Zijn er teveel mensen op de wereld ?

Zowel uit ecologisch, sociaal en spiritueel oogpunt gezien ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zijn er TE veel mensen? Nee, niet als je vanuit spiritueel oogpunt kijkt (mijn geloof tenminste), zijn er precies genoeg mensen op ieder moment. Ieder mens is een benodigd leven dat leert van zijn unieke situatie.

Vanuit Ecologisch oogpunt kun je misschien zeggen dat we een ernstig negatieve invloed hebben op de balans (of het momenteel ontbreken daarvan) op aarde (tussen diersoorten, natuur, etc). Maar mijn inziens zou dit niet verschillen met wanneer er maar de helft van het aantal mensen zou bestaan. Dezelfde verbranding van natuurlijke reserves vindt plaats, die mensen hadden het misschien economisch minder zwaar en zouden meer reizen en meer land bezitten per persoon, waar ze op dezelfde manier (slecht dus) mee om zouden gaan.

Vanuit Sociaal oogpunt is er geen maatstaf voor te veel of te weinig. 'Vijfde wiel aan de wagen', 'Three is a crowd'...allemaal subjectief. Er kunnen hooguit sociaal te weinig mensen zijn (namelijk 1).

Dus...zijn er teveel mensen op de wereld? Nee, wie zou er dan teveel zijn? Ik, jij, je buurman? Iedereen heeft z'n plaats en waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk het niet, de geografische verdeling is enkel verkeerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet want er zijn nog zat lege gebieden op de aardbol waar nog mensen zich kunnen vestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er eigenlijk vooral af van hoeveel km2 mooie natuur je per bewoner minimaal vindt. Dus... Als je dat even doorgeeft, kan ik 't voor je uitrekenen :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mooie natuur wil zien , reis ik er wel heen , maar ik begrijp waar je heen wilt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bracht inspiratie voor een nieuwe vraag...
Ik vind van wel.
Het is ook niet raar dat er telkens weer nieuwe ziektes zijn die de hele wereld over gaan.
De natuur regelt dat de populatie in balans blijft,kijk maar naar konijnen in het wild.
Als daar er teveel van zijn komt er weer een ziekte die de helft doodt.
De mens is helaas te slim en vindt steeds weer middelen uit om meer mensen in leven te houden die in de normale natuur allang overleden waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet, maar wel erg veel...

Maar je de tijden zijn zo spannend, iedereen wil daaraan meedoen, vandaar dat er zo veel mensen zijn tegenwoordig op aarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat er zo'n 1,67 miljard mensen te veel op de aarde zijn. En dan vooral in die landen, waar ze zowat de armste van de wereld zijn wordt er maar doorgefokt. Als ze daar nu eens wat aan gingen doen? Dan zijn over een 10 á 15 jaar zo'n 20% van de huidige problemen opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het gedeeltelijk met je eens. Landen zoals China denk ik dan gelijk aan. Maar op welke manier zou je willen dat ze daar zo snel van al die mensen af kunnen komen, dat kan niet anders dan ze iets vreselijks toe te wensen., toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets ja... Maar een gemiddelde leeftijdsverwachting van 38 doet al een hoop wonderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ja , de bevolkingsgroei in arme landen gebeurt niet voor niets . Mensen nemen kinderen , onder andere om het gezinsinkomen te helpen bijeen te brengen , en als "oudedagsvoorziening". Bovendien zijn voorbehoedsmiddelen soms moeilijk te verkrijgen , soms niet geoorloofd wegens bijvoorbeeld geloof...
In sommige gebieden absoluut, maar andere gebieden zijn heel dun bezaaid... Eigenlijk net zo als in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technisch gezien heeft de aarde nog ruimte genoeg.
Maar het eerlijk verdelen van wat we hebben blijkt onmogelijk.
Ook uit ecologisch standpunt hoeft het geen probleem te zijn , maar is het wel.

b.v. een pakje koekjes is vaak driedubbel verpakt, lekker makkelijk natuurlijk, maar een ramp voor het millieu.
Vroeger waren de koekjes los te koop en werden ze afgewogen en gingen ze in een papieren zak, die ging later weer de kachel in, of ging bij oud papier.

We blijven in een steeds sneller thempo vervuilen en hebben er graag geld voor over!
We zitten in een weggooi maatschapij en gooien steeds sneller gebruiksartikelen weg.

We kunnen en willen niet kiezen voor het millieu, omdat het geld kost.

Sociaal gezien vaak de zelfde puinhoop, het is een strijd geworden van de sterkste.

Spiritueel gezien is het een heel ander verhaal, nooit eerder is er zo een groei geweest bij mensen die spiritueel geinteresseerd zijn.
Het aantal verdubbelt per jaar, dit komt mede door de leegloop van de kerken, veel mensen zijn hierdoor het goede pad kwijt en zoeken dat nu in het spirituele.

Dus zijn er te veel mensen op de wereld?
Ja en nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet teveel, maar de verdeling zou wat beter kunnen. Nederland zou wat minder voller kunnen, 4 miljoen is meer dan genoeg, heb je lekker de ruimte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Alle problemen in de wereld op dit moment hebben hier direct mee te maken. Te weinig eten, te veel (vervuilende) consumptie, te weinig ruimte, we zitten te dicht op elkaar, wat weer tot frictie leidt tussen bevolkingsgroepen en de rest van de bewoners van de aardbol (lees: alles wat geen mens is) Het klimaat is er ook door aan het veranderen. En religie wakkert die drang naar ‘vemenigvuldiging’ alleen maar aan. Eigenlijk zou de helft van de wereldbevolking even een paar generaties onvruchtbaar moeten zijn om de balans enigszins toekomstbestendig te houden.