Wat is de meest veilige plek om te wonen voor een moslim?

Ik ben zelf moslim en heb twee prachtige kinderen die ik in een veilige toekomst wens. Heb veel boeken verslonden die over de tweede wereldoorlog gingen en sluit een soortgelijke oorlog in het westen met moslims als target niet uit.

Ben in NL geboren, mijn man werkt, betalen netjes belasting, heb net mijn bachelor op zak, kindjes gaan elke dag naar school, leiden een doodgewoon Nederlands leventje eigenlijk. Maar tussen het boodschappen doen en het vriendelijk begroeten van de buschauffeur voel ik de starende ogen en zelfs boze blikken omdat we anders zijn en er anders uitzien. De uitspraken van Wilders en zijn kiezers geven me ook niet echt een warm gevoel.

Dus hoe graag ik ook in mijn Nederland mijn kinderen zou willen zien opgroeien is mijn vraag: waar kunnen ze een veilige omgeving opgroeien waar ze geaccepteerd worden als islamitisch medemens en er geen dreiging is te worden buitengesloten (natuurlijk moeten ze ook een goede opleiding kunnen volgen en veilig zijn voor natuurrampen etc.)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Mijn eerste gedachte: blijf in Nederland. Juist omdat je zo 'gewoon' bent. Laat die kijkers maar kijken - het probleem zit bij die personen, niet bij jou. (Ja, ik weet hoe het voelt, ik ben heel erg dik dus ik weet hoe zulke blikken kunnen voelen en dat je je er soms niet aan kunt onttrekken.)

Maar even botweg gezegd: stel dat alle 'gewone' moslims uit NL zouden vertrekken. (Gewone tussen aanhalingstekens omdat je wat mij betreft een Nederlandse bent met een andere achtergrond - nou en?)
Dan winnen de extremisten (NL en moslim).

Overigens: veel van die 'boze blikkers' zijn misschien wel van die mensen die zeggen: 'Ik moet geen Marokkanen, ja, mijn Marokkaanse buurman, die deugt. Ik moet niks dat niet Hollands is, behalve de tulp, de wortel, de shoarma, döner, macaroni, pizza, kebap, Sinterklaas.' (Allemaal _niet_ Nederlands van oorsprong, en die shoarma en dergelijke worden door veel mensen al niet meer als exotisch gezien. De gerechten werden bijvoorbeeld bij een onderzoek onder Duitse jeugd genoemd als 'typisch Duits'.)

Leer je kinderen dat de buitenkant weinig zegt over mensen en maak ze sterk.

En bedenk: er is geen enkele plek ter wereld waar je gegarandeerd tegen alles beschermd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

nou wil je een waterdicht antwoord: in een islamitisch land. anders in een islamitische buurt. kijk ik zou zeggen: overal; van mij heb je geen last (zie ook niet in waarom). maar kennelijk zijn er mensen waardoor jij wel last voelt, dan zou ik persoonlijk naar een islamitische buurt neigen (dus in grote steden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lever ghetto s op, en daar wordt niemand blij van. Laat mensen gewoon meedoen met de omgeving en lid worden van een Marokkaanse club of een Turkse club, dat doen Nederlanders in de VS en Canada ook. Ga gewoon mee in de vaart der volkeren.
Gewoon in Nederland blijven wonen. Het beste plek voor een moslim om te wonen en genieten van z'n leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
Mijn gedachten gaan dan direct naar de Emiraten.
Daar wonen en werken allerlei nationaliteiten, culturen en geloven vredig samen, met een stilzwijgend respect voor iedere andere mens. Er zijn prima scholen, het belastingklimaat is er zeer vriendelijk, de medische verzorging hoort bij de beste en meest moderne van de wereld, de levensstandaard is als je bereid bent hard te werken hoog, en als vrouw kan je veilig gaan en staan waar je wilt. Het is er veilig, je kunt je camera rustig op het strand laten liggen en een paar uur gaan wandelen, het is er schoon en zonder graffiti.
Ik voorzie, dat vooral in de luchtvaartsector er de komende jaren een enorme groei gaat ontstaan, omdat het de 'hub' wordt tussen alle werelddelen - in Europa kunnen de luchthavens nauwelijks meer uitbreiden, terwijl Emirate Airlines maar liefst 80 (!!!) van die enorme dubbeldekkerairbussen heeft.

