Wat moeten moslims zeggen bij een verloving?

Ik vraag me af wat (Somalische) moslims moeten zeggen bij een verloving. Dat is bij hen soort trouwen en er is een Iman bij. Waar ik ook benieuwd naar ben is wat men moet zeggen als de 1 wél moslim is en de ander niet.... Moet de niet-moslim dan nog iets speciaals extra's zeggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
8.9K

Het beste antwoord

Islamitisch gezien zijn er geen specifieke handelingen die verricht moeten worden met betrekking tot verloven.

Wat sommige moslims doen is de verloving bekend maken, een feest geven om het te vieren en geschenken uit te wisselen.
Als oorsprong geldt dat deze gewoontes toegestaan zijn, met uitzondering van datgene wat Haraam is verklaard.

Haraam of haram houd in dat men geen dingen doet die schadelijk zijn voor het geloof.
Het tegenovergestelde dus van halal.

Hieronder valt het uitwisselen van ringen tussen de verloofden.
Dit is een gewoonte die in het Arabisch bekend staat als “Doeblah”.
‘Doeblah is een woord dat verwijst naar de verlovingsring.

In principe is er niets mis met ringen, behalve wanneer zij gedragen worden met een bepaalde overtuiging.
We zien dat sommigen hun naam graveren in de ring en deze vervolgens aan hun partner schenken.

Daarbij beweren zij dat dit wederzijdse hechtenis schept.
In zo’n geval is het dragen van dergelijke ringen niet toegestaan, omdat het een verbinding is aan iets waar geen grondslag voor is in de Shariecah.

Ook is het niet toegestaan voor de man om zelf de ring om de vinger van de vrouw te schuiven, omdat zij zijn vrouw nog niet is.
Dus is zij nog steeds een vreemde voor hem.
Zij is pas zijn vrouw, nadat het huwelijkscontract ondertekend is.’

wat een gemengde verloving en en verloving algemeen betreft,
kun je voor jou interessante dingen lezen op volgende fora.

http://ontdekislam.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=61366