Als je iets doet of zegt wat ongepast is of onbeleefd.

Met te weinig respect voor anderen.

Soms heb je als kind niet door dat je brutaal bent.
Daar word je dan in gecorrigeerd.
En op die manier leer je het verschil tussen
brutaal of juist assertief of gewoon familiar.

Wat de een brutaal vindt, is voor een ander lekker eigenwijs.

Het moet dus in relatie met de ander en in
relatie met de omstandigheden bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jelle1996

Een paar voorbeelden van brutaal:

tegen iemand die ouder is dan jij (meer dan een paar jaar, een volwassene dus) niet "U" zeggen (ik ga er even vanuit dat 1996 je geboortejaar is)
als je vrijpostig bent tegen een ouder iemand
als je onbeschoft tegen iemand bent
als je onbescheiden bent
als je ad rem bent tegen een volwassene, net zo als tegen je vrienden, dat kan brutaal zijn
als je onbeleefd bent
als je opdringerig bent
als je vraag op Goeie Vraag begint met : "Geef antwoord op de vraag ...... je had hier voor 'hetzelfde geld' alleen kunnen schrijven : "Wanneer is iets brutaal ", dus zonder het bevelende toontje en nog beter zou het misschien zijn als je schreef : Graag wil ik een antwoord op de vraag....

Ik hoop dat ik je geholpen heb, op Goeie Vraag worden wij geacht goed na te denken over wat we schrijven, vragen en antwoorden, en dat betekent goed nadenken voordat...

Advies

Zie boven. Het komt er op neer dat je na moet denken voordat je iets doet of zegt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ter aanvulling, wat ik in mijn antwoord vergat :

-niet iedereen reageert op dezelfde manier en het is zeker
leeftijd-afhankelijk

-wat ik het 'bevelende toontje' noemde, hoor je iedere
dag, reclame/marketing gebruikt het graag "Koop nu..."
of "Kom nu..." (doe dit, doe dat) en veel mensen ergeren
zich hier aan, zetten bijvoorbeeld altijd het geluid uit van
de tv als de "boodschappen worden gedaan"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@krol kritiek is prima, maar jezelf zijn kan je toch niet afhankelijk laten zijn van 'niet brutaal' zijn? wat ik bedoel is : je bent toch niet alleen maar jezelf als je brutaal bent (mag zijn)? Als dat zo is, dan hoef je niet opgevoed te worden,de tijd dat je leert wat wel of niet brutaal is/mag. Heb je profiel opgezocht, staat geen leeftijd bij, maar ik denk dat je een veertiger bent (?) en ja dan komt er bij kijken dat ik een 'stukkie' ouder ben.
Heb gisteren in mijn antwoord aangevuld dat het ook een kwestie van aard/karakter en leeftijd is.
@GerdaMaria had ook een goeie : ....ook te maken met hetgeen je gewend bent en ook met je mate van gevoeligheid... 1-0 voor GerdaMaria !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMaria Na bovenstaande reactie wilde ik je een + geven, maar had het al gedaan (LOL)
en
@krol : dat is nou ook leeftijd !
Wanneer de ontvanger van de boodschap of de reactie het aangeeft dat iets brutaal overkomt dan is het in die context voor die persoon brutaal.
Omdat niet iedereen eenzelfde reactie als even brutaal ervaart is het dus niet altijd even evident om daar een duidelijke omkadering aan te geven.

Iets als brutaal ervaren heeft ook te maken met hetgeen je gewend bent en ook met je mate van gevoeligheid.

Sommige mensen kijken verbaasd naar me als ik aangeef dat ze brutaal of tactloos overkomen en zij vinden dan van mij dat ik te soft ben terwijl ik met mijn zogenaamd soft-gedrag bij alweer anderen toch nog behoorlijk brutaal overkom.

Zo zie je maar dat niet iedereen een zelfde opvatting heeft over brutaal.

Ik ben er ook van overtuiging dat als een je een vleugje speelse humor aan je brutaliteit toevoegt dat diezelfde brutaliteit dan makkelijker als zoete koek wordt geslikt en niet zo direct als brutaliteit wordt ervaren ;-)
Begrijp je?

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMaria + van mij = goed (verwoord) antwoord !
Je schrijft 'een vleugje speelse humor' ! Volgens mij is dat misschien gewoon 'charme' ? Ik ken meerdere mensen die 'charmant' zijn en zij kunnen bij wijze van spreken 'alles' zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goed antwoord!
Let op het woordje 'is' in jouw vraag!

Nee, dingen zijn niet uit zichzelf brutaal. Want brutaal is wat iemand ervan vindt. De ene persoon zal een opmerking brutaal vinden, en de andere persoon niet.

Het goede antwoord is dus: "dat ligt eraan!"

En waar ligt het aan?
Het ligt aan de persoon, die vind dat iets 'brutaal' is,
het ligt aan wat er precies aan de hand is, het tijdstip de plaats, het hoe precies enz.

Dus je moet het eigenlijk aan die persoon vragen. Zeg: "Waarom vind je dit brutaal? Ik wil het graag weten!"

En om het moeilijk te maken, het kan zijn, dat die persoon probeert jou iets van jou gedaan te krijgen. Let dus goed op.

Misschien is het handig om meer van het voorval te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om hier een goed antwoord op te kunnen geven ,is het denk ik nodig om te weten wanneer iets niet brutaal is .

Als het goed is krijg je dit mee in je opvoeding .
zoniet dan ondervind je het aan de lijve en kun je hier iets mee gaan doen.
bijv ga nadenken van wat is er nu brutaal aan .

je hebt vast een situatie waarin dit gebeurd /gezegd is .

een voorbeeld zou dus welkom zijn , om je een goed antwoord te kunnen geven waar je iets aan kan hebben .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring is hiermee: hoe ouder de persoon hoe voorzichtiger je woordkeus. jij mag ten dertigers best wel 'je' zeggen. Tegen veertigers niet meer. ik mag dat wel, omdat dat mensen kunnen zijn wiens kinderen bij de mijne in de klas zitten, dan zijn verhoudingen anders.

niet vragen maar doen is brutaal. Of eisen.

ik wil = fout
gewoon pakken/doen wat je wil = fout
mag ik alsjeblieft/alstublieft = beleefd.

Je mag alles vragen, als het maar beleefd is.
Natuurlijk niet een vraag als: heeft u seks gehad gisteren?
Dan worden mensen erg boos natuurlijk.

Misschien leg ik het wel kinderlijk uit maar dat is beter dan te moeilijk. Kijk hoe oud iemand ongeveer is en stem daar op af. 40 = u, 30= jij en altijd netjes praten. dan kan er weinig mis gaan.