Omdat dat een hele ommekeer in de huidige maatschappij. Je hebt immers lang te maken gehad met de mentaliteit dat als je niets hoort, je het goed doet. Maar als je wel iets hoort, dan heb je het fout gedaan.
Zo iets als, geen bericht is goed bericht.

Het is dan ook wennen om te horen dat je het goed hebt gedaan. Dat verwacht je niet en je moet dan opnieuw leren om daarmee om te gaan.
Het zou wel een mooiere maatschappij zijn. Nu emoties er beter mogen zijn nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, inderdaad + Het gebeurt inderdaad veel meer dat je verteld word wat je fout doet en dat je jezelf telkens weer moet verbeteren. Het is raar om een compliment te krijgen, niet wetend hoe te reageren doordat er vaak niet geleerd wordt hoe daar mee om te gaan. Je leert wel hoe met kritiek om te gaan, maar niet hoe met complimenten om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt dat dan arrogant als je gewoon zegt, fijn, leuk bedankt, na een compliment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik niet arrogant klinken, verre van.
Het is nog steeds niet heel erg geaccepteerd in onze (Hollandse) cultuur om je kop teveel boven het maaiveld uit te steken.

Als je dus een compliment krijgt dan verwacht men eigenlijk bescheidenheid. De meeste mensen nemen het compliment dus in ontvangst met een 'Dank je" en vullen dit vaak aan met een zin als: "Ach, het stelt niets voor hoor"
Als iedereen wat zelfbewuster zou zijn, dan moeten we gaan erkennen dat we het compliment echt verdienen, dus echt iets hebben gedaan dat erg goed is.
Kinderen zijn hier vooral nog erg spontaan in. Als een kind bijvoorbeeld een wedstrijd heeft gewonnen en je prijst hem daarvoor zegt hij: "Ja goed hè, ik was beter dan alle anderen". Een ouder iemand zal zeggen: "Ja bedankt, maar zoveel stelde het niet voor hoor, ik was niet echt in vorm".

Wanneer je als volwassene steeds heel zelfbewust reageert op een compliment, alsof je zelf ook wel weet dat je dat verdient dan vinden mensen je al snel verwaand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(ik praat even alleen voor mijzelf met mijn antwoord)

Natuurlijk is het leuk om complimentjes te krijgen, maar ik wordt er altijd iets verlegen van, zo niet ongemakkelijk.
Wanneer iemand mij een compliment geeft waar dan ook nog anderen bij zijn, dan voel ik me niet zo prettig! Het heeft te maken met het ineens in de belangstelling staan en me dan geen houding weten te geven. Later kan ik dat gevoel wel weer wegstoppen en genieten van mijn complimentje, maar het liefst krijg ik mijn complimentjes via via of door de telefoon. Met woorden kan ik het vaak wel enthousiast ontvangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het middelpunt van de belangstelling staan is voor veel mensen niet leuk. De een krijgt een rood hoofd, de ander uitslag in zijn nek, maar het is normaal als je gecomplimenteerd word door mensen die iets mooi vinden.

Stel je hebt een mooie speech gegeven en je hebt ook erg je best gedaan er veel tijd ingestoken, hoe zou je reageren als je geen compliment zou krijgen alleen maar kritiek?

Met complimenten omgaan is het zelfde als met kritiek omgaan, waarom mensen het moeilijker vinden om complimenten in ontvangst te nemen, misschien uit bescheidenheid, of het is gewoon "Hollands".

Als die zelfde bescheiden persoon kritiek zou krijgen, dan komt er een ander persoon naar voren, niet zo bescheiden meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het als een deugd beschouwd wordt als je bescheiden bent.
Totaal niet terecht overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen denken, ten onrechte, dat bescheidenheid gelijk staat aan zichzelf wegcijferen. Daardoor kan het gevoel ontstaan dat 'er iets niet klopt' wanneer ze een welgemeend compliment krijgen.
Sommige mensen denken dat ze niet trots MOGEN zijn op zichzelf of op datgene dat ze hebben bereikt c.q. gedaan. Het is mogelijk dat dit idee een religieuze achtergrond heeft. Trots hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn als verwaandheid of opschepperij , maar wordt door sommigen wel als zodanig beoordeeld en, nog erger, veroordeeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen weten zich geen houding te geven als ze iets aardigs van een ander horen.

Dat komt o.a. omdat heel de maatschappij zeer negatief ingesteld is.

Wat voorbeelden: Op school hoor je HOEVEEL FOUTEN je hebt gemaakt i.p.v. hoeveel dingen er goed waren.
Een beoordeling houdt doorgaans ook in wat je NIET GOED hebt gedaan. Mensen zie ook dikwijls dat..wat ze NIET hebben...i.p.v. hun weelde..

Omdat mensen zich geen houding weten te geven voelen ze zich wat ongemakkelijk bij het horen van iets dat ze wèl goed gedaan hebben.

En dus is de conclusie dat men in onze maatschappij niet opgevoed is met complimentjes en er daarom niet mee kan omgaan.

Overigens mijn complimenten voor jouw vraag..ik vind het een goede en een leuke vraag..dus een + van mij.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+