De politievrijwilliger met een vuurwapen?

Is het een goede zaak om een politievrijwilliger weer op te leiden door volwaardig agent en daarmee uit te rusten met een vuurwapen. Dit omdat het werk van een politievrijwilliger dan spannender is/word...

Uiteraard moet de politievrijwilliger tot niveau3 surveillant, moet een psychologische test ondergaan en moet slagen voor een schiettest...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn vrijwilligers die al 25 jaar met een vuurwapen op straat lopen zonder enig probleem. Dit zijn géén cowboys. De vrijwilligers dienen aan de zelfde (schiet)eisen te voldoen als collega's in vaste dienst.
Met dezelfde opleidingseisen zoals die er nu zijn moet het geen enkel probleem zijn. Elke vrijwilliger krijgt namelijk ook een politieopleiding waarbij hij moet slagen voor bepaalde competenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn de vrijwilligers van voor 1993 en zijn opgeleid tot niveau 3. De vrijwilligers van na 1993 zijn opgeleid tot niveau 2...

Andere antwoorden (3)

Absoluut nooit niet. Geen goedwillende vrijwilligers met wapens. Dat geeft alleen maar ellende, ook met de genoemde tests.Het geweldsmonopolie is van de staat.
14 jaar geleden
Onee zeker niet! Als ze het spannender willen hebben moeten ze maar beroepsagent worden, geen vrijwilliger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom niet? Politievrijwilligers volgen hiervoor een opleiding aan de politieacademie. Dit is dezelfde opleiding als surveillanten krijgen en na drie jaar krijg je een diploma en dezelfde bevoegdheden als surveillanten.

Je hebt dus na drie jaar zeker bewezen geschikt te zijn. Dus waarom dit niet verder uitbreiden zodat je ze overal kunt inzetten? Deze mensen hebben al laten zien meer dan voldoende verantwoordelijkheid te hebben, dus waarom niet voor een vuurwapen? Ze dragen al handboeien, een wapenstok en pepperspray. Dit kan m.i. prima uitgebreid worden met een vuurwapen.