. Duitsland en de Verenigde Staten zijn de landen waar de bisdommen het meeste bijdragen. Die donaties vormen samen met vastgoedbeheer, beleggingen (volgens Szoka bezit het Vaticaan zo'n 5 miljard dollar) en toerisme de voornaamste inkomstenbronnen van de Heilige Stoel. . De jaarlijkse begroting van de Heilige Stoel bedraagt ruim 280 miljoen dollar.

Kunstschatten zijn niet opgenomen in de balans van de Heilige Stoel. Die worden beschouwd als onvervreemdbare eigendommen, nodig voor de uitoefening van de pauselijke taak. De kunstschatten vormen als toeristische attractie een belangrijke inkomstenbron, maar het onderhoud ervan vergt ook aanzienlijke uitgaven. Ze staan in de boeken voor 1 euro. Verkoop van kuntschatten is ook verboden volgens het verdrag van Lateranen, dat het Vaticaan in 1929 met Italië afsloot. In dat verdrag werd de Pauselijke Staat teruggebracht tot Vaticaanstad, in ruil voor een schadeloosstelling van 750 miljoen lire.