Waarom komt de Colombiaanse guerrillabeweging FARC niet voor in de Netflixserie Narcos?

De serie gaat over Pablo Escobar en diens Medellin drugskartel. Die had enorme invloed on Colombia. Toch komt er in de serie nauwelijks contact voor met de gueriila, die toch ook een enorme invloed had. En dan niet eens met de belangrijkste guerrillabeweging: FARC (die nu over vrede onderhandelt met de regering). Was er daarmee dan geen contact?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik doel niet zozeer op relaties op het gebied van drugs(handel). Maar ik bedoel dat twee zodanig grote organisaties toch elkaar moeten zijn tegengekomen op tal van gebieden. Al dan niet vijandelijk.

8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De door Netflix uitgezonden crimeseries Narcos (2015) zijn gebaseerd op het leven van Pablo Escobar. De serie werd opgenomen in de tweede helft van 2014 en gaat hoofdzakelijk over de strijd die eind tachtiger jaren woedde tussen de drugskartels en de Columbiaanse overheid.
De serie Narcos belicht de verschillende kanten van politiek, politie, leger en burgers, die continu met elkaar overhoop lagen om de exploitatie van cocaïne tegen te gaan met in de hoofdrol de figuur Pablo Escobar. De overheid was steeds de verliezende partij bij de bestrijding van de drugskartels die machtig blijven en keihard wraak nemen.

De FARC ontstond in 1964 met als doel om meer georganiseerd tegengewicht te kunnen bieden aan de 'kapitalistische' regering. De filosofie van Karl Marx was daarbij een leidraad. Sinds een conventie in 1982 noemt de FARC zich het 'leger van het volk', met als doel een eigen socialistische staat.
De Colombiaanse en ook andere regeringen beschuldigen de Farc ervan veel geld te hebben verdiend aan de kweek van coca en o.a. het smokkelen van drugs naar Venezuela. De FARC ontkent deze beschuldigingen.

Het zou dus bijzonder onhandig zijn van de Braziliaanse filmproducent Jose Padilha om in een film, die een periode die voornamelijk de eind tachtiger jaren betreft en een hit moet worden, de FARC tegen zich in het harnas te jagen door via de film te suggereren dat FARC zich wel degelijk bezig hield of houdt met drugshandel en drugssmokkel. De kans op een miljoenenclaim door de FARC is dan wel erg groot zeker nu de Colombiaanse regering en de FARC hun vredesbesprekingen weer hebben hervat.
Via de film moet juist veel geld ín het laatje komen en niet eruit.
Er geldt nu eenmaal in de commerciële (film)wereld:
“there is no business like show business”,
of zoals een woordvoerder van Netflix het zelf zegt:
“there is nog business like blow business”.