Bestaat er zoeits als "omgekeerd racisme"?

Als er racisme is tegen blanke mensen wordt dit vaak "omgekeerd racisme" genoemd.

Suggereert dit dat alleen blanke mensen racisten kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heet ook gewoon racisme hoor.......je bent tegen een RAS of je nou blank of zwart bent, het is gewoon racisme

Het beste antwoord

Dat is geen omgekeerd rascisme, dat is ook gewoon rascisme ; onderscheid maken tussen groepen mensen op basis van hun uiterlijke kenmerken en daar een waardeverschil aan hechten. Dat hebben niet alleen blanken ; het schijnt zelfs in zwarte kringen bijna nog erger te zijn, Alleen is rascisme van ' blank naar zwart' wat meer ' besmet' . Maar het is hetzelfde - kwalijke- verschijnsel. Het scheldwoord ' bounty' voor iemand die zwart van buiten maar 'wit van binnen' is komt ook uit die hoek. Misschien wel net zoals het woord ' wigger' (een witte die zich als een neger wil gedragen). Allemaal rare stereotypen als je het mij vraagt.

Geen flauw benul waarom iemand dat ' omgekeerd' rascisme zou noemen. Bij omgekeerd rascisme denk ik eerder aan het verschijnsel andere rassen beter te vinden dan je eigen ras. Wat overigens ook voorkomt, zij het beduidend minder vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Goede vraag!
Ik denk het wel: Vanmorgen hoorde ik op het nieuws dat de overheid in vacatures de volgende zin niet meer gaat gebruiken: Wij geven de voorkeur aan vrouwen en/of allochtonen.
Ik heb me hier al jaren over verbaasd, en vind dat een typisch voorbeeld van omgekeerde racisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme als excuus
“Racisme mag geen excuus zijn waarachter men zich te pas en te onpas kan verschuilen. En net zo goed bestaan er ook wel allochtonen die zich al eens laatdunkend uitlaten over hun autochtone medemens, wat we met een lelijke uitdrukking als ‘omgekeerd racisme’ omschrijven.”
______________________________________________

Nee niet alleen blanke mensen kunnen racisten zijn. In de cultuur waar wij leven wordt je als blanke wel sneller als een racist gezien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. De linkse politieke partijen maken zich hier veelal schuldig aan.
"Allochtonen mogen meer fouten maken op examens dan autochtonen"
"Bij vacatures krijgen allochtonen voorrang op autochtonen"
"Gescheiden loketten voor mannen en vrouwen op gemeentehuizen voor allochtonen"

Zo onderhand krijg ik het gevoel dat de autochtone bevolking een minderheid in Nederland is en ook zo behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je trouwens dat de bevolking in de stad Haarlem in 1853 al voor 51% uit allochtonen bestond? Aldus mijn moeder met informatie uit het Nationaal Openlucht Museum...
AWM
14 jaar geleden
Heeft dat iets met rassen en/of blank en zwart te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, discriminatie is in mijn ogen onderdeel van racisme. En aangezien de gekleurde medelander tegenwoordig her en der bevoordeeld wordt boven de niet gekleurde medelander heb ik hier het idee dat het om omgekeerd racisme gaat.
ik denk dat veel racisme van minderheden tegen meerderheden, zoals bijvoorbeeld van de organisatie nation of islam, vaak ontstaat vanuit racisme van de meerderheid tegen de minderheid.
Het is dan omgekeerd racisme, in die zin, dat de minderheid "de zaken omdraait", en de meerderheid gaat discrimineren. Het is maar de vraag of deze minderheid ook was gaan discrimineren wanneer de meerderheid niet was begonnen..
Maar uiteindelijk kunnen deze minderheden net zo racistisch zijn als leden van de meerderheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, racisme tegen blanken is net zo goed een vorm van racisme. Het gaat er bij racisme om dat je een hele bevolkingsgroep over één kam scheert in plaats van naar de individuele kwaliteiten van personen te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker en ik denk dat dat steeds vaker voor gaat komen.
Bovendien wordt het woord 'racist' te pas en te onpas gebruikt.
Als ik ruzie maak met mijn blanke buurman, is er niets aan de hand. Maak ik ruzie mijn een gekleurde buurman, word ik gelijk uitgescholden voor racist.
Als je een miss-verkiezing zou uitschrijven waar geen gekleurde mensen aan mee mogen dus, is het hek van de Dam (terecht overigens), maar er worden wel verkiezingen gehouden als 'Miss Black'.
Is dit omgekeerd of is dit niet omgekeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mgekeerd rascisme bestaat niet, rascisme is iets wat door ieder ras bedreven word en is in feite niets meer als een doorgeslagen vorm van misplaatst nationalisme,als een neger een blanke als uitschot ziet is dat ook rascisme net zoals waneer de blanke de neger als uitschot ziet,beide zijn fout en er is niiets omggedraaid aan.
Echter het roepen van bepaalde minderheden in onze maatschappij dat ze gediscrimineerd worden heeft daar niets mee te maken,het is gewoon misbruik maken van het feit dat ze tot een minderheid behoren, door maar hard genoeg te roepen hebben ze in dit land tenslotte voor elkaar gekregen dat deze groepen in ieder geval boij de overheid een streep vooor hebben als het gaat om een sollicitatie,of subsidie,als je hard genoeg roept dat je gediscrimineerd word is er altijd wel een politiek correcte bestuurder die klaar staat met een zak geld of een baantje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan discrimineren, zijn wij in nederland niet die kaaskoppen dan?