Waarom hebben aangetekende brieven wettelijke bewijskracht?

Als iemand mij een aangetekende brief stuurt, zegt dat toch helemaal niets over de inhoud? Ze kunnen me wel aangetekend een paar lege velletjes papier sturen of een oude krant. Als ze dan vervolgens beweren dat ze mij een belangrijk document hebben toegestuurd wordt blijkbaar klakkeloos aangenomen dat dat zo is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me dat ook regelmatig afgevraagd. Maar ook omgekeerd. Ik heb ooit bij een instantie een envelop ingeleverd en gevraagd om een ontvangstbevestiging. Op die bevestiging schrijven ze dan klakkeloos op wat je zegt dat de inhoud is, zonder dit daadwerkelijk te weten of te controleren. Uiteindelijk kan ik met mijn ontvangstbevestiging aantonen dat ik het gevraagde heb ingeleverd. Eigenlijk bewijst het dat toch niet. Het bewijst dat ik iets heb ingeleverd, niet wat ik heb ingeleverd.
Goeie vraag!+1

Het beste antwoord

Aangetekende brieven hebben geen bijzondere bewijskracht. Alleen authentieke akten en ambtsedige verklaringen hebben dwingende bewijskracht. De rechter kan meer bewijskracht toekennen aan een sms-je dan aan de inhoud van een aangetekende brief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo een zaak is alleen van belang als er echt wat bewezen moet worden. En dat is bij de rechter.
Als de verzendende partij zegt dat er een bepaalde brief met een bepaalde inhoud per aangetekende post is verzonden, zal de rechter dat geloven. Wat is immers het belang van die partij om lege velletjes of een oude krant te sturen?
14 jaar geleden
nee natuurlijk niet, als je op het punt komt om het betreffende poststuk te tonen als bewijs kun je niet met lege velletjes aakomen. Je tekent voor iets wat je ontvangt daar staat vaak een kenmerk op en een datum, de inhoud moet uiteraard dan wel aantoonbaar zijn. En voordat je uberhaupt tekent mag je ook eerst de inhoud inzien, Ik teken nooit zomaar voor enkel de enveloppe.