Mag je hond in de tuin?

Onze achterburen laten de hond vaak in de tuin waardoor die vaak en lang blaft, de buurvrouw schreeuw dan tegen hem dat die stil moet zijn ( maar daar luistert die natuurlijk niet naar) mag je je hond zodanig buitenshuis laten???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Dat je buurvrouw naar de hond schreeuwt is het domste dat ze kan doen. Schreeuwen van de baas, is voor de hond in hondentaal: mijn baas blaft ook, er is dus onraad. Ik moet nog harder meeblaffen.

Waarschijnlijk heeft je buurvrouw weinig kaas gegeten van hondenopvoeding. je schrijft niet welk ras het is. Is het ook nog een waak en verdedigingshond, dan zijn de rapen gaar.
Ik wens je sterkte. Als je dit niet aan haar kan uitleggen, moet je inderdaad de politie vragen om te bemiddelen.

Hij mag buiten in de tuin, maar niet de buurt terroriseren!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof dat je al een bepaald beeld hebt van de buurvrouw:) En de hond is vast een Rottweiler..... Maar je hebt wel gelijk +

Andere antwoorden (7)

Ja dat mag. Maar wanneer hij veel overlast bezorgd kan dat inderdaad heel vervelend worden voor de omgeving. Je hebt dan te maken met overlast en dat mag niet. Wat je kan doen is in gesprek gaan met de achterburen. Probeer het dan op een vriendelijke manier te brengen. Als dat echt geen zin heeft kan je een buurtbemiddelaar of politie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond mag zeker in de tuin, maar mag niet voor overlast zorgen.
Praten met de buur kan vervelend zijn, maar het is uiteindelijk zijn/haar verantwoordelijkheid de hond het zwijgen op te leggen.

De wet zegt immers dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken ‘door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs’. Indien dat wel het geval is, is de houder ervan strafbaar.
Als je echter meteen de politie er bijhaalt kan de burenrelatie flink verzuren. Daarom is het beter de eigenaar eerst met andere argumenten proberen te overreden.

De meest voor de hand liggende oplossing is de hond binnenshuis halen als hij niet stopt met blaffen. Wanneer je buur niet wil ingaan op die vraag, kan je ook een anti-blafhalsband suggereren.

Als de buur voor geen rede vatbaar is, dan als allerlaatste toch maar de politie erbij halen. Want overlast mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag je hond in de tuin doe ik ook maar mijn hond blijft rustig op me schoot liggen of op de grond en blaft alleen als er iemand dicht bij in de buurt komt die hij niet kent, maar ja het is jou tuin dus jij beslist of je hond de tuin in mag of niet. Alleen heb je wel kans dat ie pist in je tuin om zijn geur achter te laten deed ie ook bij mij een keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag zeker, je kan er zelfs niks tegen in brengen, indien hij zich aan de regels houdt, namelijk niet voor 06.00 uur in de ochtend en ook nooit na 22.00 uur in de avond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de hond mag in de tuin. De vraag is echter op wat voor manier. Dit lijkt natuurlijk nergens op, een blaffende hond en dan ook nog eens een schreeuwende buurvrouw.
Ik vraag mij altijd af of er in dit opzicht nooit sprake is van dierenmishandeling. Als een hond blaft is er een reden voor: hij slaat alarm, is bang, is eenzaam of wil aandacht, kortom er is iets mis. Wellicht is een oplossing als de buurvrouw er een hondje bijneemt?
Ik zou het zeker met de buurvrouw bespreken en als het niks oplost verder een oplossing zoeken. Info opvragen bij bijvoorbeeld een dierenambulance, of een gesprek met de wijkagent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag je hond buiten of binnen doen zoals je wilt, wanneer er echter klachten over komen van de buuren ( bijvoorbeeld door last van geluids en stank overlast ) gaat de dierenbescherming langs om te bepalen of het wel of niet toegestaan is. kun je gewoon anoniem bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, maar in de praktijk kun je er weinig tegen doen. Misschien hopen dat iemand anders voor jou de kolen uit het vuur haalt, want dit soort mensen kun je beter niet proberen te corrigeren, daar zijn ze vaak allergisch voor.