Wie betaalt het loon van priesters en imans?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal per organisatie verschillen en ook wellicht per gemeente. Misschien dat de katholieke kerk een vast loon kent, maar bij een PKN-gemeente(protestante dominees) gok ik van niet.
Erna55
8 jaar geleden
In Nederland komt het loon van een priester hoofdzakelijk uit de giften die de gelovigen geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De burgers, wijzelf dus, via onze belastingen.
Computoon
8 jaar geleden
Pere: voor Nederland is dat antwoord onjuist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nieuwwij.nl/opinie/is-het-imamschap-wel-of-niet-een-beroep/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Ik zou dan ook wel willen weten wie er allemaal in jouw hoofd betaald zouden krijgen. Priesters, dominees, imams, rabbijnen en dan? Waar ligt de grens?
erotisi
8 jaar geleden
Als pere een belg is klopt zijn reactie misschien wel??
Computoon
8 jaar geleden
Dan klopt zijn reactie zeker, in ieder geval wat priesters betreft. Die worden door de Belgische overheid betaald. Dat is een gevolg van een Concordaat uit 1801. Tijdens de Franse revolutie had de staat zeer veel kerkelijke goederen ingepikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wauw! En dat is er niet uit te krijgen? Ik kan me voorstellen dat de bevolking hier niet tevreden mee is. Hebben ze in België geen scheiding van kerk en staat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2514414/2000/01/17/Geen-Kerkbalans-in-Belgie-want-de-staat-betaalt.dhtml Wat verachtelijk....
Amadea
8 jaar geleden
Een predikant in een Protestantse kerk in Nederland heeft wel degelijk een vast loon. Zie http://www.protestantsekerk.nl/actief-in-de-kerk/arbeidsvoorwaarden/predikanten/Documents/gids%20arbeidsvoorwaarden%202015-05.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In België betaalt de burger...wie anders ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere LoL, degene die van zijn diensten gebruik maken natuurlijk, ofwel de leden van zijn/haar kerkgenootschap. Als de Nederlandse regering morgen met het voorstel komt priesters/dominees met belastinggeld te gaan betalen, dan is Nederland te klein. Je doet net alsof het heel normaal is, het is echt absurd natuurlijk. Quote uit de Trouw (lees link om te begrijpen hoe gek de situatie is in België):
"Heel ver gaat dat in België, waar de overheid op allerlei manieren de kerkgenootschappen betaalt." Gekker dan dat de situatie zo is, vind ik jouw reactie, alsof het heel normaal is. Heb je nog nooit bedacht dat iemand die niet geloofd nu dus jouw geloof sponsort? En als je niet gelovig bent dat je niet al te snugger bent dat je dat nog niet is opgevallen?? (ander voorbeeld)
Ik ben tegen het koningshuis (afgezien van hoe ze betaald worden, mijn probleem is erfopvolging), maar ben furieus over het feit dat een deel koninklijk huis wordt betaald door de burger. Laat dat lekker betaald worden, door hun zelf of mensen die die poppenkast in stand wil houden, niet de burger die daar niks mee heeft. Een imam zal neem ik aan geen geld krijgen van de overheid? (even zoeken)
http://www.koengeens.be/news/2015/06/01/erkende-imams-moeten-nederlands-spreken
LoL, worden ook al betaald door de overheid. Weet niet of het al tot problemen heeft geleid, maar kan me dus voorstellen dat er imams zijn die haatzaaien en door de overheid betaald worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@domvragertje Bedankt voor deze vraag ik hoop dat dit door veel Belgen gelezen zal worden en dat zij langzaam zullen begrijpen hoe onwenselijk deze situatie is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat,
Je kan je de hele dag ergeren aan alles en nog wat, maar je bent er gelukkig NIET toe verplicht....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Eh jawel, althans als het via de belasting gaat wel. Dan heb je geen keus(behalve door expres geen belasting te betalen). Jij niet in het wel/niet betalen van priesters/imams. Ik niet (en jij ook niet) in het betalen van onze respectievelijke koningen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Kan je uitleggen hoe je er onderuit komt dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Spelen op de man. Drogargumenten in een discussie zijn altijd wat zwak. Het gaat er niet om of je het kan veranderen, maar dat je snapt dat het zo is. Zoals ik eerst niet wist dat voorgangers loon uit belasting kregen en nu wel.(in België dan) Ik kan er niets aan veranderen, het Belgisch volk wel neem ik aan? Je bent ondertussen van mening dat het vreemd is dat een voorganger staatsloon ontvangt en je daar niet onder uitkomt? Wellicht komt het jou mooi uit, misschien ben je gelovig en dan is het natuurlijk een voordeel. Dan heb je weinig aan verandering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ging mij erom dat je heel raar zei: "De burger wie anders". Alsof het heel normaal is. Dat is het niet.

