Zijn er in Nederland bedrijven met een monopolie positie?

Behalve de overheid...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.9K

Antwoorden (7)

Voor echte monopolie zul je het moeten zoeken in niches. Zo ken ik een bedrijf die voor tenten het lapje maakt waarmee je voorkomt dat er modder binnenkomt. Er is geen enkel ander bedrijf in de wereld die dat maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de overheid niet meer.
De laatste was TNT post voor brieven t/m 50 gram.
Is onlangs ook een einde aan gekomen.
14 jaar geleden
Wat dacht je van de NS, niemand kan zomaar een heel spoorwegnet maken.
Bedoel je verder alleen 'echt' nederlandse opgezette bedrijven of ook Amerikaanse bedrijven die in Nederland de macht hebben. (Zoals microsoft etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Ariva treinen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn treinen, geen spoorweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spoorwegen zijn van ProRail. Niet van de NS. En Prorail is eigendom van de Nederlanse staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jups, het was ProRail je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ns was eerst wel een Monopolie totdat Arriva, Breng en alle andere bedrijven erbij kwamen.
Monopolie positie is bij wet verboden.

Toch zijn er wel een aantal uitzonderingsposities te bedenken. Maar dit zijn overheidsinstellingen, of zijn gelieerd aan de overheid

ProRail, het beheer van de spoorwegen, is eigendom van de overheid

Verschillende waterleidingsbedrijven. Zo ken ik Hydron, welke alleenrecht heeft voor watervoorzieningen in de gemeente de bilt. Maar het waternet is wel eigendom van de staat.

Zo zijn dus eigenlijk alle takken die niet aan de overheid gelieerd zijn monopolie vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ProRail is wel degelijk een bedrijf, alleen is de overheid (100%) aandeelhouder. Een dochteronderneming van Railinfratrust BV. Voor werkzaamheden aan het spoor stelt ProRail ook weer bedrijven aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zeg ik toch ook?
voor satelliet televisie: (C)analdigitaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar was ik ook heel verbaasd over. Mijn ouders wonen in een van de weinige gebieden van nederland waar geen kabeltelevisie is en ook geen bereik van digitenne. Voor hen heeft Canaldigitaal een compleet monopolie op televisiezenders.. raarrrrr..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dat is aan de service ook te merken
De kabelaanbieder thuis. Als je televisie over de kabel wil of digitale televisie ben je gebonden aan een bepaalde aanbieder. KPN heeft daar nu wel wat op gevonden maar het aantal zenders is niet te vergelijken dan wat je kan ontvangen over de kabel (digitaal).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben zo'n momopolist in een familiebedrijf zitten. Maar dat geld dan voor de tijd dat de octrooien gelden. Dus de komende 25 jaar zal dat geen concurrentie opleveren...

En tot een paar jaar terug was voor mijn branche ook zo'n monopolist actief...