Dat gedoe over negerzoenen, was dat een reclame stunt van de fabrikant?

Dit heb ik wel eens gehoord. En daarbij, negatieve aandacht is ook aandacht. Maar klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat zou mogelijk kunnen zijn... En het klopt wel degelijk dat alle publiciteit reclame is, of het nu positief is of negatief... Als er over je gepraat wordt (dus reclame gemaakt) dan is dat ALTIJD positief, altijd... Reclame werkt, waarom komt er steeds meer reclame bij steeds, simpel omdat het werkt...

Dus we weten niet of het een publiciteitsstunt is, we weten dat het wel degelijk reclame is geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten wel degelijk dat het een publiciteitsstunt is geweest.

Andere antwoorden (4)

Nope dat klopt niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of misschien ook wel...

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is meerdere keren "gedoe" geweest. Niet altijd vanuit de fabrikant. De uiteindelijke naamsverandering was volgens Wikipedia wel een reclamestunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stiekem denk ik van wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Toegevoegd na 42 seconden:
Hoewel iedereen toen al vermoedde dat het om een stunt ging, heeft de producent het nu ook toegegeven. Vandaag in Trouw (hier deel 1 van het artikel, en hier deel 2). De naamswijziging van negerzoen naar zoen was 'een stunt'. Fijn. …
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Op 19 december 2006 kwam in de openbaarheid dat de rel rond de naamsverandering van de Negerzoen, een reclamestunt was.

Op 23 maart 2006 maakte koekfabrikant Van der Breggen bekend dat ze de Negerzoenen voortaan zouden verkopen als ‘Buys Zoenen’. De reden daarvoor was het feit dat ‘Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij’ de benaming discriminerend vond. In andere landen was de naam al gewijzigd. Zo heten in Engeland de ‘Negro kisses’ voortaan ‘Angel kisses’, en de Duitse ‘Negerküsse’ werden ‘Schokoküsse’.

Er kwam een heleboel kritiek op de naamsverandering. Uit onderzoek van de fabrikant bleek dat 94% van de klanten geen enkel probleem met de benaming had. Van de mensen die er wel problemen mee hadden, at haast niemand er een negerzoen minder om. De fabrikant verloor dus een grote naamsbekendheid.

Veel mensen blijken niet te weten dat de naamsverandering een actie van de marketingafdeling van het bedrijf was, die niets met de vraag van de genoemde stichting te maken had. Helaas heeft deze stunt niet geleidt tot een grotere verkoop. Er zijn juist mensen die het ná de naamsverandering weigeren te kopen…

Tekst van Oudnieuws: