Zijn (alle) mensen kudde dieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeker niet. Ik ontwijk grote groepen mensen. Boodschappen doe ik bij voorkeur niet op zaterdag of koopzondag. Op vakantie ga ik buiten het hoogseizoen en liefst huren we dan een huisje in the 'middle of nowhere'. Pretparken, kermissen, markten e.d. zul je me niet tegenkomen. In mijn vorige werksituatie heb ik voldoende kuddegedrag meegemaakt om hiervoor te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Skabolleke: alhoewel het soms ook wel eens fijn is al die drukte om je heen. Altijd heel dubbel, als je eenmaal weer alleen bent, DAN pas ervaar je echte rust. Misschien herkenbaar voor je?

Het beste antwoord

De mens is een kuddedier. Er zijn maar weinig mensen, die er in slagen om lange tijd alleen te blijven. Als iemand zich afzondert, dan is hier meestal een reden voor, namelijk andere gedachten (zie hieronder).
Maar de meeste mensen zijn kuddedieren.

De mens toen het nog een dier was: Ze zijn individueel te zwak om zich te verdedigen tegen een eventuele aanval door andere dieren (ook soortgenoten van een andere kudde). Voor zover er sprake was van jagen, gebeurde dit in groepen, omdat ook in dat geval onvoldoende uithoudingsvermogen, kracht en slimmigheid aanwezig was om een groot dier te vangen. Feitelijk is de mens te zwak voor een individueel bestaan, tenzij hij vegetariër is of Tarzan heet (maar zelfs dan zoekt hij de apen op).

De mens zoals wij die nu kennen is ook een kuddedier. Overal ter wereld tref je mensen in groepen aan (dorpen of steden). In zo'n groep is altijd wel iemand aan te wijzen, die de leiding heeft. De sterkste, de oudste of de persoon met de grootste mond of de wildste haardos.

Men zal wel een eigen mening hebben. Maar men is blij als deze mening gedeeld wordt door andere mensen. Of als de mening grotendeels verwoord wordt door iemand die beter uit zijn woorden kan komen, of gewoon de grootste mond heeft. Of als je denkt dat hij denkt wat jij denkt, terwijl hij denkt, dat wat hij denkt ook door andere gedacht wordt, maar dat niemand zijn gedachte goed durft te uiten.

De mens is dus een kuddedier, want individueel is hij niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatste zin is wel erg overdreven, maar de strekking van je antwoord klopt wel.

Andere antwoorden (5)

Ik denk het wel omdat we in de basis allemaal dezelfde behoeftes hebben.

Behoefte aan liefde en genegenheid bijvoorbeeld maar ook aan veiligheid. Ook zijn onze fysiologische behoeftes hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in een kudde zijn weinig individuele verschillen, is relatief weinig hiërarchie en zijn de groepsleden volgzaam. Dat geldt voor gnoes, maar niet voor mensen. Maar dat neemt niet weg dat mensen zich in sommige gevallen wel gedragen als een kudde op hol geslagen dieren. Een voorbeeld? De huidige kredietcrisis. Een klein groepje Nederlandse beleggers verkoopt hun aandelen en op onze beurs ontstaat meteen blinde paniek.

Dat heeft te maken met de overlevingsdrang. Als een grote massa begint te hollen, lijk je wel gek als je als enige stil blijft staan. Psychologen proberen al een tijd grip te krijgen op dit gedrag. Na WO II probeerden wetenschappers er bijvoorbeeld achter te komen waarom miljoenen mensen Hitler volgden. Daarnaast heeft het vertonen van kuddegedrag ook te maken met sociale overleving. Neem jij een tegengestelde beslissing, dan heb je kans om uit de groep verstoten te worden.’

Kuddegedrag kan nuttig zijn als veel mensen nodig zijn om iets voor elkaar te krijgen. De Viëtnam-oorlog is beëindigd toen de publieke opinie zich ertegen keerde. Toch heeft kuddegrag een negatieve bijklank omdat het individu niet meer zelf lijkt te kunnen denken.
Daarom houd ik wel van strijdvaardige individuen en kan ik eigenwijs gedrag wel waarderen. Wat niet betekent dat ik nooit de massa naloop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet alle mensen zijn kudde dieren.Gelukkig zijn er nog mensen die van de vrijheden van het leven gebruik maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is geen kuddedier. Wel een sociaal dier. Een iets meer dan een subtiel verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn mensen geen kuddedieren. Maar er zit wel heel veel verschil in het gedrag van mensen. Er zijn mensen die heel individualistisch leven. Ook hier zit veel verschil in persoonlijkheid en gedrag. Als twee uitersten heb je de 'kluizenaar' en de elitaire artistiekeling, met daar tussenin nog een heleboel andere persoonlijkheden die hun eigen weg gaan, doen, dragen en kopen wat zij leuk vinden zonder af te gaan op wat 'in' is of wat andere mensen doen. De grootste groep mensen is wel degelijk een soort van kuddedier. Dit is ook de groep waarop ingespeeld door de commercie. Dit zijn de mensen die zich kleden naar de mode, hun huis inrichten naar trends, etc. Dit is de grote groep meelopers. Ook bij deze mensen zijn wel onderlinge verschillen te constateren, maar in grote lijnen doen ze wat iedereen doen.

Nu zitten de mensen wel wat complexer in elkaar dan dieren, dus als je ze met een kudde schapen vergelijkt, vergelijk je één eigenschap van de mens die ook slechts zijdelings te maken heeft met dit groepsgedrag. Bij kuddedieren is hun gedrag een instinct. In het wild levende kuddedieren hebben dit gedrag nodig om te overleven. Bij mensen is dit niet zo: Mensen willen graag 'meedoen', ze willen bij de groep horen. Bij mensen is er sprake van keuze.

Mensen zijn geen kuddedieren, maar een grote groep mensen vertoont wel 'kuddediergedrag'. Dit gedrag is niet om te overleven, maar om mee te doen of om bij een bepaalde groep te willen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overleven speelt vaak ook een rol. Kijk ik je werk, als je daar geaccepteerd wil blijven, zul je moeten doen wat de hele groep doet. Doe je dit niet, dan vlieg je eruit en lig je uit DIE groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet perse als je maar excentriek genoeg bent. Ik bedoelde met dit 'overleven' dat dieren de kudde nodig hebben om in leven te blijven. Wij mensen hebben dat niet, maar we moeten ons soms wel aanpassen om ons staande te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten ons maar al te vaak aanpassen, ik zie dat als "overleven".