Wat is het verschil tussen de leer van Luther en die van Calvijn?

Er schijnt verschil te bestaan tussen de leer die Luther verkondigde en die van Calvijn. Op welke punten verschillen ze?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
7K
erotisi
8 jaar geleden
1. Luther was een groot voorstander van de scheiding van kerk en staat. Calvijn was hier juist tegen. 2. Ze dachten allebei anders over de redding van de mens. Luther dacht dat de mens zelf invloeden had op de redding. Hij geloofde dus dat als je goed leefde, de bijbel las en in god geloofde je in de hemel zou komen. Calvijn geloofde in predestinatie. Dat houd in dat voor je geboren was god al had bepaald of je in de hemel zou komen of niet. 3 Het verschil is bijvoorbeeld dat Luther de leer van de transsubstantiatie afwees ten gunste van de consubstantiatie. Het verschil is subtiel. Luther leerde dat het brood en de wijn naast het vlees en het bloed van Jezus tegenwoordig zijn in plaats van erin te veranderen. Hij hielt meer aan de Rooms katholieke gebruiken vast dan Calvijn. Calvijn zag het heilig avond maal echt als symbolische handeling . Dit meer Calvinistische avondmaal is een geestelijke gebeurtenis is, waarbij door brood en wijn het sterven van Jezus herdacht worden, waarbij het brood staat voor het gebroken lichaam en de wijn voor het vergoten bloed van Christus.
bamibal
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/106869/verschil-tussen-luther-calvijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bamibal,
Bedankt voor de link die je hebt gegeven. Bij het invoeren van de vraag kwam deze vraag niet in beeld.
Misschien is het wel goed dat dit verschil na vijf jaar weer eens aandacht krijgt.

Het beste antwoord

Luther en Calvijn hadden beiden kritiek op de katholieke kerk. Zij verschilden echter van mening over de redding van de mens en de kerk en staat. Maarten Luther was een groot voorstander van de scheiding van kerk en staat. Johannes Calvijn was juist tegen deze scheiding.
Tussen Maarten Luther en Johannes Calvijn ligt het grootste verschil in de mening over de redding van de mens. Volgens Luther had de mens zelf invloed op zijn redding. De mens zou behouden blijven door het geloof in God, het lezen van de Bijbel en het verrichten van goede werken. Maar Calvijn was aanhanger van de leer van de predestinatie. De predestinatieleer stelt dat God voor de geboorte van iemand al heeft bepaald of deze in de hemel komt of niet. Volgens Calvijn wordt de verlossing niet dichterbij gebracht door het doen van goede werken. De mens is slechts rechtvaardig voor God door het verzoenende werk van Jezus Christus.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fremar ik vind dit een goed antwoord. Ik wil hierbij nog wel een groot en duidelijk verschil aan toevoegen. Bij Calvijn mocht je de vorst afzetten als hij geen goede vorst was. Bij Luther kon dit niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een verdiende plus