Wat is het verschil tussen een sociale huurwoning en een vrije sectorwoning als je naar het interieur kijkt?

Ik ben op zoek naar een nieuwe woning en kan terecht in de sociale sector en vrije sector. Bij een sociale huurwoning heb je een wachttijd maar bij een vrije sectorwoning ben je snel aan de beurt.Ik vroeg mij af wat het verschil is. Daar bedoel ik niet mee de hoogte van de huur maar als ik naar interieur/oppervlaktes e.d. kijk dan zie ik eigenlijk geen verschil. B.v. in een vrije sectorwoning zit vaak net zo'n klein keukenblokje als in een sociale woning. Het totale woningoppervlak is in een vrije sectorwoning vaak ook niet groter, tenzij je een huur hebt van boven de €1000,00.

9 jaar geleden
2.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is vaak plaats dus de plek waar het huis staat en vaak ook nog de leeftijd en mogelijk de isolatie.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik heb 4 jaar in een huis gewoond in de vrije sector, kale huur (€600) als ik datzelfde huis via een woningbouwstichting had gehuurd was ik zeker € 8oo kwijt geweest. Verschil is er niet, de huizen zijn in principe gelijk maar vaak is woningbouwstichting aan wettelijke verplichtingen gebonden
ronron1212
9 jaar geleden
Vrije sector is duurder dan via een woningbouwstichting jij noemt een huis dat niet in de vrije sector zit.
Ivana
9 jaar geleden
Vrije sector is particuliere verhuur. De prijzen van de sociale huurwoningen zijn speciaal gericht op de minder draagkrachtigen. Wat inrichting en inhoud betreft maakt het weinig verschil, maar je zal niet gauw een heel huis met tuin vinden in de particuliere sector voor dezelfde prijs als in de sociale verhuur.

Het beste antwoord

Er zijn geen categorale verschillen tussen sociale huurwoningen en vrije sector woningen, behalve dan de huurprijs. Met interieur bedoelt men meestal vooral de meubels: die plaats je natuurlijk zelf. Wat betreft indeling en woonoppervlak (ook dat is natuurlijk interieur) zijn er geen 'harde' verschillen tussen het één en het ander. Het komt regelmatig voor dat woningen qua prijs rondom de liberalisatiegrens schommelen en daarom soms een paar jaar vrije sector en daarna weer een paar jaar sociale huurwoning zijn: bij mij in de straat heb ik dat een paar keer zien gebeuren. Net zoals het voorkomt dat in dezelfde straat of in hetzelfde appartementencomplex een deel vrije sector en een deel sociale woningbouw is, met soms exact dezelfde huizen. Ook stoten woonstichtingen soms oudere woningen af via verkoop of liberalisatie om vervolgens een nieuwbouwproject voor sociale huur te starten, terwijl er natuurlijk evengoed veel nieuwbouw of relatief nieuwe geliberaliseerde huurwoningen en anderzijds oude sociale huurwoningen zijn, dus het is niet zo dat vrije sectorwoningen altijd nieuwer of ouder zijn dan sociale huurwoningen. Net zoals ze niet standaard groter of kleiner of mooier of lelijker zijn.

Het zou kunnen dat je in plaats A wel meer nieuwere, grotere of juist oudere, beter geïsoleerde of beter danwel slechter gesitueerde woningen hebt binnen de vrije sector ten opzichte van de sociale huur, maar in plaats B kan dat ook weer andersom zijn. Het vinden van voor jou geschikte woning die voldoet aan jouw specifieke wensen is zowel binnen de sociale huursector als binnen de vrije huurmarkt een kwestie van goed en/of lang zoeken, en soms een kwestie van geluk hebben. Het grote punt is natuurlijk dat veel mensen niet kunnen kiezen voor ofwel sociale huur ofwel vrije huur, omdat meestal het inkomen en de daaraan gebonden regels je mogelijkheden dicteert.