Mijn zus heeft 18 jaar in Dubai gewoond en gewerkt, en gaat nog een paar keer per jaar vol heimwee een weekje terug naar 'huis', voor haar gevoel.
Maar ook Abu Dhabi is prima, evenals de andere, snel ontwikkelende Emiraten. Enige uitzondering is Sharjah, met een aan de hand van SaoudiArabië lopende Ruler zonder veel toekomstvisie, en dit Emiraat zakt eigenlijk terug, de laatste 20 jaar, terwijl alles verder boomt.

Ga er eens een paar weken op vakantie naar toe, en praat met de mensen die er werken (niet in een all-in-resort blijven zitten, natuurlijk....) en wonen, en kijk eens bij mensen thuis, hoe ze wonen, en hoe ze het leven daar ervaren.
Er zijn beslist weinig zó plezierige plekken om te leven als daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed, paradijs op aarde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus begint elke mail van daar met 'another day in Paradise'.....(en zij kent het leven daar door en door....)
Als je houdt van ín een stad'wonen, strand, heerlijk weer, gezellige en ook heel luxe restaurantjes, , heerlijke terrasjes het hele jaar door, een prachtige golfbaan, super-malls, exotische uitstapjes in de woestijn, een 1001-nachtgevoel bij tijd en wijlen, dan is Dubai en de andere Emiraten echt een aanrader.
Ik ben persoonlijk een 'ruige natuur-mens'(Schotland, Canada, Scandinavië), maar daar kan je natuurlijk nét zo goed naar toegaan in je vakantie als ik dat nú doe. Als ik iets minder 'belegen' was, zou ik er beslist niet lang over te hoeven aarzelen om me in het luchtvaartwezen daar te storten....(ben 34 jaar stewardess geweest.)
Ik denk dat je als moslim in Nederland prima veilig kan wonen.
Er zijn wel verschillen in tolerantie tegenover andere culturen en religies binnen Nederland. Als je als enige moslimfamilie gaat wonen in een klein bekrompen dorpje in Limburg bijvoorbeeld, heb je meer kans dat de mensen jullie niet echt accepteren en je rare blikken krijgt.
Ik denk dat je je meer thuis zal voelen in een grote stad als Amsterdam of Rotterdam.
Dat zjin allebei havensteden, en die zijn al honderden jaren bekend met bezoekers uit andere culturen en met andere religies. Havensteden zijn in mijn opinie ook veel vrijer en relaxter dan steden in het binnenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Integratie in een klein dorp gaat heel erg goed. Het dorp vindt het leuk als mensen pogingen doen om mee te doen met het dorp.
Het is wat Prinsen Maxima altijd zegt: meedoen.... En dan kan je nog je buren uitnodigen voor het suikerfeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens Ineke, maar... inclusief hoofddoekje! (Dit laatste refereert aan een opmerking in jouw gegeven antwoord.)
@Toerist: hmmm... kweenie... ik wil niet generaliseren, maar ik heb wel eens de indruk dat de 'anonimiteit' en 'onpersoonlijkheid' in/van grotere steden ook tegen kunnen werken. (- niet van mij)
Nederland is gewoon de veiligste plek. Zodra je heel erg in je omgeving uitstraalt dat je gewoon Nederlandse wilt zijn, geen hoofddoekje meer draagt, gewoon naar Sinterklaas gaat kijken en kerstinkopen gaat doen, vergeet iedereen dat je er iets anders uitziet.
Niet bang zijn. Belangstelling tonen voor Nederlandse activiteiten, ga naar de bibliotheek met je kinderen, bezoek een vrouwengymclub, laat je man gaan voetballen, en je hebt nergens last meer van.

Ik kom uit het Noorden van Nederland en spreek in Brabantse oren ""bekakt". Ik woon in een klein dorp en heb bovenstaande allemaal gedaan. Was dat niet zo, dan was ik altijd een buitenstaander gebleven.

Interesse in de plaats waar je woont, en er is niets aan de hand. Spreek met je kinderen Nederlands op straat.

Toegevoegd na 1 uur:
En als vrouw wil je toch niet in een Islamitisch land wonen. Gelijkberechtiging en gelijke kansen voor iedereen is in bijna geen enkel Islamitisch land.

Toegevoegd na 12 uur:
De wereld zit zo in elkaar.
Vandaar het oude spreekwoord:
Do in Rome as the Romans do.

