Daarvoor zijn de volgende mogelijkheden:
(a) wanneer jullie het er beiden WEL over eens zijn om het contract te beeindigen, maak je een afspraak bij de notaris (bijv. dezelfde die het contract indertijd heeft geregistreerd). Jullie geven aan dat je de relatie en het contract wilt beeindigen, dat is vrij eenvoudig.

(b) Het lijkt me niet zo zinvol dit contract te beeindigen als jullie de relatie WEL willen voortzetten. Misschien dat je de voorwaarden wilt veranderen, daarvoor ga je ook naar de nortaris). Dit alles, aangenomen dat jullie het eens zijn.

(c) Zijn jullie het NIET eens (bijv. over de datum van beeindiging of de een wil wel, de ander niet beeindigen) dan zul je naar de kantonrechter moeten. Het is dan goed om een advocaat in de arm te nemen. En als er naast je samenlevingscontract ook nog een testament is, ligt de zaak nog wat ingewikkelder -- maar ook daarvoor zul je afhankelijk van jullie bezittingen en situatie zowel naar de rechter als de notaris moeten.

(c) wanneer een van de partners op een ander adres gaat wonen (zich daar officieel laat inschrijven) is de relatie in theorie beeindigd. Natuurlijk valt tijdelijk in het buitenland werken enz. hier niet onder.

Ik raad je aan om als je er met je partner niet uitkomt, naar een advocaat te gaan; diverse kantoren zijn gespecialiseerd in ' scheidingen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel een samenlevingscontract bij de notaris staat geregistreerd, is er voor ontbinding geen notaris nodig. Op het moment dat je gescheiden gaat wonen, is het samenlevingscontract beëindigd.
Soms staat er in dat de ene partner de ander een aangetekende brief moet sturen ; lees daar je contract even op na.

Dat zijn de simpele gevallen. Maar het kan ingewikkelder zijn wanneer je bijvoorbeeld samen een huis gekocht hebt en een hypotheek op twee namen, wanneer je inmiddels kinderen hebt of wanneer je samen een groot vermogen hebt vergaard in de jaren van samenwonen. Dan gaat het meer op een echte scheiding lijken, en moeten er afspraken gemaakt worden.

In de bron staat welke stappen je daarvoor moet nemen. Uiteraard kan een notaris - of in ernstiger gevallen een advocaat - je daarmee helpen.