Mag iedereen op een trampoline welke is geplaatst op gemeentegrond?

I.v.m. gebrek aan ruimte in hun eigen tuin hebben de achterburen een trampoline geplaatst op een klein grasveldje (gemeente grond). Dit trekt natuurlijk veel kinderen aan maar deze mogen er niet op spelen. Alleen hun eigen kinderen en vriendjes mogen erop. Erg sneu voor de kinderen die toe moeten kijken. Maar is het niet zo, omdat het op gemeentegrond staat, dat iedereen hier toegang tot mag hebben of gaat deze 'vlieger' niet op omdat de trampoline wel het eigendom is van de achterburen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.8K
Computoon
8 jaar geleden
Je mag niet zomaar een trampoline zetten op openbare grond. Dat is illegaal. Speelstukken op openbare grond moeten aan allerlei wettelijke veiligheidseisen voldoet en als er iets gebeurt is de gemeente verantwoordelijk tenzij dit expliciet anders geregeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem dan geen trampoline als ouders..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
staat hij los op de grond, en halen ze hem iedere keer weg na het spelen? Dan is het net als buiten spelen met een voetbal: degene van wie de bal is bepaalt wie er mee mag doen. Laten ze hem buiten staan en zijn ze zelf binnen of niet thuis, dan zou volgens mij iedereen er op mogen

Antwoorden (2)

Nee,

De eigenaar of huurder beslist wie zijn spullen mag gebruiken. Dus andere kinderen mogen geweigerd worden.

Een andere vraag is of een trampoline op openbare grond geplaatst mág worden. En of daarvoor dan expliciet toestemming van de gemeente moet zijn verleend. Dit zal afhangen van de bestemming volgens het bestemmingsplan en van regels in de Algemene Plaatselijke Verordening. Het verschilt dus ook per gemeente. In Zwolle mag het bijvoorbeeld wel maar in Enschede weer niet (zie bronnen)
Deze vraag leidt echter slechts tot een oordeel over de rechtmatigheid van de plaatsing op gemeentegrond en niet over wie toegang heeft.

Indien je in een gemeente bent waar het niet mag kun je natuurlijk wel dreigen dat je de gemeente belt als andere kinderen er niet op mogen. Dat is echter chantage dus ik adviseer dit niet te doen.

Overigens kan ik mij voorstellen dat het voor je achterburen wellicht sowieso rustiger is om iedereen toe te laten dan om steeds op te moeten letten.
8 jaar geleden
Ik denk dat deze mensen zich in feite onrechtmatig een stukje grond toe eigenen.