Hitler was, zoals bijna alle Duitsers, van huis uit heel erg katholiek of althans, zodanig opgevoed. Maar hij hield er al vrij snel zijn eigen religie op na, met, uiteraard, zichzelf als messias, doorspekt van een heleboel bijgeloof, occulte zaken, pseudoreligie, theosofie, complotdenken, antisemitsme en meer fraais dat het fenomeen 'religie' de mensheid gebracht heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hitler was atheist. Net als stalin bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij was een gelovig RK, maar net zo gelovig als de meeste christen, d.w.z. hij geloofde zijn eigen versie van het geloof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hij geloofde in allerlei rare vooroudertheorieën en samenzweringen, holle aarde en noem maar op. Zo gek als een deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
hitler was zeker niet gek
hij had hele foute ideeen maar gek was hij niet
Volgens mij was hij RK. Dat hij atheïst was kan ik me moeilijk voorstellen, want op de gespen van de Duitse koppelriemen stond "Gott mit Uns".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag aangezien daar veel onduidelijkheid over is.
Hitler is katholiek opgevoed. Zijn vader was sceptisch over het geloof (wel katholieke achtergrond) maar zijn moeder was streng katholiek.
Als jonge man deed hij niets meer met het geloof.
Tijdens de eerste wereld oorlog zou hij (volgens eigen zeggen) een stem hebben gehoord die zou hebben gezegd weg te gaan van de plek waar hij was. Toen hij dit deed, viel er vervolgens een bom op de plek waar hij eerst zat. Hij zou daar vanuit afgeleid hebben dat hij een uitverkorene zou zijn. Iemand die grootste dingen zou gaan doen.
Het is natuurlijk niet duidelijk of dit verhaal waar is.

Tijdens zijn toespraken later refereerde hij soms aan het christelijke geloof. Misschien hielp hierbij mee dat de christelijke kerk nooit iets gezegd had van de wandaden tegen de Joodse mensen (al in de jaren voor de oorlog)

Albert Speer heeft gezegd dat Hitler tot aan zijn dood lid is geweest van de katholieke kerk, maar dat hij zich er niet verbonden mee voelde.
Tijdens zijn huwelijk met Eva Braun was er bijvoorbeeld ook geen kerkelijke ceremonie.

Soms werd er gedacht dat hij een Atheist was. Dit lijkt echter niet het geval te zijn omdat hij een hekel had aan het atheisme van zijn communistische vijanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katholiek opgevoed, maar een van zijn voorouders was joods. Hoe is het mogelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast26144;

Bovenal was Hitler's sterkste geloof dat in zichzelf, het duizendjarig rijk en de superioriteit van het Arische 'Herrenvolk'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaande religies hadden afgedaan, Hitler was de grote verlosser die zichzelf ook goddelijke krachten ging toeschrijven. Hij was 'de Man uit Galilea' die uit het niets opdoemde om de mensheid te redden en het in de bijbel aangekondigde Duizendjarige Vrederijk te stichten. Die gedachten droegen hij en zijn medewerkers uit tijdens de massabijeenkomsten waar Hitler zijn toehoorders opzweepte. Juist die religieuze aspecten fascineerden veel mensen.

Het thema 'Het nationaal-socialisme als politieke religie' werd in mei 1995 uitvoerig besproken op een symposium in Wenen. Wetenschappers uit heel Europa verdiepten zich er in. Veel van die deskundigen komen aan het woord in de documentaire 'De religie van Herr Hitler'.

Gisteren in het ziekenhuis nog een artikel over gelezen:
Hij doorspekte zijn speeches met god en religie, maar tegen zijn naaste medewerkers liet hij zich altijd laatdunkend over het [katholieke] geloof uit.
Maar in het Duitsland van die tijd "verkocht" het beter om gelovig te zijn.
Hij geloofde wel "iets", maar dat was zijn eigen versie van geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hitler was bezeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zat er dan op hem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha XD grapjas :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@boaz hoezo bij elke vraag geef jij een antwoord dat met god te maken heeft. Dat is nou typisch voor erg gelovigen leggen alles neer bij de entiteit waarin ze geloven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou hij Gods volk willen uitmoorden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geniaal antwoord stippel! Evengoed helemaal waar Boaz.
Helaas hebben we meer van zulke types tegenwoordig...
Hitler was een gedoopt rooms-katholiek, evenals velen van zijn regering.
bij vraagjes:
Waarom werden zij nooit geëxcommuniceerd?
Waarom veroordeelde de Katholieke Kerk de gruwelen niet die deze mannen bedreven?
Waarom bleven ook protestantse kerken zwijgen?

„Hitler . . . had een katholiek als vice-kanselier en praktisch vanaf de eerste dag van het regime werd Franz von Papen degene die de katholieke politieke partijen ertoe moest opwekken hun steun aan het nieuwe Reich te geven. In elk deel van het Reich kon men von Papen de getrouwen tot blinde gehoorzaamheid aan Adolf Hitler horen aansporen.”
„In het begin van 1933 werd door het korps van katholiek handelen en denken in Duitsland, destijds onder leiding van [Franz] von Papen, de volgende officiële aankondiging gedaan: ’Wij, Duitse katholieken, zullen met onze gehele ziel en onze volle overtuiging achter Adolf Hitler en zijn regering staan. Wij verbazen ons over zijn vaderlandsliefde, zijn wilskracht en zijn staatsmanschap. . . . Het Duitse katholicisme . . . moet een actief aandeel hebben aan de opbouw van het Derde Rijk.’”
Franz von Papen speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van een concordaat tussen de nazi-regering die hij in Duitsland diende en het Vaticaan in Rome. Het concordaat werd op 20 juli 1933 getekend. Een speciaal communiqué verklaarde: „Kardinaal en staatssecretaris Pacelli [de latere paus Pius XII] verleende vandaag vice-kanselier von Papen het Grootkruis van de Piusorde . . . Vice-kanselier von Papen bood de kardinaal-staatssecretaris als een geschenk van de Rijksregering een Mariabeeldje van wit Meissner porselein aan. . . . Alle geschenken droegen de inscriptie: ’Een memento van het Rijksconcordaat 1933.’”

Bron :His Life and Times, door H. W. Blood-Ryan.