Wat zijn de voordelen en wat de nadelen?

Voor mensen die hun hele leven in een grote stad wonen en vervolgens naar een kleinere gemeente verhuizen ver van die grote stad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (9)

Voordelen: Eindelijk ruimte en frisse lucht.
Nadelen: Winkels verder weg. Je vind het té rustig omdat je dat niet gewent bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelen:
Winkels vaak 's avonds en op zondag dicht.
Minder winkels en weinig 'aparte' winkels.
Minder uitgaansmogelijkheden en eetplekken.
Zoals bij elke verre verhuizing: ver weg van je vrienden en bekenden uit je vorige woonplaats.

Voordelen:
Rustiger.
Vaak dichter bij natuur.

Gevolg dat afhankelijk van je voorkeur voor- of juist nadeel is:
Andere sfeer en omgang tussen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen en nadelen zijn persoonlijk...

Dat ik als voordeel zie dat ik in een klein dorpje woon en dat ik af en toe naar de stad ga om specifieke inkopen te doen is voor mij een voordeel, want ik zit altijd in de natuur... Een stadsmens zegt dat die af en toe naar de natuur buiten de stad gaat, en ziet dat als voordeel, dat hij ten allen tijde die specifieke inkopen kan doen vlak bij huis...

Kortom het voordeel van de één is het nadeel van de ander...

Ik kan alleen voor mezelf spreken, dus wat werkelijk objectieve voor- of nadelen zijn, kan ik je niet zeggen en is ook niet te zeggen omdat het ten ene male subjectief is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nadelen zijn dat mijn ouders altijd spijt hadden gehad dat we onze geboortestad verlaten hadden. Dus toen mijn ouders gescheiden waren was het voordeel dat we weer terug gingen naar de grote stad. Nadeel daar was dat ik groter werd en het huis uit wilde. Met het voordeel dat ik iets kon kopen midden in het centrum van die grote stad voor weinig. Nadeel werd weer dat je dan weer allerlei persoonlijke ergernissen voorbij ziet komen. Stamkroeg op de hoek etc. Dus toen heb ik van dat nadeel weer een voordeel gemaakt door naar een middelgrote stad te verhuizen. Ook dat had weer nadelen. Maar na 8 jaar zie ik hier in deze koopstad nr. 1 van Nederland alleen nog maar voordelen...

En natuurlijk is deze gemeente een stuk kleiner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:
- Minder last van lawaai.
- Dichter bij de natuur.
- Veel rustiger dan in de drukke stad.
- Veel aardige mensen ( Staan ook meer open )
- Het is veel gezonder voor jezelf.

Nadelen:
- Geen ziekenhuis in de buurt.
- De supermarkt zal veel duurder zijn.
- Geen/ Bijna geen Eet-Tenten.
- Geen benzine pomp te vinden :(
- Niet meer bij familie/vrienden.
- Je zult steeds naar stad moeten voor belangrijke maar toch kleine dingen.

Maar Je zult wel kunnen leven met die Nadelen.
Enigste zijn 'Winkels' Maar dan zou ik toch kiezen voor de voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is deze foto niet gemaakt langs de autoroute Narbonne - Toulouse, ter hoogte van Mont Alleric ?
Elke voordeel voor de een is een nadeel voor de ander.

Dus in een grote stad is het lawaaierig. Je moet er maar net tegen kunnen.
In een dorp is het stil, je moet er maar net tegen kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je stopt met werken in de grote stad, dan kom je tot rust op het platteland. In het begin gaat er een wereld voor je open. "Wilde' dieren (varkens, herten, slangen, roofvogels) bergen en dalen en in de dalen veel landbouw groen en soms zelfs echte natuur.

Als je een stadsmens bent, dan komt na een aantal jaren je innerlijk in opstand. Stadslucht maakt vrij, zegt men terecht. In mijn dorp op het Franse platteland speelden nog conflicten die hun oorsprong vonden in de tijd voor de verovering door de Romeinen, dus zo'n 200 vChr. Het dorp was strikt verdeeld volgens de scheidslijnen van toen. Je kon heel goed praten met die mensen over het heden en verleden, maar iets zeggen over de toekomst was hel en verdoemenis preken. Verandering was uit den boze.

Ik was blij, dat ik 10 jaar later weer in Amsterdam woonde. Fotootje van mijn huis daar staat hieronder.
In Amsterdam wonen wij niet zo mooi, maar wel fier en vrij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit alles was onze achtertuin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt op het platteland gaat wonen dan zijn er nog meer dingen waar je aan moet wennen: de tractoren en andere herrie-makende agrarische bezigheden, de stank van het vee. Verder hangt het van de geslotenheid en mentaliteit van jezelf en de bestaande bewoners af of je makkelijk in contact komt met je nieuwe 'buren'.
Ik zou eerst een maand een kamer huren en kijken of het bevalt (als dat mogelijk is). Als je echt verhuist dan is de weg terug vaak moeilijk. Als het toch niet bevalt kan het de daarop volgende jaren erg zwaar voor je worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nadelen:

Weer opnieuw sociale kontacten opbouwen om je heen
Je kunt heimwee krijgen naar de drukte
De stilte kan onwennig zijn/blijven.
Een cultuurshock
Moeite krijgen om aansluiting te vinden omdat er een andere mentaliteit heerst.
Je alleen kunnen voelen.(negatief)

De voordelen;
Rust en ruimte
Genieten van de natuur,groen
Gemoedelijke sfeer(ons kent ons)
Alleen zijn (Positief)
sociale controle/ Kan ook negatief zijn