van het geslachte dier krijgt, een derde gaat naar vrienden, en het overige gaat naar de armen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook ooit gehoord dat je i.p.v. van een dier slacht, ook geld mag schenken. Ik weet niet hoe vaak dit gebeurt, maar volgens mij is dit mogelijk