Hoe duidelijk is de aanwezigheid van maffia in Italië?

Wat merkt een "normale" Italiaanse burger van de aanwezigheid van maffia in Italië? Word een gemiddelde in Italië woonachtige sterveling hier, buiten de media, mee geconfronteerd?
Verschilt dit per regio?
Hoe is dit vergeleken met, bijvoorbeeld, de belevenis van de "brave Nederlandse burger" met onze landelijke onderwereld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Poet
9 jaar geleden
Deze radiodocumantaire geeft een beeld
http://www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_368635.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onze landelijke onderwereld is best multiculti hoor. Joegoslavische maffia en chinese maffia bv (jaren 90 'killing fields of amsterdam, periode van de Klaas bruinsma, sam kleppe, Martin hoogland maffia etc. toen de IRT affaire nog onder de loep lag en en Fred Teeven in de kniijpzak zat om zijn informantjes, infiltranjes en runnertjes bedankte voor de info en middelen, en hun eigen handeltje op gingen zetten) Schieten lukt ze ook (Mink Kok, een ander deal maatje van Fred Teeven had een hele boerderij vol wapens, semtex, handgranaten, etc. ook z´n smartie handel (XTC) naar o.a. de UK, en het zwaardere spul via Libanon oa liep als trein. Onlangs nog een paar turkse nederlanders neergeknald in turkije, daarvoor wat bekenden van Gwenette Martha (die begin vorig jaar de kogel kreeg) en meest recent (waarvan het bekend is) Sjaak B, (welke ze opzochten in Pannama voor een headshot point blanck, welke toevallig een van de belangrijke getuigen van het Passageproces was en verbonden is met het octopuscyndicaat, mikado onderzoek, etc. De genoemde personen spelen hier dan ook een rol in (Fredje Teeven zal dit overigens ontkennen, net zoals zijn deal met Mink Kok, of het gedoe met de bro´s van Lent (afpersproces, icm een flop van het OM en fouten bij het getuigenberschermingsprogramma (een uitvinding van Fred Teeven. Dan zijn er nog vieze Peter La S, en Cees H (de 'zakenpartner' van Fred Teeven) het matsen van de pedo/porno koning dikke Charles (geerts) die een paar leuke miljoen kreeg om weg te zijn om vervolgens weer terug te komen. en ga zo nog maar even door. Heel naar allemaal die paniek onder de onderwereld figuurtjes.
Het OM heeft net centen gepompt in de kroongetuige(nverklaring van) Fred Ros. (ruim een miljoen)
En dat passage proces, ach insiders riepen al dat het een façade was destijds, en ook dit keer wil het OM ons wil doen geloven dat de boel gewoon op de rit zit. (vergat ik nou die afrekening in Suriame laatst? het is ook niet bij te houden) Mark my words: Er zullen er nog meer gaan
Ondertussen worden we zoetgehouden met nieuwtjes over Wimpie Holladiejeeder. *gaap* Nee, waar een klein land groot in kan zijn. Daar sla je werkelijk van achterover hoe smerig en groots het is, en hoe ver het ingevreten is in alle lagen van de bevolking.

Antwoorden (1)

De Engelse journalist David Lane publiceerde in 2009 een boek over de Italiaanse maffia: In het hart van de Maffia.

Op de website van Bol.com staat dit over dat boek:

"De mozzarellamarkt, de vuilverwerking en de chemisch-afvalindustrie: het zijn slechts een paar voorbeelden van terreinen die in Italië geheel en al door de maffia beheerst worden. Van Napels tot Sicilië zijn boeren, politici, geestelijken, advocaten en middenstanders nog steeds niet verlost van de Italiaanse terreur.

David Lane maakte een reis door Zuid-Italië en noteerde hoe daar de ijzeren greep van de maffia tot op de dag van vandaag wordt beleefd. Het is het eerste compacte overzichtswerk dat duidelijk laat zien hoe diepgeworteld de maffia verweven is met het Italiaanse dagelijks leven. Hoewel Lane ons confronteert met een schrikbeeld, is zijn verhaal tevens een prachtig portret van Zuid-Italië en zijn tumultueuze geschiedenis. Maar, concludeert Lane onheilspellend, de maffia is niet slechts een Italiaans probleem; onder invloed van de globalisatie zal het terreurnetwerk van de maffia zich steeds verder uitbreiden.".

Giancarlo Caselli, oud procureur-generaal van Palermo, zei in een interview uit 2001:

"U moet zich goed realiseren dat er een wezenlijk verschil is tussen de georganiseerde criminaliteit in andere landen van Europa en de maffiose organisaties in Italië. Die zijn onderdeel van de maatschappelijke structuur, van het dagelijks leven. Ze houden mensen in hun greep, ze doen aan dagelijkse afpersingen en chantage, ze hebben een directe lijn naar grote jongens in de economie, het bestuur, de politiek. Als iets ons de afgelopen jaren duidelijk is geworden, dan is het wel de omvang van de verschillende regionale maffiose organisaties — Cosa Nostra in Sicilië, de 'n Drangheta in Calabrië, de Sacra Corona Unita in Puglia, de Camorra in Napels en omgeving — en de mate waarin ze in de maatschappij zijn gepenetreerd. Wij schatten dat een derde van het Italiaanse territorium onder controle staat van de maffia.".

Op een (oude) website van reisbureau Fox http://www.fox.nl/italie/landinformatie staat dit:

"De maffia is actief op Sicilië, maar daar merk je als toerist niets van. (...) Vreemd maar waar: juist omdat de maffia bestaat, kunnen toeristen rustig slapen. De maffia heeft namelijk grote belangen in de wereld van het toerisme. Alleen eilandbewoners, die actief zijn in de politiek of in het bedrijfsleven, hebben te maken met praktijken van de maffia.".
Antoni