Waarom zeggen mensen dom blondje tegen een blondine terwijl ze helemaal niet dom zijn?

een vriendin van mij is blond en als ze een klein foutje maakt krijgt ze vaak dom blondje te horen terwijl ze helemaal niet dom is zelf ben ik een brunette en ik vind dat ik soms dommere opmerkingen maak dan mijn vriendin

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (9)

er is geen link tussen IQ en haarkleur, het word als grapje bedoeld. soms erg flauw indd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen gaan zich beter voelen als ze mensen zien die "minder" zijn dan hen zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nou eenmaal een (onterechte) volksuitspraak geworden. Blondjes worden vaak geassocieerd met dom of onbenullig zijn. Het beeld komt door de blonde 'bimbo's', die alleen maar mooi hoeven te zijn.

Natuurlijk weet iedereen dat het onzin is, maar het is er ingesleten en mensen zullen het blijven gebruiken.

Zelf zeg ik wel eens; 'Ik heb vandaag een hoog blondheidsgehalte', als ik een aantal domme dingen doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zeggen zoveel! Maar dat betekent niet dat ze dat ook menen. De grap die gemakkelijk gemaakt wordt 'dom blondje' moet dan ook niet serieus genomen worden, alhoewel het een heel slechte grap is. De mensen die dat zeggen, hebben niet door dat een echte blondine dit heel vaak moet aanhoren...
itsme
14 jaar geleden
Er is een tijd geweest dat er filmsterren waren en die hadden niet van die grote moeilijke rollen maar speelden vaak het liefje van....
Hij was de baas en zij moest mooi zijn want dan kon hij met haar pronken.
Tegenwoordig is dat echt onzin want met een potje verf kan iedereen blond worden maar ook geboren blonde mensen hoeven niet dom te zijn.
De inteligentie van de mens zit niet in de haarkleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het lezen van de antwoorden die tot nu toe ook nog niet het perfecte antwoord hebben opgeleverd, naar mijn idee dan, dacht ik: laat ik mijn nek eens uitsteken.

Ik filosofeer:

Blonde vrouwen zijn naar mijn mening niet per definitie dom of minder ontwikkeld.

Veel mannen vallen op blonde vrouwen.
(Engelstalig gezegde: Gentleman preferres blondes, als ik het goed schrijf)
Veel blonde vrouwen houden van seks.
Veel blonde vrouwen weten dat veel mannen van blonde vrouwen houden en laten zich voor die seks betalen.
Dit behoefd niet dom te zijn.

Maar mogelijk dat veel van die mannen na zo`n verovering denken dat die blonde vrouw niet tot meer in staat zou zijn, en slechts daarom op de avances ingegaan zou zijn.

Overigens heeft een goede vriend van mij een blonde vriendin die wetenschappelijk onderwijs heeft genoten.
En als zij iets doet waar hij zo zijn bedenkingen over heeft, zegt hij met een lach: Ach ze kan het niet helpen, ze is blond.

Denk dus dat die opmerking/vooroordeel als algemeen aanvaard is, of hij nu op waarheid berust of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg me af : wat is nou eigenlijk de oorsprong, en jawel : het eerste domme blondje was een beroemde courtisane in de 18e eeuw aan het franse hof....blonde haren komen van oudsher minder voor dan andere kleuren haar, en zoals gewoonlijk : wat niet alledaags is, is waardevoller.

De witgeblondeerde filmsterren, eerst nog in de zwart-wit-tijd, zetten de trend 'blonds have more fun' door.
Het was een tijd, dat mannen zich zwaar bedreigd voelden : vrouwen lieten hun corsetten uit, knipten hun haren en hun rokzomen af, en wilden tot overmaat van ramp nog stemmen en werken óók !! Dus wat doe je dan, als machoman? Juist : kort houden die bende, dus dom houden....

En zo is, door alle modestromingen heen, blond nog steeds erg gewild ( ook onze hillywood-dames worden, soms in langzame stapjes, maar toch zeker, blond - de laatste blonderwordende is Froukje de Both, kijk maar eens...)

Het is trouwens erg handig, als je met lekke banden staat, of niet weet, waar je een bepaald soort schroef moet kopen, of als er met enge hoge ladders bladeren uit de dakgoot geveegd moeten worden.

En als ik weer eens wat minder geslaagd uit de hoek kom, til ik mijn donkerbruine plukken op en grijns : 'blo-hond'...in de hoop, dat humor m'n opmerking iets minder stom maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zeggen vaak dingen waar ze niet over nagedacht hebben. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn gewoon vooroordelen, van mensen die zich superieur voelen.
Gewoon erboven staan en laten praten.
Ieder mens is waardevol, of je nu blond bruin of zwart bent.