Wat is de rol van de Vader in de drie-eenheid?

Jezus = Zoon en redder (en meer). Heilige Geest = trooster (en meer). Heeft de vader ook een rol? Er wordt gezegd dat hij de schepper is, maar dat staat haaks tegen de bijbel, waar in Genesis staat dat God (als drie-eenheid) schepper is (Genesis 1: Laat ONS scheppen). Kortom; Bij Jezus en de HG is de 'rol' van de 'Persoon' duidelijk; er worden er meerdere aan hen toebedeeld. Wat is de rol van de Vader?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Genesis is er nog geen drie-eenheid. Feitelijk is er in de bijbel nergens sprake van drie-eenheid hoewel er wel wordt gesproken over een vader en een zoon en een heilige geest. In het oude testament is er zelfs nog geen sprake van een zoon. Wel is er sprake van een verlosser en zijn er talloze interpretaties die teksten uit het OT als profetie van de komst van een verlosser, die dan Jezus zou zijn geweest, lijken aan te kondigen. Het begrip drie-eenheid is een christelijke religieuze constructie om het probleem op te lossen dat Jezus met zijn komst creëerde; Het eerste gebod zegt namelijk dat je geen afgoden mag vereren maar alleen god. Als god dan opeens een zoon blijkt te hebben die vereert wordt dan moet je toch iets verzinnen om dat juridisch houdbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Vader is de enige en almachtige God. De Heilige Schrift legt uit dat Hij de enige is die er altijd al is geweest. De Heilige Geest is geen persoon, maar Gods werkzame kracht die Hij kan gebruiken. De zoon is de eerstgeborene van de schepping en alle andere dingen zijn door hem gemaakt.
In de hele schrift staat nergens het woord Die-eenheid. Dit is pas in het jaar 325 ingevoerd door een beslissing van Keizer Constatijn en onder invloed van Athenasius. Het tegenargument van Arius uit Markus 13:32 kon toen al niet weerlegd worden en nu nog steeds niet, maar Constatijn wilde geen verdeeldheid meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Benji79 +++

Het beste antwoord

Binnen diverse christelijke stromingen wordt er verschillend gedacht over de rollen van de drie-eenheid.

Bron 1 : In de Orthodoxe Kerk bidt men tot de Heilige Drieëenheid als tot één enige God; de Vader als Oorsprong, Die de Zoon verwekt en van Wie de Geest uitgaat; de Zoon, door Wie in den beginne al het bestaande tot aanzijn is geroepen, door Wiens offer en Verrijzenis aan het einde der tijden de gehele schepping is verlost; de Heilige Geest, die het leven schenkt, zonder Wie al wat is tot stof zou vergaan.

Een uitleg van de EO bij bron 2 is de volgende :
Ze merkten een kant van God die schept en zorgt – dat noemden ze God de Vader. Ze hadden een kant van God persoonlijk ontmoet – dat noemden ze God de Zoon. En ze ervoeren een kant van God in zichzelf – dat noemden de God de heilige Geest. Dat is de Drie-eenheid: God om ons, God met ons, God in ons. ----------
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie het in een 'menselijke' vorm en uitleg....

Stel: jij maakt uit hout een tafel en een stoel.... dan ben jij de 'Vader' (de God), de maker van die tafel en die stoel.
Maar die voorwerpen op zich zeggen niks, als niet ook anderen dan jijzelf jouw creatie als een tafel en een stoel kunnen herkennen.... dus je geeft je creatie die 'Geest' mee, hetgeen jij gemaakt hebt zijn, een tafel (om aan te zitten) en een stoel ( om op te zitten).

Die tafel wordt dus door anderen ook zo gezien, en die stoel ook, door de 'Geest' (het gebruiksdoel) dat jij eraan gegeven hebt.
Zonder die 'Geest' zien anderen jouw houten tafel en stoel slechts als (brand)hout en zullen het dan ook verbranden. (= Zonder de Geest kan niets bestaan)

De Zoon is degene die jouw gedachtengoed en daden ( je tafel en stoel) uitdraagt aan ieder die het horen wil en dat ook wil geloven..... ( de verbreiding van het woord Gods).
Als men dan de Zoon gelooft, gelooft men ook de maker van die tafel en stoel, dat zijn creatie een prachtig doel heeft: .... men kan heerlijk comfortabel zittend eten aan de tafel die de maaltijden op een goede hoogte aan je presenteert.....

Diegenen die dat niet geloven zullen de tafel en stoel verbranden als brandhout....omdat zij niet herkennen en niet weten.... (dus de God, de Geest en de Zoon niet kennen).
Helaas zijn er dat in deze tijden velen.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kromme metafoor en ik vraag mij af waarom je het erg vindt dat er steeds meer mensen zijn die niet geloven omdat juist intolerantie en religieuze arrogantie en voor zoveel ellende zorgt. (-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mullog: dat geldt niet exclusief voor religie. Ik vraag me af waarom er mensen zijn die altijd de religie de schuld geven van alle ellende. Religie op zich is niet verkeerd - verre van dat zelfs. Dat er misbruik wordt gemaakt, die zich op vele manieren kan uiten, is overigens zonder twijfel dieptriest. Vergelijk het (om zelf ook een actuele metafoor te gebruiken) met voetbal. Niemand die de sport op zichzelf erg vindt. Iedere grote 'club' (lees ook: godsdienst) kent zijn eigen supporters. En helaas is ook daar de een wat fanatieker dan de ander, met alle gevolgen van dien, soms dermate fanatiek dat ze (leden van) andere clubs te na willen komen.
Ik vind het daarom vreemd dat ik religiehaters zich zelden met hun argumenten keren tegen het voetbal als zodanig. Uiteraard wordt er wel gezegd dat misstanden voorkomen moeten worden, maar nooit dat het voetbal zelf om die reden moet worden opgeheven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu ben ik opeens een religiehater (waar schrijf ik dat)? En de discussie gaat opeens niet meer over religieuze arrogantie maar over voetbalgeweld? Iedereen is vrij om datgene te doen of te laten wat hij of zij wil met als restrictie dat men anderen respecteert (1). Religie (en het maakt niet uit welke) geeft altijd een excuus om ellende te veroorzaken. Of omdat de anderen de verkeerde religie (= een andere) bezigen of omdat anderen weliswaar de juiste religie hebben (= dezelfde) maar deze niet op de juiste wijze beoefenen. In het beste geval leidt dit groepen die elkaar tolereren maar mijden (de verzuiling zoals die vroeger in Nederland was). In het ergste geval leidt dit tot massale moordpartijen (waarvan IS en Boko Haram voorbeelden zijn). En alles daar tussenin is mogelijk. Voetbalgeweld is verwerpelijk, laat ik dat vooropstellen. Maar waar religie een maatschappij langdurig kan ontwrichten (Noord Ierland om eens een christelijk voorbeeld te noemen) doet voetbal dit niet. Sterker nog, als oranje goed speelt wordt een natie, over religies heen, verenigd (ik geef toe, we missen dat de laatste tijd een beetje :-). Nederland zal zich echter nooit onder een van de circa 60 religieuze stromingen die hier rondlopen verenigen, dat weet ik zeker. (1) Artikel 1 van onze grondwet.
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."