Bestaan er specifieke gegevens over het aantal uren godsdienst, dat kinderen tot 12 jaar per week krijgen op school in de verschillende godsdiensten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.6K
tinus1969
8 jaar geleden
welke school, welk land?

Het beste antwoord

Dat hangt sterk van de school en de religie af. Bovendien is het opvoeden van een kind binnen een bepaalde religie ook voor het overgrote deel niet een kwestie van bewust onderricht of bijbelstudie, maar van spelenderwijs de hele dag door "kennis" opdoen en voorbeelden naleven.

Als ik vergelijk met mijn eigen - tamelijk vrije- protestante basisschool, was het 's morgens een stukje bijbellezen, de weeksluiting met bidden en af en toe spelletjes aan de hand van de bijbel (snel teksten opzoeken enzo). Daarnaast werden er wel eens Christelijke verhalen verteld / voorgelezen - niet per definitie uit de bijbel - maar geen van allen hebben ooit gevoeld als "godsdienstonderwijs". Feitelijk was het niet veel anders dan thuis, met bidden en danken rondom de maaltijd en een stukje (kinder)bijbel , stichtelijke literatuur (W.G van der Hulst ;-)) en zondags naar de kerk; het hoorde er gewoon bij. Plus het half-christelijke zangkoortje waar we ook thuis (en vooral in de auto) ons repertoire vandaan haalden, en zongen bij de afwas. Waarin de bijbel overigens ongeveer op gelijke voet stond met het complete repertoire van Annie MG Schmidt. Zowel op de basis- als op de middelbare school werd het echt bijbelgeschiedenis, godsdienstgeschiedenis en zelfs leren over andere religies, een uurtje per week.

Dat uurtje per week stelt niks voor. Maar het echte "opvoeden binnen de godsdienst" was / is gewoon een 24/7-verhaal.

Er is wel een richtlijn voor het basisonderwijs : Van de uren besteed aan levensbeschouwelijk onderwijs, mogen er maximaal 120 per jaar (dus zeg drie per week) worden meegeteld bij het reguliere aantal uren onderwijs dat kinderen dienen te ontvangen. Wil een school er meer aandacht aan besteden, dan moet dat buiten de reguliere lesuren. Op Joodse en Islamitische scholen bijvoorbeeld leren kinderen ook de bijbel/koran/tora lezen in de oorspronkelijke taal ; dat kost natuurlijk heel wat extra uren, waardoor kinderen langere / extra schooldagen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kwestie van vraag/aanbod c.q. behoefte. Een voorbeeld: als er 90% Joden zitten in een klas en 10% Christenen, is de kans groter dat er meer over het Jodendom wordt verteld (en daar meer tijd/aandacht aan besteed wordt) dan het Christendom.

Dus afgezien van het grondslag van jouw school, is het ook afhankelijk van het feit waar het gelegen is (en dus welke mensen er op afgaan).