We kunnen wel streven naar een wereld waarin iedereen mag verschillen en toch iedereen lief is voor elkaar. Maar helaas, zo werkt het niet. En ik heb ervaren, dat het werkt zoals ik hierboven beschrijf.
Ik blijf bij mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben één van die kiezers van Wilders, dus misschien is het geruststellend als juist ik dit antwoord geef:

Nederland. Vanuit de media krijg je misschien het idee dat je voor Wildersstemmers hier niet welkom bent, maar ik - en overigens alle Wilders-kiezers die ik ken - ben geen enge xenofoob. Wat mij betreft ben je gewoon een waardevol lid van onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geruststellend? Hoe welkom zou jij je voelen in een land waar een politiek leider jou geloof bestempeld als een politieke ideologie? Waar een politiek leider jou geloof maakt tot iets achterlijks? Waar het gepresteerd wordt zulke beledigende opmerkingen te maken als een 'kopvoddentax'?
Waar het overgrote gedeelte van de PVV-stemmers de Moslims wel degelijk liever ziet vertrekken?
Misschien dat jij een uitzondering bent, maar ga eens wat lezen op de diverse fora op internet en je weet precies hoe de gemiddelde PVV-stemmer over Moslims denkt, en dat is weinig geruststellend kan ik je verzekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik kan me voorstellen dat het even schrikken is om een PVV-stemmer tegen te komen die niet binnen jouw wereldbeeld past. Maar zo'n grote uitzondering ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, van mijn wereldbeeld weet jij niks, ook schrik ik niet van het feit dat er PVV stemmers zijn die blijkbaar wel hun hersens gebruiken
Waar ik me wel zorgen om maak is dat zulke intelligente mensen als jij toch op een clown als Wilders stemmen, zorgelijke ontwikkelingen vind ik dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van jouw wereldbeeld weet ik wat jij me hebt verteld: namelijk wat jouw beeld is van 'het overgrote deel van de PVV-stemmers' en 'de gemiddelde PVV-stemmer'. En ik zie wat je doet als je iemand tegenkomt die niet past in dat beeld: snel categoriseren als 'uitzondering'. Heb je wel eens overwogen dat het jouw beeld zou kunnen zijn dat niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid? Zorgelijke ontwikkelingen zie ik ook. Ontwikkelingen als homo's die hun huis uit getreiterd worden, zoals allochtone vrouwen die van hun man geen fietsles mogen krijgen omdat ze dan te mobiel worden, zoals zelf door jochies van twaalf worden gezien als westerse hoer die je mag aanranden etc. Van dat soort dingen is de hele maatschappij de dupe. Inclusief de vraagstelster, die niet vanwege de uitspraken van Wilders, maar vanwege de problemen die ik hierboven noem (en vele andere) te maken krijgt met starende ogen en boze blikken. Ten onrechte natuurlijk, dit is nou duidelijk een geval van de goeden die lijden onder de kwaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dus de PVV zet zich in voor fietslessen voor Moslimvrouwen? En ik maar denken dat ze juist het geloof dat deze mevrouw aanhangt een halt toe willen roepen, dat ze deze mevrouw willen verbieden een moskee te bouwen waar ze haar geloof kan belijden.
Dat ze haar willen verbieden een hoofddoek te dragen als ze daar zin in heeft en ga zo maar door.
Dat de PVV de straatterreur van allerhande tuig aan wil pakken, prima, ben ik het helemaal mee eens, maar ik denk dat iedere partij dat wel is, maar dat heeft verdomd weinig te maken met de vraag of de vraagstelster als Islamitisch mens gewoon geaccepteerd kan worden in NL, want straattuig is gewoon straattuig en heeft niks met geloof te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De PVV is de partij die het nou eens echt onacceptabel vindt dat sommige moslima's met een beroep op religie zowat een gevangene zijn in hun eigen huis, ja. Dat deel van de islam is een probleem, dat niet weggaat door cultureel relativisme. Ik zou willen dat het straattuig alleen straattuig was en dat hun bestaan niets met geloof te maken had. Dat zou alles een stuk eenvoudiger maken. Maar zo naïef ben ik niet, en terwijl ik een groot voorstander ben van vrijheid van geloof, kan ik niet mijn ogen sluiten. Wat denk je dat de rechtvaardiging voor die jongens is om homo's een wijk uit te treiteren? Waar het idee vandaan komt dat homo's zo 'smerig' zijn dat je stenen door hun ruiten mag gooien, poep door hun brievenbus mag duwen en hun tuin in brand mag steken? Waar denk je dat het idee vandaan komt in prepuberale jochies dat westerse vrouwen die 'avonds boodschappen doen 'free game' zijn aan wiens kont je mag zitten? Waar denk je dat volwassen mannen het idee vandaan hebben dat je je vrouw vooral niet te zelfstandig moet laten worden, dat zelfs de mogelijkheid om te fietsen hun actieradius te groot zou maken? Weet je wat ik niet begrijp? Frictie tussen religie en persoonlijke vrijheid is niet nieuw voor Nederland. De noodzaak om de invloed van religie op de maatschappij te verminderen hebben we eerder meegemaakt. Hoe kan het dat we prima in staat zijn om het af te keuren als gereformeerde voorgangers intolerantie jegens homo's voorstaan, en prima in staat zijn om ons niets aan te trekken van de mening van de paus over abortus, euthanasie en voorbehoedsmiddelen, maar blijkbaar ineens op onze tenen gaan lopen als het een andere religie betreft? Waarom de fluwelen handschoentjes? Waarom in sommige gevallen zelfs meewerken aan fenomenen die onwenselijk zijn, die we als het om een andere groep, en andere religie ging nooit zouden accepteren? Die 'tolerantie' laat de huidige problemen etteren, en dáár is de vraagstelster de dupe van. Want zeg nou zelf: denk je echt dat als de problemen die ik noem er niet waren, er een PVV zou zijn die wat te zeggen zou hebben over hoofddoeken? En denk je echt dat de mevrouw van deze vraag dan nog starende ogen en boze blikken te verduren zou krijgen?
Ik denk in ieder land waar je je gewoon aanpast en de wetten en de gebruiken van dat land eerbiedigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
As je je gedraagt naar het land waar je je bevindt dan ben je naar mijn mening overal redelijk veilig. Niemand vindt het fijn als hij/zij in zijn eigen land loopt en de mensen achter hem bij de kassa niet kan verstaan.

