Mag men in Pakistan, Iran, Irak, Afghanistan, Egypte vrij van godsdienst veranderen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag wel maar in de praktijk erg slecht voor je gezondheid...!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee . Dan ben je een afvallige .

Het beste antwoord

Kerk in Nood heeft in 2014 een rapport uitgebracht waarin ze een wereldwijd oordeel geven over de mate waarin er in een land godsdienstvrijheid is. Conclusie 6 geeft de 20 landen met de hoogste schending van dit principe:

6. In totaal 20 landen worden ondergebracht in de
categorie ‘hoog’ als het gaat om de schending
van de vrijheid van godsdienst.

a. Van deze landen zijn er 14 waar religieuze
vervolging wordt uitgevoerd door een extremistische
vorm van de Islam. Te weten:
Afghanistan, Centraal Afrikaanse Republiek,
Egypte, Iran, Irak, Libië, Malediven, Nigeria,
Pakistan, Saoedi-Arabië , Somalië, Soedan,
Syrië en Jemen.

b. In de overige zes landen houdt de religieuze
vervolging verband met autoritaire regimes.
Dit zijn: Birma (Myanmar), China, Eritrea,
Noord-Korea, Azerbeidzjan en Oezbekistan.

Zoals je ziet behoren de landen die je noemt tot de hoogste categorie.

Daar komt nog bij dat deze landen overwegend islamitisch zijn en dat een moslim als hij zijn geloof verlaat ridda pleegt. Binnen het islamitische recht wordt dit redelijk algemeen als voldoende feit voor de doodstraf gezien maar is men terughoudend in zijn oordeelsvorming omdat iemand ook altijd nog van zijn dwaling kan terugkeren (wat met de dood onherroepelijk is).

In de praktijk zal het daarom in deze landen zo zijn dat er weinig weerstand zal zijn als je moslim wilt worden, dat het onmogelijk is om de islam af te vallen en dat als je van Jood christen wordt ofzo er weinig tot geen aandacht aan zal worden geschonken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat mag beslist als iemand van welke andere godsdienst dan ook, overgaat naar de islam. Andersom (bijv. Islamieten die Christen of Jood willen worden) geeft doorgaans problemen (bron 1) hoewel, als er voor de komst van de Islam al actieve godsdienstige gemeenschappen waren, de bevolking daar aan gewend is en er (wat) soepeler mee omgaat, althans in theorie; zoals in Iran, bron 2. In theorie is godsdienstrvrijheid in pakistan gegarandeerd, hoewel er gevallen zouden zijn van gedwongen bekering tot de Islam, zie bron 3. Of een Hindoe uit Pakistan die Christen wil worden dat zonder problemen kan doen, zou ik niet weten. In de genoemde landen is de Islam zodanig in de meerderheid dat ik me afvraag of andere godsdiensten daar aan 'ledenwerving' doen.
Overigens is de situatie tot betrekking tot de Islam in de genoemde landen hetzelfde als die wat betreft het Christendom in de geschiedenis van Europa. Frappant genoeg treedt deze fase in de Islam ongeveer even lang na haar stichting op, als dezelfde fase na de stichting van het Christendom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Iran - weet ik uit ervaring - is het inderdaad altijd toegestaan je tot de Islam te bekeren, terug-bekeren is dan weer niet toegestaan. Het is mij als volgt uitgelegd:
Joden hebben 1/3 van de Quran (Mozes en profeten), christenen 2/3 (Mozes en profeten met Jezus) en de moslims de openbaring van Mohammed daar weer bij, dus die hebben 3/3. Daarom mag je wel 'meer' geloven, maar nooit 'minder'. Allochtone Iraniërs mogen zich niet bekeren tot een andere religie. Armeniërs (bijv. de groep die rond begin 20e eeuw naar Iran is gevlucht) waren vaak al christelijk en krijgen daardoor andere vrijheden hierin. Maar ook zodra zij moslim zijn, kunnen ze geen christen meer worden. Plusje.
Dat mag. Maar als je publiciteit gaat opzoeken (bijv. via de media dat kenbaar gaat maken) zouden er individuen kunnen zijn die daar niet gepast op reageren.

