Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen religies wettelijk verplicht worden zich te organiseren als organisatie met rechten, plichten en geregistreerd ledenbestand?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
994
Erna55
8 jaar geleden
Alweer een vraag over registratie van mensen die zich bij een religie aansluiten.
Een religie is geen vereniging.
Dus: wederom Nee.
ronron1212
8 jaar geleden
Je had al zo iets gevraagd
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/577588/erkende-godsdienst-verkrijgen-subsidies-voorwaarden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vijf dagen geleden heb ik deze vraag voor je beantwoord. De vraag is weggehaald. Als je dat niet zelf gedaan hebt wil ik je nog wel eens antwoorden. Laat het maar even weten.
Thecis
8 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan. Maar niet met de huidige wetgeving die het individu beschermt. Maar als de wetgeving aangepast wordt, waarom zou het dan niet kunnen...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar geloof en dus een religie geen vereniging of iets dergelijks is zal dit nooit kunnen.
Zelfs verenigingen zijn vrij hun eigen statuten te maken zonder tussenkomst van overheden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. Dat wordt ook niet gevraagd van voetballiefhebbers of mensen die van klassieke muziek houden.

Toegevoegd na 4 minuten:
In ons land mogen mensen zich verenigen, we hebben vrijheid van vereniging. De overheid legt dat niet op. Dan zou er ook geen sprake meer zijn van dit grondrecht.
(Lees meer...)
Computoon
8 jaar geleden
Naast het grondwettelijk recht op vrijheid van vereniging, terecht al in een eerdere reactie genoemd, bestaat er gelukkig ook nog een wet bescherming persoonsgegevens. Ledenbestanden hoeven inprincipe nooit ter beschikking te worden gesteld, tenzij in een strafrechtelijk onderzoek dit absoluut noodzakelijk zou worden geacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding