waarom willen landen in Oost-Europa graag bij de EU horen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijwel heel Oost Europa is al lid van de EU. Polen, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Bulgarije en de Baltische staten. Kan je je vraag daarom toelichten?

Antwoorden (2)

Landen willen graag bij de EU horen omdat dit voor die landen vaak economisch voordeel oplevert. Zo kan er bijvoorbeeld makkelijker internationaal worden gehandeld wanneer een land tot de EU hoort.
Antoni
8 jaar geleden
Alle landen in de EU moeten een soort belasting aan de EU betalen. Hoe hoog die belasting per land is wordt bepaalt door de omvang van de economie van dat land.

Het geld wordt onder andere gebruikt voor subsidies, bijvoorbeeld om de landbouw te ontwikkelen. Armere (Oost-Europese) landen betalen dus minder veel voor die subsidies maar ontvangen daar niet minder om. Ze hebben dus meer voordeel bij de subsidies.

Het belangrijkste voordeel voor alle lidstaten is de handel tussen lidstaten. En met z'n allen staan we natuurlijk sterker in de internationale politiek (zie de sancties tegen Rusland) en kunnen we meer verschil maken bij problemen als klimaatverandering en terrorisme.