Hebben nederlanders een zeurcultuur?

Het valt me op dat bijna de helft van de vragen op GV klachten zijn, oftewel: Gezeur over een situatie waar men niet blij mee is. Zijn nederlanders vanuit hun cultuur niet in staat om positief in het leven te staan, en zeuren nederlanders bovengemiddeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nederlanders zijn als 'groep' geen erg blije of optimistische mensen. Minpunten verzamelen lijkt een ingebakken eigenschap, en perfekt is bij voorbaat verdacht....We mopperen graag en veel, roddelen er 'gezellig' op los, en zijn eerder zwaarmoedig dan blijmoedig. Ook in ons woordgebruik - een mazzeltje is 'leuk', maar nooit iets waarop je rekent, en we nemen voor alle gevallen een paraplu mee.(vooral ook figuurlijk gezien....). Bezint eer ge begint, het tij zal keren, hoge bomen vangen veel wind, beter één vogel in de hand....we 'binnen zuunig' en ons erg bewust, dat er morgen wéér een dag komt. Wat spontaan gedaan wordt, vinden we 'lichtzinnig'- kortom : Calvijn heeft de blijdschap er terdege uitgeslagen.....
Mensen met een ingeboren 'glas halfvol' zijn losbollen of levensgenieters, die de kous nog wel op hun kop, en de rekening thuis zullen krijgen.
En groenere tuintjes bij de buren zijn een eeuwige bron van afgunst, en zorg dat je straatje geveegd is, en je stoep schoon, want wat zullen 'ze' er anders van denken.....
Gelijke monnikken-gelijke kappen, en o wee, als er een monnik een mooiere kap heeft - of zelfs géén !!!
Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, en anders gaan 'we' over je zeuren, roddelen en achterklappen.

En toch: als we aanvliegen op Schiphol, of de trein rolt onze hollandse kneuterigheid weer binnen, dan zijn we (gelukkig heelhuids) weer thuis, bij de thuizig-tikkende klok, de geur van koffie en gebakken uien, en we doen veilig de deur op het nachtsslot. Heeft de buurvrouw wéér de plantjes verzopen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het valt jou op, je vat het in een negatieve vraagstelling en hoppa, je bewijst je eigen stelling :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo... Ook op GV... Moet ik dit accepteren of kan dit zo maar? enz enz...

Ik denk dat de Nederlander luistert naar het gezeur van medelanders... Als dat niet meer zo zou zijn, dan was het zo afgelopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben even tot 5 pagina's terug gegaan maar ik vind het eigenlijk nog best meevallen.

Maar ik krijg inderdaad wel eens de indruk dat sommigen eigenlijk alleen hun ongenoegen even willen uiten en dit dan verpakken in een vraag omdat het anders verwijderd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse cultuur is een ongelooflijke zeurcultuur als je het mij vraagt. En waar het gaat om onze allochtone medemens dan doe ik daar zelf ook aan mee. Vooral als het over die beruchte 'k*t Marrokaantjes' van Rob Oudkerk gaat...

Maar bij de eerste keer dat het woord crisis viel ging de Nederlandse bevolking lopen zeuren dat het slechter ging. En als ondernemer spreek ik dat tot op de dag van vandaag gewoon tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet dat een groot deel op GV klaagt en zeurt over situaties waar men niet blij mee is. Doorgaans worden interessante vragen voorgelegd en antwoorden gegeven waar ik wat mee kan, zelfs lachen....
Nederlanders klagen niet bovengemiddeld; lijkt me een fabeltje. Wij zijn immers één van de gelukkigsten volkeren ter wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 *Proest*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k begrijp het ook niet, maar hij maakt zich nog MIN of meer kenbaar :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psv, in Eindhoven wel, maar ja daar heb je Theo Maassen ook.....
Iemand vroeg mij van de week,hoe het toch mogelijk was, dat terwijl heel Nederland weet, dat het onderwijs hier slecht is, men niet komt tot een oplossing. Ik bracht in, dat men in Nederland gewoon overal overheen wil piesen en men zich nooit wil neerleggen bij een oplossing die niet zelf is aangedragen. Dat is wat je noemt de zeurcultuur van Nederland.
Ook Plasterk komt niet verder, naar aanvankelijk hoopgevend te hebben geblaat, met een verlaging van het budget van HBO en WO.
De enige die wat zinnigs zei was vriend Pim: niet meer geld, maar beter besteden. Jammer dat hij er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders klagen over hele kleine dingen zoals kerstpakketen, weer enzv. Omdat we het hier zo goed hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien over heel de wereldbevolking zeuren nederlanders nogal graag, afzeiken en iemand iets niet gunnen zijn ze erg goed in. de arme mensen zijn veel socialer, omdat ze vaak samen moeten werken om te overleven.

zomaar wat voorbeeldjes: buurman heeft een duurdere auto dus dat zal wel een leaseauto zijn, de andere buurvrouw hoeft niet perse te werken dus die is lui, maar dat is meer in combinatie met vooroordelen, en zonder vooroordelen: oh de bus is wel 4 minuten te laat bij de halte, jij bent een minuut te laat op je werk en er staat al iemand in de buurt om het tegen je baas te vertellen, die chips is te zout, en die aardappelen te flauw, het personeelsfeest was te goedkoop en de koffiemelk van de albert heijn is duurder dan bij de super. mooi weer he? ja, aleen jammer van die wind he? noem maar op.