Het beste antwoord

In Nederland worden priesters, dominees en imams betaald door de instelling waar zij voor werken. In België worden ze (voorgangers van een erkende godsdienst) betaald door de federale overheid. (een ware schok voor (seculiere) Nederlanders kan ik u vertellen)

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2514414/2000/01/17/Geen-Kerkbalans-in-Belgie-want-de-staat-betaalt.dhtml
http://www.koengeens.be/news/2015/06/01/erkende-imams-moeten-nederlands-spreken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor mij als niet-seculiere Nederlander ook wel een schok hoor. Scheiding van kerk en staat enzo. Goed voor de staat, maar óók voor de kerk(en) omdat we zo onze onafhankelijkheid behouden.
Computoon
8 jaar geleden
Ik vind 'ons' systeem ook veel beter dan het Belgische. Historisch is het Belgische systeem wel verklaarbaar. Als dit veranderd zou moeten worden, moet gelijktijdig ook iets gebeuren aan de kerkelijke eigendommen die de overheid honderden jaren geleden heeft "ingepikt". Een bezitter te kwader trouw wordt immers nooit eigenaar. Maar juristen kuneen zeker een oplossing hiervoor bedenken. De Duitsers hebben weer wat anders: Kirchensteuer. Als ik het goed begrijp, komt dit systeem erop neer dat de overheid als kassier optreedt voor de verschillende kerkgenootschappen en geloofsgemeenschappen en dat deze naar rato van het aantal gelovigen de 'kerkbijdrage' ontvangen. Maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor iemand die geen deel uitmaakt van een geloofsgemeenschap.

Andere antwoorden (1)

Deelantwoord:

