James Edgar staat bekend als de eerste die zich verkleedde als kerstman (in clownsoutfit). Hij begon de traditie in 1890 in zijn warenhuis in Brockton, Massachusetts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o sorry, ik zag dat het antwoord al eerder gegeven was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verwijderen is niet zo moeilijk hoor

Andere antwoorden (14)

Hij is leeftijdloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"James Edgar staat bekend als de eerste die zich verkleedde als kerstman (in clownsoutfit). Hij begon de traditie in 1890 in zijn warenhuis in Brockton, Massachusetts."

Dus 120 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de tweede bron staan nog andere jaartallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kerstman bestaat niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel!
Het gaat bij de kerstman nooit om zijn leeftijd.
Net als bij Sinterklaas.
Niemand weet hoe oud ze zijn.
En daar gaat het tijdens de feestdagen ook helemaal niet om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kerstman is
1 miljoen jaar oud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is de kerstman, dezelfde als sinterklaas, dus jouw vraag kan tweeledig opgevat worden.

namelijk ook als hou oud is sinterklaas, of sinds wanneer bestaat er een kerstman.

Een leuk stukje: waaruit ik zou zeggen dat hij 237 jaar oud is. Aangezien er toen in media werd gesproken over St.A.Claus

Hoe het waarschijnlijk begon…

Uiteindelijk lijkt het er wel op dat de kerstman uit Nederland komt.
Toen de Nederlanders naar Amerika emigreerden, stichtten zij in 1611 de vestiging Nieuw Amsterdam. Deze vestiging werd nog geen veertig jaar later verkocht voor een appel en een ei en is nu over de hele wereld bekend als New York.
De Nederlanders brachten Sint Nicolaas mee (onze Sinterklaas dus) en hebben de Amerikanen hem geadopteerd.
Hij werd zelfs de beschermheilige van New York.

Van St. er Klaas naar St. A Claus

Sint Nicolaas werd rond 1773 als eerst door de media vernoemd als St. A Claus (St. er Klaas). Langzaamaan veranderde zijn oorspronkelijke look, door toevoeging van elementen uit allerlei culturen (rendieren, arrenslee en elfjes) en het duurde nog ruim twee eeuwen voor de Santa Claus ontstond zoals wij die allemaal kennen.

De schrijver Washington Irving, alias Diedrich Knickerbocker, vermeldde St. Nicholaas in zijn boek "A History of New York". St. Nicholaas wordt omschreven als een persoon die door de stad rijdt op een paard. Irving herzag echter zijn boek. Hij veranderde het paard in een karretje.

Dat werd de basis voor een populair gedicht over "Santeclaus" geschreven door Clement Moore in 1821:
"Twas the night before Christmas". Het ging over een roodwangige in bont geklede St. Nick die met een arrenslee reed getrokken door acht vliegende rendieren en die zich door de schoorsteen wrong en de kousen van de kinderen vulde met speelgoed. Hij deed Santa Claus ook lachen en gaf hem allerlei trekjes en snuiten mee.

In 1822 kregen de rendieren namen: Blitzen, Comet, Cupid, Dancer, Dasher, Donner, Prancer en Vixen. Rudolf was er toen nog niet bij.

Dat de kerstman de schoorsteen beklimt zou ook uit 1841 kunnen komen. In dat jaar huurde J.W. Parkinson een man in die de schoorsteen beklom van zijn winkel.
13 jaar geleden
De kerstman is net als sinterklaas heel oud als je nog geloofd in hun bestaan. Als je niet meer geloofd is hun leeftijd in eens onbelangrijk en hun bestaan gaat weer over op je kinderen als je die hebt. Daarna op je kleinkinderen en dan ja
13 jaar geleden
Net zo oud als jij wilt Daantje. Dus fantaseer en geniet van de oude Kerstman. Ho, Ho, Ho......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo oud als je hem wilt zien.
Voor een kind kan hij heel oud en geloofwaardig overkomen.
Maar voor een volwassene kan het net zo goed een oude bekende zijn of een buurman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even de jaarringen in zijn baard tellen Daantje! Alleen staat bij de kerstman elke ring voor 42 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerstman is gestolen „uit de oude Duitse mythologie: ’Thor was een bejaarde man, joviaal en vriendelijk, gedrongen, met een lange witte baard. Hij reed in een wagen en zou in noordelijke streken wonen . . . Zijn element was vuur, zijn kleur rood. De open haard in elk huis was aan hem gewijd en naar verluidt daalde hij erin af via de schoorsteen.

Zie ook even

http://www.boudicca.de/sint.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel oud in films enzoo maar hij leeft nu niet,
in iedergeval, niet dat ik weet XD

Toen ik een kleuter was had ik dat een X aan sinterklaas gevraagd echt dóm!
Hij zei dat hij iets in de 400 jaar was ;)

Miss is de kerstman ook zoiets XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ik mijn levensverhaal ook nog even gaan vertellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is goed, vertel maar...! ;)
Net zo oud als sinterklaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals sterredag al heeft geschreven is de kerstman eigenlijk sinterklaas.

Van Nicolaas van Myra is de geboorte en sterfjaar onbekend, maar is hij waarschijnlijk geboren omstreeks 280 te Patara in Lycië en overleden op 6 december in 342 of 352) was in de 4e eeuw bisschop te Myra, de toenmalige hoofdplaats van Lycië in Klein-Azië. Hij werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld de Legenda Aurea van de 13e-eeuwse geleerde dominicaan Jacobus de Voragine. Belangrijke elementen van het Sinterklaasfeest gaan op hem terug.

Sinterklaas en de kerstman worden dit jaar dus 1730 jaar oud.