Waarom zit er op de wasbak in een miva toilet een kraan met een lange steel i.p.v. een knop en vervolgens de wasbak op normale hoogte?

Dat valt me op bij zo'n beetje elke miva toilet. Ik snap het doel van die lange steel als knop niet om de kraan open te doen. Aangezien de wasbak op normale hoogte zit is die steel onhandig omdat deze ook omhoog moet, nog hoger dan de wasbak dus. Wanneer je in een rolstoel zit lijkt me dit zeer onpraktisch.

8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij ben ik er nooit 1 tegengekomen, maar wel lief dat je meedenkt met anderen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat ben je nooit tegengekomen? Een M IVA toilet of zo'n kraan?

Antwoorden (1)

Je wilt niet wéten hoeveel toiletten die door moeten gaan voor miva, gewoon NIET toegankelijk zijn. Ik ben blij als ik er al IN kan komen en ook zelf de deur open en dicht kan doen: heel vaak zit er een dranger op de deur en bijna altijd mist er een trekstang of handvat aan de binnenkant van de deur, zodat het niet mogelijk om de deur van binnenuit te sluiten wanneer je niet kunt lopen en/of reiken.

Dat is wat ik het meest tegenkom: er zijn ook toiletten waar ik met mijn elektrische rolstoel gewoon niet in pas (mensen hebben blijkbaar niet door dat je je rolstoel om moet kunnen draaien om de deur achter je dicht te kunnen doen wanneer je niet achter je kunt reiken) of waar de toiletpot feitelijk niet toegankelijk is.

Doortrekken kan ik niet in de meeste toiletten, maar als ik mijn handen kan wassen, beschouw ik het als een klein wonder. Er zit namelijk te vaak géén hendel aan zo'n kraan, zodat je de kraan niet open kunt doen als je niet kunt reiken. Veel wasbakken in miva-toiletten zijn ondiep zodat ze onderrijdbaar zijn, maar om de één of andere reden wordt dat vaak gecompenseerd met een grotere diepte naar de muur toe zodat je een enorme afstand moet overbruggen om bij de kraan te komen. Voor het bedienen van een draaiknop is daarbij een veel beter hand- en polsfunctie nodig dan het bedienen van een hendel: een knop moet je vast kunnen pakken en de draaibeweging is voor veel mensen problematisch, terwijl je een hendel ook nog met je elleboog of kin kunt bedienen. Daarnaast hoort het een éénhendelmengkraan te zijn, zodat de kraan in principe met één hand te bedienen is. Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat dat allemaal niet veel zin heeft als de wasbakken vervolgens te hoog opgehangen worden. Ik heb niet voor niets altijd een flesje handgel in m'n tas zitten..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, de dranger herken ik (ik maak soms ook gebruik van het invalidentoilet, omdat dat meestal schoner is dan de andere toiletten)
Ik begrijp je probleem nu, vervelend zeg, dat daar geen ervaringsdeskundige op los gelaten wordt, om de puntjes op de i te zetten.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Belachelijk ja, dat ben ik ook al eens tegengekomen. Ook een MIVA toilet met de toiletpot om een hoekje in een grote toiletruimte. Ruimte van 4 bij 4 en dan vervolgens een muurtje erin bouwen en daar het toilet achter plaatsen. Wie verzint zo iets?! Of de wasbak op juiste hoogte en dan de handdoekjes en de zeep dispenser op 1,5 M hoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of wat te denken van een miva-toilet dat als opslagruimte wordt gebruikt? Cliché, ik weet het, maar kom het nog steeds tegen. Of een - misschien verder wel perfect - toilet bij een tankstation dat buitenom bereikbaar is, met een bijna 20 cm hoogteverschil ten opzichte van de stoep. Ik denk inderdaad zó vaak: "had mij daar even vantevoren naar laten kijken". Zou graag gratis advies geven als dat soort knulligheden vermeden kunnen worden. En dat gaat niet alleen over toiletten trouwens, maar er zijn veel meer dingen in de openbare ruimte of min of meer openbare gebouwen niet goed toegankelijk, terwijl het soms kinderlijk simpel op te lossen zou zijn. Kun je geen elektrische deuren installeren in je zaak, hang dan in elk geval een bel op zithoogte; dat soort dingen. Er hoeft maar één keer een (ervarings)deskundige naar te kijken die een beetje inclusief denkt en dus breder kijkt dan alleen zijn of haar eigen handicap, en je kunt al heel wat gedoe voorkomen.