De armoede in ons land doet voor velen pijn. Daklozen, mensen met enorme schulden, je baan verliezen, echtscheidingen en faïsementen zijn zoal de oorzaak. Maar de hoofdoorzaak zit ook in de omhoog geschroefde conjunctuur. Alles is in ontwikkeling in een moordend tempo, vele beroepen vervlakken en verdwijnen. Hierdoor ontstaat een sociale armoede, die voor velen de factor van echte armoede is. De welvaart maatschappij wordt er niet gemakkelijk een welzijn maatschappij. Broodnodige behoefte wordt basis genoemd. Je staat van welvaart wordt bepaal door je huis je auto je bankrekening. We nemen met minder geen genoegen meer, het is ook een nooit genoeg maatschappij geworden. Het is niet voor niks dat er behoefte is aan tehuizen voor daklozen, vrijwilligersprojecten, blijf van mij lijfhuizen, sociale pensions, leger des heils ga zomaar door. En een nieuw fenomeen de voedselbanken. Ons land kent armoede, maar alleen mag je het nooit vergelijken met hongersnood in Afrika, maar als je vergelijkt doe dat dan in eigen land. Sommigen zoals ouderen zieken daklozen alleenstaande moeders etc. moeten bijspijkeren in hun voeding door de voedselbank. Maar ik denk dat de sociale armoede het grootst is. We hebben te maken met een maatschappij van snelheid omzet, bruto product en de rekenkamer. Als je ziek bent zwak of oud, kan je het niet meer bijbenen. Je zorg wordt verminderd. De verpleeghuizen leveren 2.5 uur zorg per dag. Maar voor hen is de dag en nacht 24 uur. Ik hoef dan niets meer uit te leggen. De doe maar mee maatschappij is beklemmend voor al diegene die mantelzorg leveren deze mensen gaan in spagaat. Ik mag hopen dat deze crisis niet alleen het bankwezen zuivert maar dat we inzien dat we elkaar nodig hebben, liefde en wederzijdse betrokkenheid, maakt alles weer een beetje menselijk. We beginnen dan met ons zelf. Als 17 miljoen mensen 1 liefdevolle daad zou verrichten dan zou er heel veel veranderd zijn, heb je naaste lief als jezelf, zegt hiermee genoeg, nu nog doen! Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Armoede in Nederland is niet mee kunnen doen met de rest.
Niet kunnen eten is nog veel erger dan wat wij in het Westen met armoede associeren.

Dus ja, armoede is een Opel Kadett uit 1984, niet op vakantie kunnen, geen merkkleding (nieuw) kunnen kopen en vooral jezelf niet goed verzorgen en ongezond leven omdat de betere producten te duur voor je zijn, en je geen idee hebt hoe je gezond eten moet klaarmaken zoals ze dat vroeger deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien armoede in ndereland word uitgerekend als het hebben van een inkomen van minder als 105% van het bestaansminimum (bijstandsuitkering zonder huursubsidie etc) is het een rekenfactor die niets zegt of er werkelijke armoede bestaat en dus zal dat altijd blijven bestaan . temeer daar de uitkeringen gekoppeld zijn aan oa het modale loon.