In Nederland betaalt de parochie het honorarium van priesters. (Geen 'loon' want een priester is niet in loondienst, al is hij belastingtechnisch gelijkgesteld met een werknemer.
Dat honorarium wordt betaald uit de kerkbijdrage van de gelovigen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het honorarium is netto voor iedere priester hetzelfde . Kost en inwoning is ook voor rekening van de parochie.
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
belastingtechnisch gezien een werknemer? Op welke manier dan? Op welke wijze heeft een priester met de belastingdienst te maken?
Computoon
8 jaar geleden
Bij een 'gewone' werknemer (iemand die werkt op een arbeidsovereenkomst) wordt loonheffing ingehouden op het brutosalaris, bij wijze van voorheffing op de inkomstenbelasting. Een werkgever is verplicht om dat te doen. Een priester is echter geen werknemer. Maar op zijn honorarium wordt wel loonheffing ingehouden. In het handboek voor de loonheffingen wordt gesproken over pseudo-werknemers.
erotisi
8 jaar geleden
Weer wat geleerd! De scheiding tussen kerk en staat is dus niet zo groot als wordt gedacht misschien. De kerk draagt geld af aan de staat! Waarschijnlijk niet zoveel omdat het inkomen van de priester niet zo hoog is zodat het bijna helemaal? onder de heffingskorting valt?? Vond dit nog op internet ter bevestiging: "De onderdelen ‘kost en inwoning’ zijn onderhevig aan belastingheffing en worden fiscaal gewaardeerd. Wanneer deze onderdelen anders dan in natura worden verstrekt, namelijk in geld waarover de priester de vrije beschikking heeft, is sprake van inkomen waarover door de betrokken priester normaal belasting dient te worden betaald. In de Uitvoeringsregeling Loonbelasting wordt onderscheid gemaakt tussen priesters die inwonend zijn en priesters die vrij wonen genieten." https://www.lucepedia.nl/dossieritem/pastorie/kerkelijke-ambtswoning Zouden dominees ook loonbelasting betalen? En voorgangers van de pinksterkerk etc. Of zijn die inkomsten zo onregelmatig dat de giften? niet als loon worden aangemerkt belastingtechnisch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Die reactie meen je toch niet??? NATUURLIJK betaalt een kerk belasting, juist omwille van scheiding kerk en staat. Stel dat een kerk GEEN belasting zou betalen dan is dat toch een bizar voordeel zijn voor de kerk en zou je toch juist samenspel van kerk en staat roepen. Kijk eens naar de situatie in België (zoals in de reacties onder de vraag). Daar is in mijn ogen sprake van een problematische situatie aangezien priesters daar door de staat betaald worden en imams ook.
erotisi
8 jaar geleden
Goed dat je het bekijkt vanuit een ander gezichtspunt. Dat houdt je scherp. Maar toch meen ik wel wat ik zeg, al is nuancering misschien op zijn plaats.
Want is zou inderdaad een voordeel zijn als je geen belasting moet betalen terwijl anderen dat wel moeten doen, een soort vriendjespolitiek zeg maar. Kijk in dat opzicht ben ik het met je eens.
Maar meer principieel kun je natuurlijk ook zeggen dat als er meer verstrengeling is door bijv. gebruik te maken van wederzijdse gelden en middelen er toch geen scheiding is die je misschien wel zag in de oorspronkelijke christelijke kerk (daar weet ik het exacte even niet van)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi "Maar toch meen ik wel wat ik zeg, "
Sorry maar dan begrijp je niet wat scheiding van kerk en staat is. "Maar meer principieel kun je natuurlijk ook zeggen dat als er meer verstrengeling is door bijv. gebruik te maken van wederzijdse gelden en middelen er toch geen scheiding is die je misschien wel zag in de oorspronkelijke christelijke kerk (daar weet ik het exacte even niet van)"
Ik snap niet eens wat je hier probeert te zeggen. Bedoel je nu te beweren dat als een kerk belasting betaalt deze met het gestorte geld een briefje met eisen erbij zouden geven? Wat een onzin, jij kan dat ook doen hoor, met het betalen van je inkomstenbelasting een briefje mee te sturen wat je wil dat er gebeurt met dat geld, maar dat wordt gewoon in de prullenbak gegooid. Bij een briefje van de kerk gebeurt hetzelfde. Elke organisatie betaalt belasting punt uit. Hoe iemand kan zien dat als het een kerkelijke organisatie betreft, dat opeens de scheiding in gevaar zou brengen zie ik niet. Vooral omdat het onzin is. Je reactie is net zo grappig als mensen die niet snappen dat het bestaan van christelijke politieke partijen op zich geen probleem zijn voor de scheiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kerken dragen inderdaad hiermee geen geld af aan de staat, maar er is gewoon sprake van belasting op LOON c.q. inkomen. Iedereen betaalt inkomstenbelasting en het maakt daarbij niet uit of je werkt bij een overheidsinstelling, een zorginstelling, bouwbedrijf of als zelfstandige. Als jij en ik aangifte doen voor de inkomstenbelasting, maakt het niet uit waar dat geld vandaan komt. Het enige feit dat relevant is hierin, is het feit dát je inkomsten hebt ontvangen. Het feit dat dit geldt voor iedereen en dat religieus leiders daar niet van zijn uitgesloten, heeft niets te maken met de scheiding van kerk en staat en doet daar ook zéker niet aan af. Ik snap ook je redenering niet helemaal, om eerlijk te zijn. Het zou toch júist heel krom zijn als het anders zou zijn? Nog los van de scheiding van kerk en staat, want werknemers in dienst van de overheid zijn ook niet vrijgesteld van inkomstenbelasting of het betalen van BTW of accijns. Ik neem trouwens aan dat er in de tijd van de vroege christelijke kerk nog geen inkomensbelasting bestond. Wél waren er gewoon belastingen en de gelovigen werden opgeroepen om de overheid te gehoorzamen tenzij de overheid je zou dwingen tot zaken die tegen Gods wet ingaan. Ook Jezus zélf vertelde mensen dat zij de keizer gewoon hun belasting moesten betalen (zie Mattheüs 22) en zich dus te houden aan de geldende belastingregels.