Zijn in Rusland minder voornamen in gebruik dan in Nederland?

Ik heb wel eens de indruk dat er minder Russische dan Nederlandse voornamen in (algemeen) gebruik zijn. (Te) simplistisch gesteld lijkt het of bijna alle Russische vrouwen Elena, Natasja, Irina of Jekaterina heten.

Klopt dat?

Iets wetenschappelijker verwoord:

Stel dat we, om bij de vrouwen te blijven, de top-5 Russische meisjesnamen nemen, en we kijken hoeveel procent van alle Russinnen een voornaam uit die top-5 hebben. Is dat minder dan 95%? Dan nemen we de top-6 van Russische meisjesnamen. Nog steeds minder dan 95%? Dan nemen we de top-7. Enzovoort, tot we minimaal 95% van de Russische vrouwen te pakken hebben.

Hetzelfde doen we bij de Nederlandse meisjesnamen.

Mijn gevoel zegt dat je in Rusland al 95% te pakken hebt bij de top-40 van voornamen, en in Nederland pas bij de top-100 - of zoiets.

Even los van de precieze getallen (die waren slechts ter illustratie, een fictief voorbeeld dus) - is de variatie in voornamen in Rusland inderdaad kleiner dan die in Nederland?

Cryofiel
9 jaar geleden
1.5K
Castle
9 jaar geleden
Ik weet niet het bij Russische namen is maar bij Poolse eindigen de vrouwennamen op een "A" zodat die later vervoegd kan worden in een zin. Dit zal de keuze vermoedelijk dan ook beperken. De voorbeelden die je geeft eindigen ook op een "A".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best eens kunnen, ik kijk tussen de vrienden (327) van een willekeurig profiel op vk.com en er zijn er negen die Olga heten, zeven heten Anna, vier Jekaterina's en vijf heten Tatjana.
Dus dat is best veel hetzelfde. Aan de andere kant zie ik op facebook in een ongeveer even grote vriendenlijst wel vijf Martijns, vijf die Dennis heten, vier maal Joost en vier keer Denise.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus dat is ook wel veel hetzelfde.
Amadea
9 jaar geleden
Olga hoort inderdaad ook bij het rijtje vaste Russische namen. Het verschil zal 'm erin zitten dat Russen hoofdzakelijk Russische namen krijgen en dragen, terwijl Nederlanders internationaler zijn. Bijvoorbeeld Kim(berley), Kayleigh (op diverse manieren gespeld), Dick, en Niels zijn geen Nederlandse namen maar komen bij ons behoorlijk vaak voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je redenering klopt niet. Rusland is een enorm land met heel veel verschillende volkeren. Op de taiga's kan men best Akoe of Bedim heten en die komen dan wellicht niet vaak voor maar voor de totale hoeveelheid aan VERSCHILLENDE namen tellen ze wel mee!!! NL heeft ca 17 miljoen inwoners en Rusland zo'n slordige 142 miljoen. Ook al zou maar 10% van de namen maar één keer voorkomen dan is de waarschijnlijkheid dat het totaal aantal verschillende namen groter is dan die 17 miljoen inwoners in NL waarvan we al weten dat niet iedereen een unieke naam heeft!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@freekfluweel
De redenering klopt wel, het gaat namelijk niet om die zeldzame namen. Het gaat erom of de bekendste namen een hogere percentage van de bevolking dekt dan in Nederland.

Het beste antwoord

Ja, er zijn in Rusland minder voornamen in algemeen gebruik.

De Russen zijn bijzonder traditioneel. De top 10 staat vol namen die al eeuwen populair zijn en de topnamen komen relatief gezien heel veel voor.
Maar liefst 58,4% van de jongens en 53,6% van de meisjes kreeg een naam uit de top 10.
Ter vergelijking: in Nederland kreeg in 2012 slechts 8,1% van de jongens en 7,2% van de meisjes een toptiennaam.

Wat opvalt aan de Russische namen is… het gebrek aan Russische namen. In de twee toptiens is geen enkele naam van Russische–Slavische oorsprong te vinden. De Russen kozen de namen van hun kinderen eeuwenlang van de heiligenkalender en er zijn nu eenmaal maar weinig heiligen met een Slavische naam.

58% van de jongens kreeg één van deze namen: Aleksandr, Sergej, Dmitri, Andrej, Aleksej, Maksim, Jevgeni, Ivan, Michail of Artjom.
53,6% van de meisjes kreeg één van deze namen: Anastasia, Jelena, Olga, Jekaterina, Natalja, Anna, Tatjana, Maria, Irina of Joelia.
SimonV