Als je normaal integreert en dus oa. nederlands spreekt in openbare ruimtes dan komt het allemaal wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als antwoord op de mensen die voor mij hebben gereageerd: ik denk niet dat nederland een goed land is op als moslim te wonen: als wilders ooit de macht krijgt, zijn de moslims de eerste de beste die eruit vliegen (sorry dit beloelde ik niet persoonlijk). ik denk dat islamitische landen toch het beste is. als je in landen echt zoals nl wilt wonen, zou ik mischien duitsland denken, of belgie (maar deze is iets armer dan nederland)... maar ik denk niet dat wilders snel de macht zal krijgen, tot die tijd is nl nog prima toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dat ik ontevreden ben over mijn huidige buren maar je bent wat mij betreft van harte welkom als buur als ze zouden vertrekken. Discriminatie op grond van religie vind ik verwerpelijk. Ik vind echter ook dat gemengde huwelijken en dergelijke moeten kunnen. Als jij je daarin kunt vinden heb je een punt en mij absoluut mee. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon jezelf blijven,zolang je je maar aan de wettelijke regels houdt.dan voel je je het meest op je gemak.
een hoofd doekje is wettelijk niet verboden dus dragen als je dat wilt.
vasten is wettelijk niet verboden dus ga vasten als je dat wilt.
geen varkensvlees eten is niet strafbaar dus niet eten als je dat niet wilt.

religieus gezien ben jij de eindverantwoordelijke voor je daden.

waar je ook heen gaat ,overal op de wereld heb je klagers en jammeraars.dat kun je niet voorkomen.
wees rustig ,tolerant en vertrouwd , dan komt het allemaal wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in het zuiden gaan wonen, in het noorden is er veel racisme en daar wonen alle 'simpele' boeren. In het zuiden blijkt dat de hollanders veel gezelliger en vriendelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's nog es een vooroordeel!
Bedoel je dat zuiden waar de PVV zoveel stemmers heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat vind ik ook een vooroordeel, in heel nederland wonen vriendelijke en mindervriendelijke mensen, dat hou je overal hoor.
mensen kunnen je anders gaan aan kijken omdat je een hoofddoek om hebt of in de winkels je eigen taaltje praat en ja als jij een ander taaltje praat lijkt t soms dat je zelf ook over een ander praat ik versta sommige lui ook niet en dan kijken ze soms zo saginaar je ook al hebben ze t over iets anders of sommige zijn erug luidruchtig dit geld voor iedereen haha als je deze dingen niet doet ja dan heb je gewoon raar volk wat je aan kijkt en ja niet iedere geloof \ ras hoe je t ook maar moet zegen niet iedereen mag elkaar sommige nederlanders mogen ook geen zwarte mensen of duitsers die de joden vergaste vroeger maar je kan ook over een kam worden geschoren door persoonlijke aanvaringen slechte relatie mishandeld of verkracht alles heeft invloed op iedereen er zijn geen uitzonderingen als je mager bent of dik bril of beugel mensen kijken je toch neerbuigend aan er is altijd wel iets om te zeuren ja

