Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het in nederland bij wet toegestaan een wolf als huidier te houden?

Ik vraag dit omdat Judith Visser een wolf heeft en ik zie daar steeds foto's van op facebook enz, en zij loopt er lange afstanden mee en dan is die wolf gewoon los en luistert goed. Het lijkt mij mooi er zelf ook 1 te hebben maar ik heb dus geen idee hoe je aan zo'n dier komt? Waar moet ik zijn? En is het dus legaal?? Want het lijkt mij dat als je er niet mee om kunt gaan het een gevaar kan opleveren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is in Nederland verboden om een wolf als huisdier te houden

De wolf is beoordeeld in het kader van de Positieflijst voor zoogdiersoorten en niet op de lijst aangewezen. Het houden van wolven is vanaf het moment van de bekendmaking van het besluit 'Aanwijzing van de wolf als beschermde inheemse diersoort' per 30 juni 2014 niet langer toegestaan. Houders die reeds wolven hielden, mogen die wolven blijven houden tot de dieren overlijden.
Dierentuinen vallen onder het Dierentuinenbesluit en zullen op grond daarvan ook diersoorten huisvesten die niet op de Positieflijst staan. Voor particuliere houders geldt een overgangsregeling. Houders van dieren die niet op de Positieflijst staan, mogen indien het dier aantoonbaar in Nederland wordt gehouden op moment van inwerkingtreding van dit Besluit, deze dieren blijven houden gedurende de tijd dat het dier nog leeft. Dit dier mag worden doorverkocht of afgestaan. Het fokken met deze dieren is niet meer toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding