Waar werd het vlies van een foekepot vroeger van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken een foekepot (dialect uit Overijssel) alleen als naaimachine, ik neem aan dat je dat niet bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
azerty; Nee die bedoel ik niet, het gaat om een oud muziekinstrument.

Het beste antwoord

Een goed gedroogde blaas van het varken mat in het midden met een stukje henneptouw bevestigd een stukje riet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werd deze alleen gedroogt of werd er nog iets anders mee gedaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werden alleen gedroogd en zonodig op maat gesneden zo dat ze over de pot pasten (zelf nog verschillende gemaakt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van een ervaringsdeskundige is nog altijd de beste;)

Andere antwoorden (1)

Van een varkensblaas.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen van een varkensblaas of werden er ook andere blazen voor gebruikt van andere dieren?
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb er wat bronnen op nagelezen http://www.vvdesteinderbok.nl/stichting_de_foekepot.htm, http://www.harlekijntje.nl/nieuws.html, http://www.striepersgat.nl/geschiedenis/geschiedenis-striepersgat.html maar overal wordt alleen over een varkensblaas geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan alleen met een varkensblaas, andere blazen zijn of te dik of niet buigzaam genoeg waardoor ze breken met het opspannen.