ik bedoel verder niemand te beledigen hiermee al denk ik niet dat iemand dat zo ziet maar toch voor de zekerheid niet persoonlijk aan treken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuid-Limburg! Mooi qua natuur, veilig, lekker internationaal en gelukkig een eind van Holland. Grotere moslim gemeenschappen in Aachen en Liege, op een steenworp afstand. Zelf koop ik regelmatig vlees bij een hallal slager, bezoek een arabische kapper en drink een tas koffie bij een turks/arabisch winkel.... Hier is niet de vijandigheid die men in het noorden wel aantreft tegen mensen met een andere huidskleur, gewoonte of andere sexuele voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont,maar grote stad is uitgesloten,ik ben nederlander en woonde in een echte moslimbuurt,maar is niet reden van vertrek.Zoals ik je brief lees ben je al behoorlijk aangepast aan onze maatschappij ,helaas zijn sommige medeburgers dat niet.
(heb hekel aan woord allochtoon ,heb ook duitse achternaam.niet dat we ooit of familie met die oorlog hebben te maken gehad.(wel angst hoofddoekentax lijkt op jodenster)
Ja ik ben ook bang voor conflict /oorlog ,en waar gaat het om ?is geloof dat echt waard?Ga in dorp wonen ,en belangrijkste respecteer ook niet moslim(a's)Ik heb marrokaanse buurman en zegt zelf van eigen vrouw deed ze die hoofddoek maar af dan kan ze betere baan vinden,het geloof zit in je hart niet in kleding!
wij zijn in jullie ogen misschien ketters,maar ik geloof ook maar niet kerkelijk.ik geloof in medemens van alle rassen dan ook.als van beide kanten dit begrijpen kunnen we veel conflicten en onbegrip voorkomen.
succes ook al heb ik geen antwoord op je vraag,ja wel veilig in eigen land maar denk dat je daar weer te modern voor bent.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je integreert,dus de taal spreekt en de gewoonten van het land waarin je woont aanneemt,dan is er volgens mij geen énkele reden om je niet veilig te voelen of thuis te voelen.

Uiteraard staat het jou en jouw gezin vrij om je godsdienst te belijden/beleven,zolang dit niet anderen in hún vrijheid belemmert.

We hebben hier nog áltijd---gelukkig--- vrijheid van godsdienst wat zélfs is vastgelegd in de Grondwet.

De óvergrote meerderheid der in Nederland wonende Moslimbevolking houdt zich aan de wetten en normen van dit land én vervullen dus een voorbeeldfunctie voor iedereen.

Ik geloof persoonlijk,dat binnen één of twee generaties de verschillen dermate zullen zijn verkleind,dat er een moderne samenleving zal zijn ontstaan,die gebaseerd zal zijn op wederzijds respect,op samenwerking,op het bouwen(gezamenlijk,tussen álle bevolkingsgroepen) aan een betere toekomst voor iedereen: d.w.z. voor álle toekomstige generaties.

Hóe moeilijk deze "overgangsperiode" zal zijn (misschien nog 30 á 50 jaar) ,we zullen toch een "modus vivendi" (een manier van samen met elkaar leven) moeten zien te vinden.

En...vergeet niet: er zijn ook al in vorige eeuwen ---ik refereer hier aan b.v. de massale binnenkomst van Franse Hugenoten tijdens de daar toen heersende godsdiensttegenstellingen in de 16de eeuw)---vele verschillende bevolkingsgroepen Nederland binnengekomen en hebben zich perfect daarna in de daaropvolgende eeuwen geïntegreerd.

Ik denk en hoop,dat alles uiteindelijk wel goed komt en een stabiele samenleving zal ontstaan.

Er is gewoon sprake van evolutie,en deze wetmatigheid geldt---buiten biologische--- ook binnen sociale en politieke systemen.

Dus: gewoon hier blijven wonen ,maar dat wil niet zeggen,dat we,als samenleving,nog niet héle spannende én bedreigende fasen zullen moeten doormaken.