Wat is Episcopaal?

Ik ben in een ander land geboren en als Episcopaal gedoopt, dus ben ik op zoek naar de juiste vertaling/kerk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
5.8K

Antwoorden (1)

Episcopaalse kerkgenootschappen zijn kerkgenootschappen die formeel een sterk hiërarchische gezagsstructuur hebben: aan het hoofd staat een (aarts)bisschop die het regionale gezag delegeert aan priesters, diakenen en leken. Het is dus een structuur die min of meer gelijk is aan die in de Rooms-Katholieke Kerk, alleen ontbreekt hier een centraal gezag in de persoon van een paus. Episcopaalse kerkgenootschappen worden gewoonlijk niet door één persoon bestuurd, maar door synodes; dat zijn vergaderingen van geestelijken die gezamenlijk het beleid van het kerkgenootschap bepalen.

Hoewel de term vooral voor Angelsaksische kerkgenootschappen (het Anglicanisme) wordt gebruikt, kunnen tot op zekere hoogte ook de lutherse kerkgenootschappen 'episcopaals' genoemd worden. In Nederland kent men alleen de Oud-Katholieke Kerk als een typisch episcopaals kerkgenootschap.

Jouw doop was een Anglicaans sacrament. Het is afhankelijk in welk land het was of dit in een met een protestantse of met een katholieke kerk te vergelijken kerkgenootschap plaatsvond.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank u wel voor het uitleg. Wij stammen i.d.d. vannuit de katholieke kerk, maar dan zonder Paus.Er zijn zoveel kerkgenootschappen hier in NL dus vroeg ik me af waar ik behoord. Dank u.