Kan je op een feestdag een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan?

Is het mogelijk om op een erkende feestdag of vrije dag een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan? Bijvoorbeeld op 25 december of 1 januari?

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag feest vieren wanneer je maar wilt, maar het officiële stukje zal onder ambtenarenwerktijd plaats moeten vinden ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Er zijn weldegelijk mogelijkheden hiervoor. Kost alleen meer geld.

Het beste antwoord

Dat hangt van de gemeente af. In de gemeente Beverwijk kun je trouwen op feestdagen maar dan betaal je wel de 'hoofdprijs' (ruim eur 770.-).

Dat ambtenaren op zo'n dag normaliter vrij zijn, zegt niet alles want je hebt ook nog de BABS (de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand). Dat zijn vaak plaatselijk bekende personen die beedigd zijn voor dit werk en die het bruidspaar kan uitkiezen. Zelfs vrienden kun je na overleg met de gemeente laten 'BABS'en', ook buiten het gemeentehuis op een alternatieve trouwlocatie.

Als je maar betaalt, kan veel. Raadpleeg vrijblijvend uw gemeente voor de mogelijkheden :-)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, money talks! :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En een plus natuurlijk! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus en op zaterdag is het in Portugaal ook niet voor niets.
Bijkomende kosten zoals huur van de locatie betaalt u aan de locatie zelf.
In het Kasteel van Rhoon
zaterdag tot 14:00 uur € 1030,00
zondag/algemene erkende feestdagen € 1344,00
In het Oude Raadhuis
zaterdag tot 14:00 uur € 565,00
zondag/algemene erkende feestdagen € 730,00
Alternatieve locatie:
zaterdag tot 14:00 uur € 847,50
zondag/algemene erkende feestdagen € 1095,00

Andere antwoorden (1)

Een kerkelijk huwelijk zeker! Mijn ouders zijn op eerste paasdag 1953 getrouwd. Volgens mij kan dit nog steeds (voor wie precies leest: nee, niet meer in 1953, natuurlijk).