Waarom kun je meisjes ook jongens noemen ?

Is dat niet vreemd eigenlijk? Zo van: hee, jongens, gaan jullie mee ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als het een groep van alleen meiden is, is dat eigenlijk incorrect, maar wordt in spreektaal gebruikt.
Taalkundig gezien wordt bij een gemengde groep altijd gekozen voor de mannelijke vorm (als je ooit Duits hebt geleerd, daar is dat erg duidelijk te zien). Je spreekt bijvoorbeeld ook van 'hij' als het over een onbekend persoon gaat. Kwestie van gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan want het gebeurt.
Dat het niet past dat is een tweede.
He meiden kom mee: Als het meiden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je nu meisjes of jongens noemt, het gaat om een groep. Wij gebruikten vroeger het woord maten of companeros.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens is net een tikje meer onzijdig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is doordrenkt met seksediscriminatie, elke taal trouwens. Vooral richting vrouwen, moet ik daarbij zeggen. Dat van jou is ook zo'n voorbeeld. In mijn studie Engels hebben we er eens een heel hoofdstuk aan besteed.
Grappig dat je dit voorbeeld noemt trouwens: ik had eens een feministische klasgenote die elke keer als de leraar of lerares 'jongens' zei, riep: 'en meisjes!'