er zijn kerken die de naam van basiliek mogen dragen, hoe kun je als bezoeker zien dat een kerk een basiliek is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.9K
Amadea
8 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/8659/verschil-tussen-baseliek-katedraal en http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/48609/verschil-tussen-dom-basiliek en http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/55200/noem-voorbeeld-basiliek-basiliek-noem

Antwoorden (2)

De gebouwen en vlaggen van een basiliek dragen de gekruiste sleutels van Petrus, zoals deze zijn te vinden op het pauselijke wapenschild, en het pauselijke wapen van de regerende paus op een opvallende plaats op de gevel of in het interieur. Aan de eretekens, het conopeum en het tintinnabulum, kan men zien dat een kerk de titel van basiliek draagt. Deze eretekens staan bij feestelijke gelegenheden meestal opgesteld in het priesterkoor. De kleding van de plebaan of pastoor van een kleine basiliek is afwijkend. Hij draagt een zwarte mozetta met rode bies.

Toegevoegd na 3 minuten:
Achtergrondinfo
Een basiliek (basilica) kan dus een eretitel voor bijzondere kerken zijn. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen basilica maior en basilica minor. Vrijwel alle basilieken (bijna 1600) vallen onder die laatste groep. Er zijn slechts vier kerken met de titel basilica maior (ook wel basilica pontificia, pauselijke basiliek), alle gelegen in Rome:
Basiliek van Sint-Jan van Lateranen, de zogenaamde aartsbasiliek
Sint-Pietersbasiliek
Basiliek van Maria de Meerdere
Basiliek van Sint-Paulus buiten de Muren

De titel Basilica minor is een bijzondere eretitel die de paus verleent aan een bijzondere kerk. Een basilica minor hoeft geen basiliek te zijn in architectonische zin, ook andere kerktypen komen voor deze titel in aanmerking.
De toekenning van de titel basilica minor heeft tot doel de specifieke kerk uit te zonderen van de andere kerkgebouwen. Het gaat meestal om een bijzonder heiligdom, uitverkoren vanwege hun historische betekenis of vanwege het feit dat de kerk een bedevaartsoord is.

Toegevoegd na 6 dagen:
De eerste kerk die in Nederland tot basilica minor werd verheven was in 1883 de Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart te Sittard. In totaal telt ons land nu 25 basilieken.
SimonV
8 jaar geleden
"Basiliek" heeft twee betekenissen.

Bouwkundig is een gebouw (dus ook een kerkgebouw) een basiliek als het schip hoger is dan de zijbeuken en bovendien ramen heeft. Het schip is het middendeel van de kerk, dus waar de meeste gelovigen zitten. Als zo'n basiliek gebouwd is in de vorm van een kruis, spreken we van een kruisbasiliek. Daarvan zie je er nogal wat in ons land: neogotische kerkgebouwen die tussen de laatste helft van de 19e eeuw en het eerste kwart van de 20e eeuw gebouwd zijn.

De eretitel basiliek is uitvoerig toegelicht door de andere beantwoorder. In het kort: een schild met het pauselijk wapen met de gekruiste sleutels boven de ingang en aan de ene zijde van het hoogaltaar een tintinnabulum (een fraaie staande houder met een klokje erin) en aan de andere zijde een umbrella (een soort half dichtgeslagen paraplu met rode en gele stroken.)
Computoon