Wie heeft bepaald dat links links is en rechts rechts?

Hierbij bedoel ik niet de politiek maar de richting.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je wat aan deze link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/links-rechts-verzonnen.19313
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie macht heeft, die heerst;
wie heerst, die is een mens;
wie een mens is, die bepaalt;
wie bepaalt, die heeft macht; het is dus 'de machtige mens'
die bepaalt,
wat er wordt bepaald...

Het beste antwoord

Hier vind je het antwoord.
http://www.goeievraag.nl/vraag/links-rechts-verzonnen.19313
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is gewoon een afspraak om te weten dat je het over hetzelfde hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn maar woorden... Alles is een woord... ALLES is een woord... "Alles" is een woord...

Bijt niet in mijn vinger, maar kijk naar waar ik (ver)wijs...

Niemand heeft dat bepaald... De taal heeft deze afspraak gemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde die bepaalt heeft dat rood rood is en groen groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts is conservatief en links progressief. Een heerser heeft het liefst de conservatieven omdat die alles willen laten zoals het is. In de vroegere Romeinse en Franse zogenoemde senaten zaten de aanhangers van de keizer/koning aan zijn rechterhand en zijn tegenstanders, de progressieven aan zijn linkerhand. Dat is een officiele plaatsindeling geworden in de tijd van Napoleon. Zo zijn de termen links en rechts ontstaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ok had niet gezien dat het niet over politiek ging, hahaha. Is moeilijk in deze tijden he. De woorden links en rechts stammen af van latijnse termen waarin links als gevaarlijk werd beschouwd en rechts als veilig. Nog steeds staat het Italiaanse woord voor links (sinistra) voor gevaar en komt het woord rechts gewoon van het woord recht, wat zonder bochten betekent, dus simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon een afspraak net als met de fiets op het fiets pad en niet op de weg