Je kan het vergelijken met de verhitte zwarte pieten discussie; als iemand tegen zwarte piet is worden ze oa. met de dood bedreigd. Dit kan ik niet echt bewijzen omdat deze comments dan (gelukkig) direct verwijderd worden van social media.

Maar de comments/reacties die een persoon ontvangt die geen moslim meer is of wilt zijn worden niet (direct) verwijderd, vandaar dat het lijkt alsof alleen het laatstgenoemde bestaat, althans, in grotere mate bestaat.

In de wetboek vd genoemde landen staat dat 'dit-dan-dat-religie' staatsreligie is. Maar er staat niet in dat iemand bijv. een kopje kleiner wordt gemaakt zodra ze daarvan afstappen.

Lijkt me ook contraproductief om dat er in te vermelden; dat zou juist alleen maar een afschrikbare werking hebben op niet-moslims die moslim willen worden, daar denken ze dan dubbel over na omdat ze bang worden dat ze niet meer 'terug' kunnen als ze er eenmaal in zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
poppetje54321
8 jaar geleden
1e respondent heeft er weinig kaas van gegeten. In praktisch alle islamitische landen is de overgang van islam naar christendom een gevaarlijke onderneming, zeker als je daar serieus werk van maakt. In Iran zitten de gevangenissen vol met ex-moslims die nu naar het christendom zijn overgegaan. Wat de Koran allemaal schrijft en beweert, boeit me niet zo veel, Ik kijk liever naar de praktijk en daar zie ik heel iets anders. Daar hebben die mensen mee te maken tot aan vernedering en marteling toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraagje aan jou: hoe komen ze er achter dat iemand geen moslim meer is? In de praktijk zie/merk je dat niet. Tenzij hij zelf de publiciteit gaat zoeken en overal gaat roeptoeteren (op social media) dan zullen er inderdaad individuen zijn die daar op een verkeerde manier mee omgaan. Maar om nou te stellen dat 'de gevangenissen daarmee vol zitten' lijkt mij ietwat overdreven. Je wordt niet opgepakt als je van de islaam afstapt en gewoon 'je ding' doet (zoals werken of studeren). Dat geldt ook voor homo's; jou overkomt niks als je homo bent. Maar als je opzettelijk vinger op de zere plek gaat zitten drukken, vraag je er deels zelf om. Jouw aanname is pertinent onjuist, dat ze vernederd en gemarteld worden. In de islaam bestaat niet zoiets als 'vernederen' of 'martelen', zelfs (de ergste) criminelen of krijgsgevangenen die in de gevangenis belanden genieten in de islaam basisrechten, zoals recht op voedsel, onderdak, kleding, onderhoud/hygiene, etc.
carmel163
8 jaar geleden
Lizio: natuurlijk weten buren, familie en collega's het direct als je van geloof verandert. Daar hoef je echt geen publiciteit of social media voor op te zoeken. Het feit dat je gedrag anders wordt, zegt al genoeg. Je zult anders gaan bidden, andere kleding gaan dragen en anders met voedsel omgaan. Grote kans dat er in je naaste omgeving dus iemand is die jou aan zal geven.
De aanname dat mensen vernederd en gemarteld worden, is absoluut juist. Er vinden maandelijks 772 geweldsincidenten tegen christenen plaats, volgens onafhankelijk onderzoek. https://www.opendoorsusa.org/christian-persecution/
carmel163
8 jaar geleden
Lizio: ik heb mijn antwoord weggehaald (en daarmee ook per ongeluk jouw reactie op mijn antwoord), omdat de onderbouwing van de cijfers van Open Doors inderdaad onduidelijk is. Zij benoemen een samenwerking met het IIRF, het International Institute for Religious Freedom, maar het hoe wat van de samenwerking wordt niet toegelicht. Mijn antwoord is daardoor niet geschikt. Dank je wel voor je scherpzinnigheid.